Ensparkibaken

Alla inlägg den 13 juli 2014

Av maricici - 13 juli 2014 21:27

Har varit och badat igen med dottern och yngste grabben och en bindgalen abborre som höll oss sällskap och vägrade ge sig av.

Trodde han skulle ge sig av när vi rörde på oss men han hoppad och simmade bredvid lika glatt. Jag äslakr den här gamla insjön och nu älskar jag den ännu mera. Var meningen att vi skulle hänga med äldste grabben någonstans efter badet, men han var visst nöjd med att fått rå om farsan alldeles ensam under ett par timmar. Dom hade hittat, stekt upp och festat på kokt, kall potatis och stekt sidfläsk.

Vi andra gjorde en bonnsallad på idealmakaroner, en röra av knaperstekt bacon, fjolårets sista frysta kantareller, lite köpta champinjoner och så lite kallt tomathack och mjukkokta ägg och Rhode Island dressing till.

Det blir inte mycket bilder när man åker ner för att bada, ärligt sagt så lämnar man kameran hemma, men jag hittade några snygga som dottern fotat häromkvällen.

Dagens insjöbilder:

     


Av maricici - 13 juli 2014 10:51

Kläder, mode, något som jag har ärvt efter mamma och inte har en tanke på att överge..

Hon var för övrigt en skicklig hemsömmerska som sydde sina egna kreationer och gjorde inprovningar på standardkonfektion så den satt som skräddasrsydd, både åt sig själv och andra och där har jag defintivt mina begränsningar.

Eller så minns vi mamma, alltid vid sin symaskin och med ett knappnålsbrev i mungipan.

Åter till mig, inspiration hämtas överallt, från senaste trenderna i diverse modemagasin, från second hand, från gamla trender i gamla modemagasin, från någon ovanligt lyckad kreation man mött på gågatan i stan, och framför allt från den egna kroppsarketypen och färgspektrat..

Inget plagg är för billigt för att användas, min fattiga arbetarmamma visade vägen till hur omvandlar masskonfektion till sin egen personliga stil.

Eller min främsta inspiratör i vuxen ålder är och förblir min mamma-där dök hon upp igen.


Allmänt så tycker jag att detta med kläder är en personlig grej där man inte behöver pådyvla andra sin personliga smak, med undantaget; när man blivit inbjuden att framföra sin åsikt speciellt. Svårt för en som influerats av sömmerskan som skulle kunna ge dig ett verkligt lyft med en inprovning här, och en nedsläppt eller uppsydd fåll där.

Själv tillbringade jag mina första tonår i en blåjeansuniform i protest och aversion mot mammas goda råd, med en liten kompromiss som hette burleskt tjockt lager läppstift i skrikeviolett..

Alltså kommer den här rubriken att innehålla sparsamt med kritik, men många tummen upp för sådant jag fastnat för.


Några personliga snabba:

Aldrig i min garderob; Paljettdekorerade plagg

Alltid i min garderob; Basicjeans i vitt, en bra grundstomme till många ouftis

Alltid på stranden: Ett praktiskt badlakan i big size format

Aldrig på stranden: Topless

Quick fix för oväntade inbjudningskort: Torrshampo och hårassecoarer, ta bort flagnat nagellack och kör naglar naturell, och så något ur basicförrådet svart med silverbijouterier till. Klart!

Favorit: Krimskramsringar från sommarmarknader och silverfärgade ska dom va.

Underkläder: Ska sitta bekvämt och vara funktionella.







Av maricici - 13 juli 2014 00:34

som jag oftast gör när alla andra somnat. I går natt somnade jag i TV-soffan och vaknade vid 5-tiden i ostkroksformat och i natt röstar jag på årets chicaste i några kategorier..

Det är från modetidningen med samma namn, en lite färgstrakare modetidning som ersatte svenska Elle när dom snöat in på extremt  avmagarade hålögda modeller i säckiga kläder..

Men åter till..

Årets chicaste celebritet: Victoria Silvstedt! Den kvinnan kan något och det är att bära upp den klassiska damoutfiten

Chicaste fashionistan; Malin "Mogi" Richardson som bär upp sin outfitt, lätt, ledigt och stilfullt

Sedan blev det svårt. Vad ÄR det här? ett smakprov på höstens och julens gardinkollektion? Först tänkte jag inte rösta alls men efter lite tvekan fick Christina Saliba min röst för den som kom närmast sina naturliga kroppskonturer

Årets chicaste bloggare: Nicole "Nicky" Grängshem utan minsta tvekan även om min nominering årets snyggaste ben är det som räddar och bär upp den karnevalsliknade underdelen.

Sedan kunde det ha blivit intressant för den som har mest dragning till det motsatta könet , årets chicaste man,om inte det vore för ett nytt  Var det här det bästa ni hittade att nominera?   

Naim Josefi fick i alla fall mitt hedersomnämnade för den ambivalenta looken, man gillar inte att vara uppklädd gör en kompromiss och lämnar den vita skjortan kvar på galgen.

Ett intressant moment igen, årets chicaste läsare 2014 där Isabel Alden fick min röst för lätt, ledigt och snyggt matchat



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards