Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 24 januari 2015

Det låg nog för nära ögonen

Av maricici - 24 januari 2015 01:43

Reportageserie om barn med särsklida behov: Avsnitt vi är inga offer

Nej, jag vet. Det handlar om ett normalt liv för den som lever det, ett liv där man måste jobba för det som är självklart för andra. Guess what? Min enda kommentar; Hä löns int förklara för den som int begrip..  

För det första så handlar det om individer och inga behov är dom andra lika, i någon familj. I den här familjen har vi kombon autism/utvecklingsförsening som faller under omsorgslagen och det gör att vi inte är lika utsatta som människor med bara autism. Eller någon bokstavsdiagnos.

Men dom känns familjära och välbekanta när någon berättar om dom.

Nu hänger ni med på varför jag låter så dyster.


Inte ens skolans indragna resurser ser likadana ut överallt har jag förstått där jag förökt hålla mig informerad angående en skola för alla. Ibland slår lärarna bakut, pinkar revir och ska absolut inte ha handledning. Ibland tas ingen hänsyn till barnens behov vid val av skola, man stoppas i skola a i rektorsområde b lite byråkratiskt och stelbent och ingen bryr sig i att skola c fungerade utmärkt. Ibland finns vädligt rutinbunda barn vars behov inte går att tillgodose utan specialresurser, det hänger ihop med funktionshindret autism och begränsad förmåga att få dygnets 24 timmar på plats. Min yngste grabb vill ha genomgång av förmiddag, eftermiddag och kväll för att vara förberedd. Som barn ville han ha genomgång för varje timme.

Specialskolor för NPF är inte för eller passar alla.

Särskolan är för barn och ungdomar med utvecklingsförsening och begränsad inlärningsaförmåga.

Återstår en integrerad grundskola som måste fungera lika solklart som det finns alternativ ett och två.


Jag känner igen rymlingarna, och budskapet att det är fasta normer som fattas. Det är inte så, det där drivet att utforska omgivningarna på djupet kan ingen rå på. Yngste grabben befann sig alltid på rymmen som 2-3 åring, vände man ryggen till så försvann han. Vi fick staket genom bostadsanpassning, inga problem. Äldste grabben befann sig också i ett utforskande utan gränser mellan åldrarna 6- 17 år,  jag suckade, slet mitt hår och tänkte att det har han efter sin mor som var likadan mellan åldrarna 12-17 år.. Försvann för att utforska världen på djupet medan föräldrar utom sig av oro väntade hemma utan att ha en susning om var ungarna fanns.

Senare diagnosticerade med vuxen ADHD resp ADD..

Om det nödvändigtvis måste innebära något negativt lämnar jag som en öppen fråga, vissa ungar klara sig bättre därute än andra.. Allt är individuellt.

Och jag har inga enkla svar.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards