Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 29 januari 2015

Haderian hadera..

Av maricici - 29 januari 2015 08:10

brorsan dog men inte jag...   

Alltså den lokala snapsviseversionen och psykbryt nr något..

Väcker den äldre grabben, tvättar ur ögonen med färdigköpt fysiologisk koksaltlösning och tempar. Ingen feber i vart fall. Bra.

Den äldre grabben är alltså hemma idag för en ögoninflammation som inte läker utan ser värre ut för varje dag och så är han snuvig, ringer tidsbokning i god tid och får tid hos distriktsköterskan kl 15:30.

Aha, distriktsköterskan då?   

Men nog tycker jag att jag avgjort på den kompetensnivån  

Hon ska titta först och avgöra om läkartid behövs? Ahaja..

Men har ni ingen tidigare tid, han skulle varit på sitt korttidsboende i helgen och dom vill ha ev avbokningsbesked..

Jaha, 13:30. Tack då.  

Ringer DV för sjukanmälan till att börja med och hälsar sambon att nu har jag ringt mina samtal så du behöver inte påminna. Apropå, vill du köra ut soptunnan till vägen, det är tömmningsdag idag..


Loggar in på FB medan tepåsen står och drar i kokande vatten och möts av:

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/dement-kvinna-lag-hemma-i-ren-misar

Nah, jag får det inte att gå ihop, vad gör jag nu, taggar "syster2"?. Och notera att troligast vet hon inget om detta då hon bara jobbar natt och det är inte alla brukar med hemtjänst som behöver nattlig tillsyn. Och hade hon vetat något hade hon inget fått berätta. Tystnadsplikten. Det där som gör att berörda parter aldrig får komplettera med sin version, och får en att titta ner i kommentatorfälet, få ett psykbryt och undra om Bileams åsnor kan sluta skria?   Det är inte säker att läget är fullt så illa som det ser ut i en platt komprimerad tidningsartikel..

Själv tycker jag att det känns betryggande att hitta tvätt lagd i blöt i badkaret, hade ingen brytt sig hade där legat tvätt med introrkad avföring. Det finns ingen tid för människor som har tidsbokade punktinsatser och nästa brukare som väntar på sitt besök att börja tvätta, eller diska, eller ens se till att "brukaren" får i sig sin mat, eller ätstöd som det kallas.. Vad man kan göra är att rapportera till biståndshandläggaren att det behövs utökade insatser akut och ev tillfälligt. För en som klarat sig rätt självständigt utan större insatser innan den fysiska hälsan försämrades har jag förstått. Eller varför det inte är gjort i detta fall? Eller vad viktnedgång har med diabetesmedicinering att göra, en diabetes försvinner inte vid viktnedgång mig veterligen.

Eller att min "medcinskt utbildade" syster 2 skulle reagerat om det varit hennes brukare och hon hittad detta tillstånd natt efter natt..

Men nu handlade det troligast om en människa utan nattillsyn, eller andra kontakter med "medicinskt utbildad" personal..

Vi vet inget för än utredningen har pusslat ihop version ett med version två.

Men visst är det så att det är önskvärt att alla som jobbar inom åldringsvården har en medicinsk kompetens på en undersköterskas basic nivå..

Det har jag sagt i en massa år.


Och så har jag en jävla hög med våt badrumsfrotte och underlakan i badkaret, det blir så veckan när grabbarnas tvätt har prio ett för att dom ska ha var sin resväska full med rena kläder med till korttidsboendet. Och int vet jag om det hinns med i dag,,,

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards