Ensparkibaken

Alla inlägg under september 2015

Av maricici - 30 september 2015 08:37

får jag väl börja att säga idag

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article21494299.ab

Själv var jag mitt uppe i ett arbetspass och hann bara tjuvtitta på Lena PH mitt under grabbarnas kvällsbestyr och efter att dom gjort kväll hade jag lite pappersarbete att ta itu med och så var det slut på den kvällen - och stödgalan.

Inne på FB så hade jag mest aviseringar från MoDo Hockeygrupperna och där gick det ju inte lika bra i går.

Och samtidigt vill jag passa på att tacka alla belackare till stödgalan för ert sociala engagemang, det måste ha bidragit med åtminstone 10 mille extra, ni vet er egen devis, ju mera ni häcklar och klagar, ännu en röst på stödgalan..

Samt ett varmt tack från alla som höll på att missa evenemanget och informerades i tid.

Möjligtvis tackar Putin också för till och med han är med på att något måste göras åt katastrofens vidd..

Dom har visst kommit så långt som till en polemik om vems felet var, hans eller Obamas och frågan är om denna brist på konstruktivt tänkande borde göra någon glad.

Eller undra vad vi ska göra med alla "fattigpensionärer" som tyckte sig ha råd att avvara både 50 och 200 kronor, åtminstone i ett engångsbelopp. Men iofs är väl vissa av dom vana vid att få mässlingsvaccin och nötkräm mot undernäring i julklapp av sina "hjärntvättade" barn.   

Av maricici - 28 september 2015 07:59

                                                    Yepp. bildserien lyckades!

Av maricici - 28 september 2015 07:56

     

Av maricici - 28 september 2015 07:50

Och här hemma skymdes sikten av meterhöga björkar och granar i skogen mitt emot, men den verkliga entusiasten tillbringade större delen av natten i ett vindskydd på ett kalhygge högre upp i skogen. Dottern förstås som fick några fina bilder på förloppet..

     

Av maricici - 27 september 2015 23:11

Alltså en bok som syster ett lånade ut och som jag ägnade hela gårdagsnatten åt att sträckläsa, en bok späckad med nostalgitrippar om årtiondets kökstrender, svenssonmat, innekrogarna, nya mattrenden och givetvis några favoritrecept från varje decennium..

Med allt från medhåll till vilda protester, vad var det för fel på dom okomplicerade sjuttiotalsrecepten och varför nämnde ingen barnkalasefterrätten "Svampar på Äng", den där med grönfärgad vispgrädde som gräs, bananbitar som fot och persikohalva som hatt på svampen.. Då gjorde den paniksucce, men idag vet jag inte rikigt om...

Men något har stannat kvar från varje decennium helt klart, jag tog med; sjuttiotalets leverstuvning, här serverad med kokt ris och lingonsylt vid mammas köksbord, och konsums pytt-i-panna på burk som vi fick när pappa stod för matlagningen.

Däremot kände jag inte igen populärmusiken till matlagningen. Jag minns sängen i ett nådigt utlånat storebrorsrum till några tjejer på gården som brukade tränga ihop oss i och lyssna på Upp till 13 medan vi knäckte Lördagsgodiset.. Tittar tillbaka och tanken svindlar, tänk att jag tillhör den generation som upplevt stenåldern..

Jag gillade i alla fall dom flygande Holländarna Mouth&McNeal, och så Middle of the Road med stilikonen Sally Carr förstås..


Åttiotalet måste gått spårlöst förbi, jag minns alla light-produkter och galna dieter och sedan var det stopp. Jo, rostbiff och potatissallad var det, enkel och kallskuren festmat som delvis tidlösförklarats. Och så att kökstrenderna ändrade färg, vi rev psykadeliska tapeter och ersatte med diskret mönster på vit botten och målade köksluckorna vita. Och med metervis tyg i invecklade draperingar i fönstren som den nya never again-faktorn..

Flärdfullt och findukningar, ofta med oljemagnaterna Ewing i Dallas som inspiration.

På radion kortvåg med ett knastrigt Radio Luxemburg inpejlat, Cyndi Lauper, Girls just wanna have fun. För att nämna en.

Sedan vände det till EKO-tänk och hemlagad barnmat i decenniets andra halva. Jag fick en food processor i julklapp av mamma för just detta ändamål.


Tar till sist med en favoritdrink som heter Tequila Sunrise in i 1990-talet.

Och noterar att här har vi aldrig hört talas om trender i detta hus, det är barnmat som gäller, spagetti och köttbullar, korv och potatismos, spagetti och köttfärssås.

Men tjeträffarna tog vi till oss, och galna shots med godissmak och tequila knack, alltså svep den ren med salt och citronklyfta..

Och bake-off bröden, dom har jag aldrig släppt...

Musik ska vi ha förstås; Meatloaf, Guns n´Roses och R.E.M för att nämna ett par..



Det här är vad som händer när man läser boken, ens egen parallella minnesbank drar igång med vad man minns, vad man lade till och drog ifrån..

Men rolig var den.

   






Av maricici - 26 september 2015 16:13

inget, bara vår normala familjedynamik på morgonen.

Dottern skulle steka skinka och äggmackor enligt något YouTube koncept som inte föll så väl ut och den äldre grabben stod bredvid och skulle ha hennes mackor.

Han var arg och påstridig, dottern brände fingertoppen på något sätt i distraktionen..

Jag öppnade fönstret och tänkte att jag käkar frukost lite senare. Det fanns ingen plats för mig där inne.

Det hände innan jag läste nyheterna.

Sedan flyttstädade vi, dvs vi har bestämt oss för att röja på allt som inte använts under det senaste året, eller på dom senaste 30 åren i många fall.

Fyra kartonger till loppis och två fulla säckar till mobila återvinningen. Men det blev luft och rymd i köksskåpen - äntligen.


Av maricici - 26 september 2015 11:47

Så slår finska KKK till

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/09/25/asylsokande-attackerades-i-lahtis-barn-narvarande

Kommenterat men inte debatterat på FB-IRM idag, där en majoritet hyggliga Finlädare skämdes över sina landsmäns "mördande reklam" för det stolta grannlandet i öst.

Missat något?

Där det finns en minoritet enade Nordbor finns alltid en majoritet endade Nordbor som regerar över dom.

Den missade inte jag i vart fall.

Fylla skallen med positiva tankar var det ja.Du hade ju tagit timeout från den där debatten för en längre tid. Då ska man inte...

Tittar in på ett par av MoDos många supportergrupper och konstaterar att där har utbrutit debatt, hur en SANN supporter skall vara. Håller med om att man identifierar sig med laget i med och motgång. Den som sitter och gnyr och kräver god underhållning för pengarna vet inte vad hockeykulturen handlar om   


Fyll skallen med något positivt

Klänningar från Chiara Forthi, vill ha, behöver absolut inte, nöj dig med att titta!

Av maricici - 26 september 2015 00:22

Streaming 99 kronor per match bestämde jag mig för till sist då jag  hinner se långt ifrån alla matcher..

Första perioden var bedrövlig, och in i den andra förklarade jag för en måttligt intresserad sambo, att dom är inte alls bra, det står alldeles stilla i försvaret  

Sekunden efter kom 1-2, ahhhhh  

Sen så blev det lite bättre fart ett tag, även om det rasade in 1-3

Sjönk ner på soffan i liggande och bara blundade, då var väl den hääär matchen slut dååååh  

Då reducerade man till 2-3

  

Yngste grabben kom och undrade vad det var frågan om?  

Jag sa att Linköping skulle gååå därifråååån, ur MoDos försvarszon  

Frågade om han inte skulle stanna och titta på matchen han också, men han tyckte att det fördes för mycket liv..

Han skulle hälsa på syrran och lyssna på musik istället.

Tittade lite på Luleå-Skellefteå 1-4. Håller på Skellefteå för mitt gamla ex räkning, istället för blommor i hans minneslund som ligger på tok för långt borta för besök.

Den äldre grabben stängde in sig på sitt rum redan efter middagen för att kurerar förkylningen - glad att det är Lördag i morgon så han får vila.

Han hade för övrigt övertalat sin syster att baka lite gofika, någon brownievaraiant och så en kaka med citron och vit choklad i. Med nötterna utbytta mot melon och pumpakärnor för nötallergikerns (min) räkning. Tack för det.  

Ska försöka lägga in recepten i morgon, hon har nämligen stängt för i dag.


 

Och så lite nattmusik:





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards