Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 21 mars 2016

Repriser kräver repriser

Av maricici - 21 mars 2016 22:52

Kan därför bara hänvisa till Inlägg 22;dra Februari från Tommie Erikssons mörka magi, finns under rubriken livsåskådning-magi.

Om konsten att på undersidan meddela att man satt upp en personlig skyddsbarriär mot en jobbig omvärld som hotar krascha det meningsfulla liv man själv anser sig hittat.

Därför avfärdade jag något som bludder och andliga dagrömmar, då jag är tillräckligt livserfaren för att inse det meningslösa för att inte säga hopplösa i företaget att väcka en djupt troende med "argument".

Och det faktum att jag fortfarande föredrar att hålla en låg profil och har inget utrymmer för small talk och chattkonferenser om sakens natur på andra ställen än där kärnämnet diskuteras.


Så vad är en ritual?

Per defintition en social, praktisk handling med symbolisk betydelse.

En ritual kan utspelas i psykodraman ensam eller i grupp med massor av rekvisita och attribut men den kan också vara vardagsenkel; Den gamla barntrudelutten "Jag har stoppat bomull uti ööörat, för att, det bullrar så" är ett exempel på en rituell handling för att stänga ute oönskade influenser.

Det kan också vara det traditionella rönnbärskoket då man mosar rönnbären med en potatisstöt medan man säger godnatt till sin fiende. Som bonus får man en god sylt eller gele.

Med en snygg specialdesignad athamé riktar man energi, men det kan lika gärna ske med en vanlig kockkniv. Låt magin flyga fritt!

När jag var ny på det här köpte jag en massa specialdesignade prylar, kristaller och andra stenar, bekymmersdockor, drömfångare, rökelse, kaftaner och ljus i hela färgspektrat men ju mera jag lärt desto mindre rekvisita behöver jag.

Därmed inte sagt att det är fel att använda dom prylarna, det är en fråga om tycke och smak och dessutom är dom dekorativa och vackra.

 Det är som med smink, ju äldre och säkrare jag blir desto mindre behöver jag av den varan.

Bekymmersdockorna; några inköpta pyttesmå garndockor i en tygpåse, att använda som talisman för den som vill.

Man bantar ner sina oöverskådliga problem genom att berätta för dockorna och se hur dom förminskas inuti den pyttelilla kroppen. Också en ritual.


Från föregående inlägg om kvinna med stil; visste att jag skulle få tjugo frågor direkt, men det kan inte få hindra min yttrandefrihet.  

Människors attityder och hur dom uttrycker sig är upp till var och en precis som det är upp till var och en att tycka det är fräckt, snyggt, stilfullt eller vad du vill.

Om vi kör metaforerna en viktoriansk korsett vs en rosa lackdräkt så anser jag inte att en rosa lackdräkt eller ett ovårdat språk skulle vara mera naturligt och barnfött, attityder är oftast sociala konstruktioner och pynt.

Själv råkar jag föredra Viktorianska korsetten för egen del. Inga fler frågor på detta.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards