Ensparkibaken

Alla inlägg den 15 juli 2016

Av maricici - 15 juli 2016 23:00

Det är dammsugit och klart överallt, grönsaker, frukt, korv och lightläsk är inköpta, köttet är utplockat ur frysen, akvarierna är städade, stoppet i avloppet i tvättstugan fixat, soptunnan ättikaskurad, grönsaker och grillredskap ligger i uteköket, vardagsrumssofforna är omklädda (för att den gamla klädseln var utnött)åskan har gått ganska hårt och det har ösregnat hela eftermiddagen.

Slår upp en webbtidning och ögnar genom rubrikerna, ingen organisation har trätt fram, "enskild galnings verk" i nuläget, kopierar och spar ett chatinlägg; Åker ni utomlands använd "UD resklar"appen och anmäl er till registret "swedenabroad.com".
En systerdotter ska snart resa till Spanien och det känns lite olustigt just nu, enskild galning eller ej. Till vänner -som utvandrat.
"Ni kommer snart att få höra talas om mig" Bli världens mest hatade människa och det spelar ingen roll för sen så är du död. Det bisarra mänskliga psyket i ett nötskal.

Scrollar ner till Jesper Parnevik och undrar om det var allt? Det har inträffat ett fruktansvärt terrordåd och det enda karln kan tänka på är sitt kantstötta ego.
Beslutar mig för att glömma saken, det känns så småaktigt just nu. Och glöm för all del dispyten om hjortronen och när dom räknas som mogna nog för att plockas. Hoppa genast av det dramat och ta inte i det med tång igen.
Under rubriken är det konstigt att världen ser ut som den gör, som jag brukar hoppa över med ett smil..
Och orsak och samband är förstås att inget är smått nog att inte upphöjas till livsviktigt för det mänskliga egot -livsviktigt.


Och nu är det militärkupp på gång i Turkiet också enligt senaste uppdatering..


I kväll blir det min pesonliga sorgemusik.



 

Av maricici - 15 juli 2016 12:15

jo jag har nästan semester, det blir ju mest markservice i Juli månad, men utan tidspassning och där har vi semester ett. Och sen kommer Augusti när grabbarna är tillbaka i sin dagliga verksamhet och då brukar jag passa på att ta vara på dom lediga timmarna mellan 8 och 14, plocka blåbär, hjortron, ev svamp och bada i skuggan av den sista högsommarvärmen.

Och det var semester två och lite om att ha udda arbetstider med aldrig långledigt men nästan alltid ledig några timmar dagtid vardagar.


Nej, jag hann inte titta på några nyheter i går och inte i dag. Det är sånt jag oftast brukar spara till sist efter kvällssysslorna och vissa dagar får det helt enkelt utgå. Idag var det meningen att dom skulle sparas till sist då mina två äldsta är hemma i morgon och jag har en massa förberedelser att göra.

Jodå, mina barn är den viktigaste punkten i mitt liv och jag har svårt att se att det borde vara på annat sätt än så.

Jo jag hörde att det varit ett nytt terrordåd i Nice denna gång. Fördelen med sociala medier är att man inte alltid behöver öppna tidningssidorna för att få sig nyheter till livs, nackdelen är att man inte alltid får höra dom av rätt personer.  

Läste också att gärningsmannen skjutits till döds av polis och då kan man ju tycka att vedergällning skipats om man ser det så. Men nu är det ju dessvärre så att dom som arbetar under något som liknar det kristna valspråket "Blood and Honour" knappast blir avskräckta av en dödsdom.

Ne, vi har fortfarande inget som kan appliceras på Sverige direkt eller på uppskattningsvis ca 20% av världens befolkning! Isåfall skulle läget sett betydligt värre ut.

Logiskt tänkt precis som det logiska i att bara höra primitiv kristen vidskepelse och fundamentala tankesätt.

Fast förvissad om det faktum att den poletten aldrig kommer att trilla ner hos x antal av er. Därför talar jag om slöseri med tid och energi.

Logiskt räknar jag så här; det finns tre kristna kyrkor, den katolska, den protestantiska och den ortodoxa grenat i alla mindre samfund och enskilda rörelser under dom. Applicera detta på Islam och ni har ert felslut i ett nötskal.

Nu är det ännu inte känt vilken jihadistisk rörelse som utförde dådet, men vad jag vet om terrororganisationer så har dom utsett bl a USA och Frankrike till sina fiender som bekämpar genom aktiv krigföring.

Därför tycker jag att det inte är något som man behöver oroa sig för ska hända i Sverige.

Slippa oroa sig i onödan, märk skillnaden mellan detta och tro hela mänskligheten om gott.


Ja, vad ska man göra åt alla som söker sig utomlands och tar värvning och vad ska jag göra med mailen i min inbox som inte så få gånger kommer från samma andas kristna barn?

Så här är det; människan har en ådra som alltid tycks söka en mening med livet, hos dom  flesta är den nöjda med att sörja för sin personliga överlevnad med försörja sig själv, sin familj och gå på gym eller odla tomater på sin fritid. Hos andra har den ett starkare driv och tycker inte att det räcker gott nog. Man söker sig till religion, filosofiska skolor etc för att få sina aha-upplevelser.

Mänsklighetens förbannelse ligger väl i att ingen sett meningen med att borga för sin primära överlevnad utan man söker sig till "högre" andliga värden.

Bara en notering, och så den om att jag är inte här för att frälsa någon med min uppfattning. Jag kan bara stå för den med vilja till förändring. Trots att jag fortfarande tillhör dom som har det där "högre drivet"  och mötte människor som gav ahaupplevelser om att det där med "högre andliga värden" är bara bluff och båg. Sitt ner och odla tomater, människa!


Avslutningsvis så har jag ingen officiell kondoleans denna gång. Jag går vädligt mycket på intiution och instinkter och det första som mötte mig nu på morgonen var skadeglada kommentarer som undrar om det finns någon som tänker ta spikarna i kors.

Därför avstår jag från officiella minnesceremonier och föredrar att lägga kondoleanskortet privat, där ingen ser.

Det är försett med texten:

"Too long the dead hand has been permitted to sterilize living thought!

Too long right or wrong, good and evil have been invrted by false prophets!

No creed must be accepted upon authority of a "divine" nature. Religions must be put to the question!"


Utdrag ur The Satanic Bible och Anton LaVey.





Av maricici - 15 juli 2016 01:29

          

Av maricici - 15 juli 2016 01:25

       

Av maricici - 15 juli 2016 01:00

   Laktovegetariska rättare sagt, för den som vill ha en köttfri dag eller bara gillar något grönt som omväxling. Tärnad kycklingfile stekt med grillkrydda och salladslök för övriga.

Receptet kommer från coops matkasse och är lite justerat av oss (mig och syster ett)

1 burk kokta kikärtor

2 morötter

½ Zuccini

2 Salladslökar

150 gr Halloumi

½ dl vetemjöl

1 msk potatismjöl

2 ägg

1 tsk salt

Valfritt matfett till stekning

Skölj kikärtorna i kallt vatten och mosa dem grovt i en bunke. Riv ner morötter, zuccini, lök och halloumi. Blanda runt med mjöl, ägg och salt.

Hetta upp matfettet i en stekpanna och stek på medelstark värme ca 5 minuter per sida.

Servera med rostad potatis (recept i gårdagens) och en klick smaksatt creme fraiche. Vi hade en variant med sweet chilisås och en med hackad färsk mynta och rivet citronskal.

Gurka och tomat direkt från växthuset idag

Himla gott.



Av maricici - 15 juli 2016 00:13

   

Duktigt timat, precis när underhållningen slutat och vi var på väg in kom dom första regndropparna. Pappa gillade för övrigt extranumret, ja må han leva, framfört av bl a dotterdotter på sång och gitarr. Lite Victoriadagen över det hela.

Sen så var vi och fikade tillsammans med pappas avdening, kaffe och marängtårta på inglasad altan med hällregn och åska dundrande utanför.

Musikerna kommer för övrigt från sommarkyrkan, Svenska kyrkans regi, ett sommarjobb som hade sista arbetsdagen precis i dag.

Tittade in i grupperna angående Sollefteå och Ö-viks sjukhus, och för en gångs skull är jag tyst och lurkar. För att det finns så många som sköter talan bättre än jag, många direkt insatta yrkesverksamma på sjukhusen exempelvis.

Det är i alla fall kaos på och läkarflykt från Ö-viks sjukhus  för att ta ett exempel.

Då kan man spara si och så genom att skicka patienter 20 mil bort. Det säger allt - teoretiker som inte lyssnar på praktiskt erfarenhet och patientsäkerhet.

Teori och konsultbolag har tagit över den praktiska erfarenheten, oftast med bisarra resultat och nu menar jag inte bara inom detta landsting.



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards