Ensparkibaken

Alla inlägg den 19 september 2016

Av maricici - 19 september 2016 13:28

Citrusträdet blommar tycks trivas bra med inomhusflytten  

 

Det har till och med fått små kart

  

Min favoritmatplats på altanen har fått en magnifik höstutsikt

  

2 kg gröna tomater väntar på att bli marmelad

 

Och så har jag mitt bibliotek

 

Får presentera sig själv i dagens kort

Av maricici - 19 september 2016 02:00

Läser ur Nordiska Gudinnor-vardagsmagi för dagens kvinnor, underrubriken Svart magi, Sofia Axelssons egna reflektioner.

Litet utdrag:

"Svart magi har oförtjänt dåligt rykte. Till och med dem som säger sig arbeta med balans mellan krafterna kan glömma sig, då svart magi kommer på tal. Svart magi har för många blivit liktydigt med skademagi, men för mig är det helt skilda saker. Skademagi är att medvetet rikta energi mot någon i syfte att skada. Svart magi är däremot ingenting annat än motsatsen till vit."


Mian egna reflektioner;

Svart magi, vad tänkte ni på då?

Det finns många defintioner av den svarta magin allt från gammalkristna omvända handen till det mer nihilistiska koncept som tillhör modern satanism.

Men för mig personligen så handlar det om en hel, livsstil med magin som följeslagare och nästintill daglig ingress. En livsstil som delar sig från den kristna konventionen och det är möjligtvis där det upplevs som "farligt" av vissa. Tron på att inget är omöjligt, konsten att bryta mot "naturlagarna"

Nu ska jag inte sticka under stol med att det finns hardcoreinslag, men det är sånt som brukar falla in i sitt naturliga sammanhang, eller har du ett vapen hemma så brukar du det när det krävs, och inte i tid och otid bara för att du äger ett. Eller att inneha vapenlicens innebär ett visst ansvar och en viss mognadsgrad. Som jag ser det.

Eller för att reflektera över något annat, hur magin fungerar till vardags, så kan jag ta en händelse nyligen; befann mig i bostadsområdet med grabbarnas korttidsboende för att överlämna deras glömda badkläder. Gick från parkeringen och ner mot deras hus förbi ett lite förrådshus som skymmer vägen lite. Brukar ofast bara knalla över då det inte är hårt trafikerat, men nu kände jag intuitivt att "stanna till, det kommer en bil"

Mycket riktigt kom det en bil, i hög fart,långt över föreskrivna 30.

Eller att det plötsligt blir en ledig parkeringsplats mitt i rusningstid.

Följeslagaren i vardagen.


Och reflektioner om sexmagi: Förekommer också i vad tänker du på då?

Finns i ett otal varianter från uråldriga till ceremoniell högmagi.

Eller att jag har en del böcker i ämnet, Anton LaVey, Tommie Eriksson. För att ta två exempel.

Att det ligger en vilja att uppnå mål däri, dom kan utföras på olika sätt, lust, medlidande, dom kan utföras i svart och det lite mera begränsande vitt.

Detta om "kvinnlig livsenergi" och att den skulle ha en försvagande eller irriterande verkan i sitt spridningsfält?

Nu blev det lite mera traumatiskt.. 

Nädå, arbetar man enligt Anton LaVeys magiska system så finns det inte en chans i världen att det är så.

Möjligtvis om man inte kan sin sak. Eller kommer in med felaktiga önskemål mot en person. Det gäller hursomhelst både kvinnliga och manliga magiker.

Det mest ökända exemplet är väl newbien som drivs av habegäret att samla på erövringar, som klagar på att dom inte kan bryta sig loss sedan. Nu är det en gång för alla magikerns ansvar att kunna och inte dom han eller hon förhäxat.

Eller den som börjar irritera mera erfarna magiker med sin oftast icke önskvärda bekantskap. Du vet dom där som är så sura och hårluggas emellanåt.   

Min fråga skulle vara; Vad ska du ha så många killar/tjejer till, rent praktiskt alltså?


Den tredje reflektionen är att den kan utföras framgångsrikt av alla som vill; Anton LaVey fritt översatt; Är du inte så ful att du inte går att titta åt på fullt allvar så har du en chans.

Det är bara din egen brist på fantasi som kommer att sätta begränsingar.




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards