Ensparkibaken

Alla inlägg under december 2017

Av maricici - 31 december 2017 20:03

Nyårspromenad: Inställd på grund av kraftig snöfall och ett 80%igt molntäcke som skymde sikten för snygga landskapsfoton.

Klädsel: Långhårig pälströja och slappisbrallor.

Förrätt; Nallat ut godisskålen och provsmakat av middagen.

Varmrätt: File black and white med pommes.

Dryck; Genomgående alkoholfri cider. (Ska köra bil i morgon)

Efterrätt: Nix. Blev så mätt så jag orkar knappt se nyårsmiddagbildern på instagram.

Fortsatt program; Slappa på soffan, nalla ut godisskålen, somna till någon timme, tända ett par marshaller till o s v..

Förhoppningsvis vakna innan tolvslaget.


Passar i alla fall på att önska er alla ett gott slut på 2017.


Mera från kvällens spellista;



Av maricici - 31 december 2017 06:00

 Och en vintagebild

 

Den klassiska

 

Och en lite skämtsammare

Båda från 1900-talets början.


Spådomar inför det nya året;

av min egen icke auktoriserade spåmadame

Så kommer det att bli ett omvälvande år för min del,

inget konkret som att flytta till Dubai, skaffa nytt jobb eller vinna på Postkod,

utan bara en känsla av en kraftig turbulens.

Och nu är jag inte oj, vad spännande typen, utan mera *ryyys* jag avskyr förändringar  

Men vi får väl blicka framåt 18 timmar i taget och se vart vi landar..


Från helgens spellista:


Av maricici - 29 december 2017 19:18

Vet inte vad jag ska börja med för rubriker först, möjligen den om klass 1 varningen för ymnigt snöfall och halka över större delen av Västernorrland.

Klass ett; mindre strörningar i samhällsfunktionen som innebär att hemtjänsten fått skotta sig fram till sina kunder och att jag väntat på min soptömmning i ett dygn precis NU. Ringde kundtjänst i morse och dom hade inte hört något från fältet. Vi kom överens om att det säkert var klassettans fel men hon skulle kontakta dom och kolla upp i alla fall. Och sedan glömde jag att ringa upp igen så jag vet inte hur det gick. Bara att sopkärlet ska stå kvar på angiven plats så dyker dom upp förr eller senare enligt dom lokala föreskrifterna.

Och våra Sundsvallsbesökare hade en restid hem på 4 timmar i går, den annars rätt snabba E4;an med motorväg sista biten var snorhal och blockerad av stillastående lastbilar här och där. Merparten av tiden tillbringade dom i en stillastående bilkö strax norr om Härnösand.

Och så har vi provkört inne i Ö-vik i eftermiddag; upp för dom långa backarna till grabbarnas korttidsboende med den äldre grabben som passagerare. Dom hade inte hunnit ploga ordentligt och sambon som körde fick en rejäl sladd och låg tvärs över gatan mot mötande och fotgängare, men han fixade det tackolov.

Så här såg jag ut;  

Lämnade av den äldre grabben (den yngste reste redan i går) och åker hem till en ledig helg.

Komplikationer; Parkeringssms fungerade inte i dag, antingen hade vi för kort bilnummer eller för långt enligt svar..

Gav upp och gick in, har i alla fall sms;en kvar som bevis om p-bot skulle bli aktuell.

Hem, men först in och handla lite inför helgen; COOP Forum är närmast men med bilkö in till parkeringen dagen till ära.. Gissningsvis skulle hälften in på det närliggande Systembolaget för att köpa sitt nyårsbubbel.

Vidare till Willys då, konstaterade att det inte var snöröjt ordentligt och att kundvagnarna strax utanför entren inte hade några vidare vinterdäck. Fyndade i alla fall en månadsförbrukning kattmat till kampanjpris utöver dom vanliga månadsinköpen. Komplikation två; vi skulle haft en liten bjudning på nyårsafton men dessvärre så har gästerna lämnat återbud på grund av säsongsinfluensa. Vi köpte en liten bit oxfile för två i alla fall. Sen ska vi dra på oss värsta slappiskläderna och sitta och käka vid TV;n.

Det blir nog bra det också.


Av maricici - 27 december 2017 17:05

 


 September

Det triggas rejält efter vissa  gruppmedlemmarna i jagärhär, bland annat min egen då.

En bonuslåt på den då;

     

Oktober

En heldag på den holistiska hälsomässan Hela Dig. 30 minuters reikihealing på bild ett som faktiskt gav bra resultat.

Bild två rawfoodlunch och bild tre inköpt litteratur.

 

En promenad en vacker senhösteftermiddag

 

November

Snön har kommit för att stanna och ekorrarna har äntrat fågelbordet

 

December

Jul i stugan

   

Gör pepparkakshus tillsammans med yngste grabben

 

Jul på instagram

 

Förbereder julaftonsmiddagen för nära och kära.



I en summering har det inte varit ett så tokigt år trots allt. Det enda verkligen tråkiga var pappas död i Januari, men annars; små förtretligheter som minplötsligt konstifika hjärtrytm, sambons avslitna tumsena och den äldre grabbens stukning i Maj och en ful böld i baken som fick skäras upp i November, det är väl sånt som härdar antar jag.

Ja, den äldre grabben  hälsar att han hade felfritt hos tandläkaren i år som kompensation, och sambons tumme har läkt efter operationen i höst.

Återstår att se vad 2018 har i beredskap. Angående detta hittade jag en Allt om Mat daterad midsommar 2014 när jag plockade prylar i går och kände ett plötsligt sug efter sommaren trots att vi bytt ut den traditionella midsommarbuffen mot en grillkväll. Detta under grabbarnas stridsrop; alla älskar grill men ingen vill ha sill!  


Och kvartalets mest spelade;

Döm aldrig en skiva efter omslaget-

lyssna!

Av maricici - 27 december 2017 16:42

   Maj

Med den äldre grabben vid sjukhusentren. Han har snubblat och råkat ut för en kraftig stukning av en fot. På väg in till röntgen för att utesluta eventuella skelettskador.  

       

Fågelskådning vid bioreningsdammarna

   

Juni

Inlagd på akutmottagningens obsavdelning efter en envis takykardi med karftigt blodtrycksfall i ambulansen på väg in.  Här har blodtrycket börjat stabiliseras i alla fall. Utredning om jag eventuellt ärvt farsans hjärtarytmi blev hängande i luften någonstans.

     

Närvarande vid byns midsommarfriande vid sjön tillsammans med dottern och yngste grabben. Den äldre grabben firar på sitt korttidsboende inne i stan.

     

Juli

Nano ger gratiskonsert vid Åsele marknad

sommarens höjdpunkt.

   

Augusti:

Sommarens sista utomhusbad på andra sidan sjön.

Min och dotterns tradition.


Kvartalets mest spelade; jodå:

Av maricici - 27 december 2017 15:59

   Januari.

Pappa; 1932-2017. En längdskidåkare har gjort sin sista målgång.

  R.I.P  

     

Februari

En vacker eftermiddag nere vid sjön.

 

Mars

Ett litet syskonbarnbarn ser dagens ljus.

Får namn efter sin nyligen bortgångne mormorsfar.

The circle of life.

 

April

En utflykt till sjön med grabbarna

 

Glad Påsk

     

Valborgsmässoafton, grabbarna vid brasan  

Inte med på bild;

Terrordådet vid Drottninggatan Stockholm där fem personer miste livet.

Ett av offren var gruppmedlem i jagärhär, och en av hennes personliga vänner framförde dödsbudet.

  Marie-R.I.P  


Kvartalets låt:


Av maricici - 25 december 2017 12:52

Så här snygg är man under förberedelserna, men dom som slapp få hår i maten klagade inte.  

 

Julklappsutdelningen

 

Den äldre grabben var glad; han fick sina önskade potatischips. Jag var glad, jag fick en fin axelvärmare.

 

Yngste grabben var glad, han fick en massa paket.

 

Katten var glad. Hon fick hem sin bästis till jul.

 

Jag var glad, jag fick en fin jordglob. Mindre glad så här efteråt åt mitt självvalda julröda läppstift, jag ser ut som hon Nemi.

 

Dottern var glad, hon fick ett fint paket av grabbarna innehållande dubbel dos hårshampo och hårbalsam.

 

Och sambon var glad, han fick en fin whiskeykaraff med tillhörande glas.

 

Dukat för det avslutande julfikat.

Ur yngste grabbens bokhylla. Girlangen, kistan och elefanten har han skapat själv på pysselgruppstimmarna.

  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards