Ensparkibaken

Alla inlägg den 18 december 2017

Av maricici - 18 december 2017 20:46

så återfinns den i mitt hjärnkontor.  

Dagens engagemang började med att panikleta en julgran till försäljning då sambon läst i tidningen att alla höll på att ta slut.

Men vi hade i alla fall tur och fann en vid första stoppet, vid en COOP-butik förorterna. En liten en men alldeles lagom stor för vårt minimala vardagsrum. Tycker inte sambon som brukar vilja trycka in en Disneymodell med hjäp av skohorn.

Hemma packade jag in dom sista julpaketen (ja, viiilka ska få chokladaskarna?)  , öppnade radiokalenderluckan tillsammans med yngste grabben och fixade en snabbmiddag på kokt skivad potatis ca 6 hg, 1 paket kallrökt lax strimlad, och ½ hackad gul lök. Häll en äggstanning på 2 dl lättmjölk, 2 dl matlagningsgrädde, 4 ägg, salt och mald vitpeppar, över och toppa med färsk hackad dill. In i ugnen, varmluft 180 grader och grädda ca 30 minuter. Den blev så god att alla tog en liten portion till.


Och jag glömde mina spontana bloggfunderingar runt söndagens DN kultur, angående #metoo , en kvinnlig revolution pågår..  Läste förundrat en liten notis om att kvinnorna i Saudiarabien äntligen ska få ta körkort som alla andra, för bil, mc och lastbil tror jag det var. Och nu önskar dom ta itu med nästa etapp, att slippa det obligatoriska förmyndarskapet.

Något har börjat hända, inte bara i sverige utan runt om i världen..

Ett paradigmskifte.

Det känns rent magiskt.

En annan del av min simultankapacitet ska iväg och rulla och steka den första omgången julköttbullar. Men utan kryddpeppar. Den hade vi glömt att köpa hem.


Dagens Vintagejulkort

 


Musiken från mormors favoriter, orginalet på stenkaka med Yngve Stoor.

Här Hasse "kvinnaböske" Andersson cover:




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards