Ensparkibaken

Alla inlägg den 12 januari 2018

Av maricici - 12 januari 2018 13:41

Och i dagens kommentatorsfält vädrar trollen morgonluft nu när dom tror opinionen vänt. Genomskådade  som något som tror det gäller en antingen det ena sjukhuset eller det andra. Eller det ena Norrlandslänet mot det andra.

Det gör det nu inte så nu kan ni lägga ner. Eller försöka angripa ur en annan vinkel än en polariserande om det nu nödvändigtvis måste huggas efter allt.   Förslagsvis spinna vidare på den att Norrlänningarna klagar på allt, utom "snökaos" då förstås..


Och utanför nätet går vi vidare med våra liv. -18 just nu, rätt så normal vintertemperatur (det tackar vi för), kokkaffet är igång på spisen, dom sista juldekorationerna är placerade i sina kartonger, grabbarna väntas snart hem för att fira helg och det är en lugn dag. En sån där extremt lugn vinterdag som gjord för att sitta framför brasan och läsa en bok.

Det kanske vi hinner - i kväll.



Av maricici - 12 januari 2018 01:00

https://www.svtplay.se/video/16588450/opinion-live/opinion-live-sasong-5-11-jan-22-00?start=auto


Och givet så fokuserade jag på det första inslaget i kväll, Janne Josefsson mot BB-ockupanterna.

Min reflektion är att det är två viktiga frågor för sig som blev olyckliga att blanda samman då den ena alltid kommer att dra fokus från den andra.  Givietvis måste vi skapa opinon här uppe och precis som BB-ockupanterna påpekade så drar sånt alltid till sig nättroll eller haters som jag brukar kalla dom som helt enkelt utnyttjar situationen med egna motiv och gissningsvisär dom vanligare än Frusterade Svensson från Ångermanland som får spel, därmed inte sagt att hen också förekommer. Med en titt i backspegeln så tycker jag mig känna igen mönstret från min tid i jagärhär-gruppen.

Om gruppledarnas ansvar (eller mitt och ditt) så sträcker det sig till en viss gräns, där man inte kan låta bli att lägga fram fakta för den sakens skull, man kan inte låta bli att skapa opinion för då får man aldrig sin röst hörd.

Ta t ex inslaget om polisanmälan för vållande till annans död; och det kan tolkas på två sätt; med ett obalanserat ramaskri eller en frågeställning om hur långt en politikers personliga ansvar för sina beslut ska sträcka sig.

Att jag personligen föredrar att lyfta detta till en frågeställning kommer kanske inte som en överraskning.

Det handlar om något som kallas patientsäkerhet och det finns säker exempel under kategorirubrik Sjukvårdskaos Västernorrland.

En väljarkår som tänker ett varv till är en aktiv och vaken väljarkår och såna finns det alldeles för lite av.

En sådan väljarkår kan aldrig sluta i ett demokratiskt haveri och jag är faktiskt   stolt över mina Ångermalänningar som gör ett bra försök. Utan hot och hat med huvet i behåll.


Jag lämnade som sagt var webbgruppen #jagärhär för att jag hade andra engagemang på gång, men hade faktiskt inte räknat med att snubbla över det här på direkten. Så på spellistan står en sentimental låt som på något sätt passar in i sammanhanget:



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards