Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2018

Anhörigröstning är nog laglig..

Av maricici - 28 augusti 2018 16:45

det vill säga att man röstar på den som för fram sina icke röstberättigade vuxna barns intressen bäst..

Och jag sitter ännu och inväntar samtligas svar-det heltäckande.

Att man reagerar över ytterligheterna som framkommit i pressen är bra, har ofta undrat hur långt dom tänker gå och så har dom dragit iväg en bit till. Har själv suttit framför handläggare som antecknat minuter med en robots precision och med nollställt ansiktsuttryck, och helt ignorerat anhöriga på andra sidan skrivbordet. Men assistansen ska täcka fler områden än så, den ska även täcka vuxensidan där man ska ha rätt till assistent både på daglig verksamhet och ute på arbetsmarknaden vid behov. Man ska ha rätt till medföljande assistent både i särskola, grundskola, gymnasium och särgymnasium. Man ska ha rätt att bo kvar i sitt eget hem som vuxenskadad, t ex efter trafikolyckor.

Vad jag menar är att lagen har ett stort täckningsområde och därför måste ses över i en helhet så alla berörda grupper får besked.


Mindre intressant känns en ideologisk tvistefråga om kommunal eller privat regi, eller rättare sagt som något som inte blir aktuellt för än man gett oss besked om hur lagen ska tillämpas.

Själv är jag för blandekonomi men har alltid förbehållet att det ska hållas en viss kvalitetskontroll. Varför betala dyra pengar för dassig service som snart ska gå i "konkurs"?

Och frågan att barnboende alltid har funnits och föräldrar lämnat ifrån sig sina barn frivilligt har också kommit upp;

själv har jag andras erfarenhet att ingen lämnar sina barn frivilligt utan det har varit omständigheter omkring där man inte haft något annat val. Alltså beslut som tagits med tårar, tungt hjärta och sömnlösa nätter.

Tänker på den tid när jag själv föddes för snart 60 år sedan då man nästan ryckte barnet ur mammans händer redan på BB för att lämna in dom på institutioner och förtvivlade mammor upplevde att dom inte hade något val.

Vem vill backa tiden så långt? Till den tid då våra barn kallades livsodugliga och inte fick dagens chanser att utvecklas.

Svar; Ingen!

Därför får ingen sabba LSS.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards