Ensparkibaken

Alla inlägg den 8 december 2018

Av maricici - 8 december 2018 14:40

Vällde det ut en massa gula västar i fullt uppror mot Frankrikes president, mest folk från landsorten som är missnöjda och missgynnade.

DN;s artikel som jag länkar till innehåller ett försök till analys över president Macrons tillkortakommanden och det kan ju för all del stämma.. Läser vidare på annat ställe att han varit framgångsrik finansman i Rotschild & Cie Banque och det kan ju också stämma. Däremot så har jag förbehållet att det spelar ingen roll åt vilket finansinstitut han arbetat, det ser ut att vara finansmännen som gjort sitt inträde i politiken med Donald Trump som förste man på plan och deras sätt att ta sig fram har, låt oss säga en helt annan stil. I Sverige har vi för övrigt Ulf Kristerssons frejdiga framryckning på valnatten.


Men det förklarar ändå inte hur västarnas missnöjesyttringar bara eskalerar, jag har sett deras kravlista som cirkulerar på Twitter, den ser ut ungefär som Norrlands, (läs vår) egen och det åtminstone i nuläget otänkbara att krvaller skulle utbryta.

Kravlistan handlar alltså inte bara om höjd bränsleskatt utan det var droppen som fick folk att börja protestera.

Man kan alltid spekulera i om någon underblåser missnöjet, men frågan är vem som skulle tillträda presidentposten och uppfylla hela önskelistan?

Kalla mig gärna konspiratoriskt lagd (det gör jag själv) men jag anar nästan att en massa gula västar håller på att förvandlas till brickor i ett större spel.



Av maricici - 8 december 2018 13:28

Var det förstås hockeykväll framför TV;n och en skön MoDo seger med 3-2 över Leksand. Förmodligen så hade det varit ännu bättre att vara på plats i Fjällräven Center , speciellt med publiktrycket i går men man kan inte alltid få som man vill här i världen. Det får faktiskt vänta till den dag omständigheterna tillåter att man går. Precis som jag fick vänta i över 30 år på att ha råd att köpa något åt mig själv när barnen blev vuxna med egen ekonomi. Det ledde till en lite köpboom i början men nu har den lyckligtvis ebbat ut.

Men åter till matchen; Dom möts i hissen, MoDo på väg upp och Leksand på väg ner kan det bli bättre.

Den betingade erfarenheten i en mindre supportergrupp kom på att det kan det - för Leksand alltså. När en formsvacka vänder för ett lag så brukar det drabba MoDo. Och enligt min analys; efter två snabba MoDo-mål inom loppet av dom två första minuterna, började den andra hissen att ändra färdriktning och Leksingarna gjorde bet ifrån rätt bra, och vi fick bita på naglarna ända tills slutsignalen gick.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards