Ensparkibaken

Alla inlägg under augusti 2019

Av maricici - 27 augusti 2019 22:45

  Hittade ett bra lingonställe men nu hittar vi inte tillbaka dit, eller till stigen vi följde. Bara konstaterade att nu har vi irrat bort oss totalt, och nu gäller det att hitta ett riktmärke. Dottern såg utsikten mot bergen på andra sidan byn och vi började gå däråt, bergen försvann ur sikte och kvar fanns bara sankmark och en jäkla massa snårskog.

Oroade mig bara för en sak; fästingar. Det är säkert fullt med fästingar där.

 

Grå bläcksvamp hittade vi i alla fall, men ingen stig.

 

Och en maffig rotvälta, tyvärr inte den ännu större som var i närheten av stigen. Ringde sambon och meddelade att vi blir lite sena för vi har gått lite vilse, men någon gång ska vi väl hitta ut. Sedan undrade dottern om jag hade GPS på mobilen (hon hade glömt sin hemma) Det hade jag inte men det gick snabbt att ladda ner en app. Den visade att vi var i närheten av fädboleden så då var det väl bara att sätta kurs dit. Genom snår och sankmark och omvägar för att hitta en mera öppen väg. Och så hörde vi det välbekanta ljudet av bilar på avstånd och antog att vi var inte långt ifrån samhället.

Sedan så hittade vi en uppkörd traktorstig som gick raka vägen ner till byn och parallellt med fädboleden. Ringde sambon för att meddela att vi hittat ut och hem samtidig som taxin med den äldre grabben. Bra timat i alla fall.

Två positiva iakttagelser; a) Blev inte det minsta andfådd där jag irrade runt vilket innebär inga förvärrade permanenta skador på lungorna och b) vi klarade oss från fästingangrepp.

 

Från spellistan just nu:

 

Av maricici - 25 augusti 2019 22:58

Och idag är verksamheten i full gång. Elsas gamla fik och ölschapp har återuppstått som pizzeria Elsas, pizzorna får genomgående bra betyg både från orten, grannbyarna och av våra gäster som brukar bli bjudna när vi har tomt i kyl och skafferi. Lokalen har också renoverats och fasaden har fått ett ett rejält ansiktslyft, och så har man byggt en ramp för funktionshindrades tillgänglighet. Beställde för övrigt dagens middag därifrån; en Calzone special, dubbelvikt med skinka och räkor, blandat med varm smält ost. Bättre söndagsmiddag kan man inte få.

Avslutar dagen med att gå igenom dotterns bilder (missat några mappar på grund av kvällströtthet)

 

Min egen skogsfavoirt. Steniga områden med massor av lav.

Det är något speciellt med dom platserna.

 

Älskar den här bilden på en Darth Vader liknande gräshoppa.

 

Ett vildbi.

Har matat bin och humlor i sommar genom att spara på vildblommor på vissa platser, runt rbattkanter och vid staketet. Kan inte påstå att jag såg det bohemiska i det hela utan tyckte mest det såg skräpigt ut med kråkvicker som klängde på staketet och vitklöverstånd vid alla rabattkanter som äntligen blommat ut så jag fick rensa bort dom.

 

 

 



Av maricici - 25 augusti 2019 21:52

haft en period med rätt mycket att göra utanför nätet, möten, telefonmöten, läkarbesök, jobbet som assistent och dom få gånger jag varit på nätet har jag antingen fastnat på Facebook hos IRL-bekanta eller på Twitter med random åsikter i ett flöde. Och så har jag varit så kvällstrött att jag bara stängt ner och hoppat i säng. Sedan har jag läst en bok som jag hittat på loppis; Blå Koral av Louise Boije af Gennäs. Har läst en del av henne tidigare och som vanligt lyckas hon trollbinda mig med sina levande personporträtt. Boken är den andra i en triologi om 2000-talet där persongalleriet vävs in i världshändelser, och det kan vara värt att skaffa dom andra två.

Dom andra böckerna i biblioteket är Ta vad man vill ha, Ju mer jag ser dig, Stjärnor utan svindel, Rent hus och Blodlokan.


Lite skräpbilder från mobilen:

 

Stödstrumpor för vårdpersonal som står och går större delen av sin arbetsdag.

 

Ingen skräpbild. Den äldre grabben i väntrummet på folktandvården.

 

Användbar lotterivinst; en terrassvärmare för kyliga Augusti och Septemberkvällar.

 

Förra årets premiärburk. Tycker surströmmingen får en mildare smak med längre lagring och är alltid ett år efter vid premiären. Och så detta att jag tycker västerbottensost är klart överskattad som smörgåspålägg. Föredrar mellanlagrad prästost, den som syns på mackan.

 

Inlagd på sjukhus med lunginflammation, syrgas och dropp för att hålla blodtrycket stabilt försedd. 39 graders feber dessutom. Tror det var sambon som tog bilden.

Vet inte om rökstoppet går bra eller sådär, när jag känner suget halsar jag kaffe ur en mugg och lägger in en prilla efteråt.



Av maricici - 14 augusti 2019 16:32

den äldre grabben är befriad från tandsten, åtminstone i underkäken. Sedan så tyckte han att det fick räcka för i dag och vi kom överens om att beställa en ny tid för att rensa överkäken med tanken att känner han att han har koll på situationen så kanske det går bättre nästa gång.

Sämre gick det för mig som lyckades stänga en bildörr med handen emellan. Resultat; liten sårskada mitt på handen och ett långfinger som ömmar som ögat när jag ska använda det, men det är inte svullet eller blått så jag antar att det gick relativt bra. Gör en nyhetskoll från radion i bakgrunden; domen mot ASAP Rocky har fallit. Men så bra, då kanske vi äntligen kan gå vidare med våra liv  Och fundera på vad vi ska ha till middag; blev lite rester kvar sedan i går, köttgryta och ris för 2-3 pers, vilket innebär att det fattas åtminstone en portion. Och den äldre grabben har redan hittat ett halvt paket chorizo som blev över efter helgens grillkväll så nu är den saken fixad. Och så ville han ha makaroner till.  


Dagens   Att möta en skräpplockande 6-åring på gatan som "håller på att städa upp världen". Sånt ger en framtidstro.

Dagens  Långfingret förstås. Nu kan jag inte sträcka upp det åt någon.



Av maricici - 10 augusti 2019 23:33

grillat tunna revbensspjäll, chorizo och majskolvar och gjort potatisgratäng och sallad till. Till efterrätt; banan, grillad på eftervärmen och en klick vaniljglass till. Sommarkväll med lagom värme och får man ha det så här bra stämning.

Blir lite sur på mig själv och undrar vaför jag inte skulle förtjäna att ha det så här bra emellanåt?

Dagens kort gav mig rätt:

 

"You are fearful of the future and lacking in self-belief, afraid your hopes will be dashed. Well don't be! This is your wish card and signifies a time of joy and fulfilment."

 

Blev lite rastlös efter maten (lätt nikotinabstinens) och började städa altanen. Hittade en bortglömd kista i ett hörn som visade sig innehålla barnens gamla leksaker. Packade ihop en stor dinosauriesamling som ska till loppis, men behöll några bollar i diverse storlekar, två badmintonset och ett jätteyatzy för utebruk. Kan alltid vara bra att hitta någon gång.

Och apropå nikotin så går läkeprocessen långsamt framåt, den här gången kunde jag gå ett par trappor utan att tappa andan och det sved inte lika ruggigt i bronkerna längre.

 



Av maricici - 7 augusti 2019 23:38

Vår semestermånad är slut, dom sista semestergästerna har varit på besök under helgen och den äldre grabben har kommit igång med sin dagliga verksamhet igen. Och jag är fortfarande rökfri, inne på femte veckan nu. Satt och segade på med en kopp kaffe och en miniprilla och konstaterade att det tar längre tid än att röka en cigarett.

Sambon, som är inne på sitt sjätte rökfria år upplyste mig om att dom två första åren är värst, sedan kommer du inte att känna något sug alls.  Men jag mår så mycket bättre i övrigt så det är värt att vänta. Det är så mycket lättare att andas, jag är inte lika trött som förut, den mysko vita beläggningen på tungan har försvunnit och jag känner vad maten smakar igen. Till och med psoriasisplacken på vänster arm verkar ha krympt och bleknat.

Sämre gick det för dottern som gjorde klassikern, trampade på en rostig spik när hon var ute och fotade någon gammal husruin.Den gick igenom skon men lyckligtvis hann hon dra undan foten så det blev bara ett litet sår, men en påfyllning av stelkrampsvaccin kom vi på att hon behövde. Så nu kan hon lugnt trampa på rostiga spikar i 20 år till utan att oroa sig sa hon när hon var vaccinerad och klar.


Och nu har jag kommit igång lite mentalt, har åtminstone tittat på en nyhetsrubrik 3 gånger i dag och sparat för att läsa senare; Om att en fjärdeledel av jordens befolkning riskerar att bli utan vatten. En katastrofal utveckling


Av maricici - 3 augusti 2019 00:16

Känns tomt i kväll efter att ha fått ha honom hemma i nästan två veckor, men på måndag kör daglig verksamheten igång igen och vår tanke var att han skulle få tid att landa orentligt innan dess. Och in i rutinerna ska också den äldre grabben och det gick sådär i kväll. Ingen tidig kväll utan spring upp och ner ur och i sängen och alltid något han hade glömt..

 

Själv har jag passat på att färga in röda slingor i håret nu när det är lite solblekt. Loreal Colorista Copperblonde

Har en hårfärg mittemellan mörkblond och ljusbrun så resultatet blir inte så intensivt utan bara en liten skiftning.

 

Kvällsfika med effekten att jag blev hysteriskt sugen på en surströmmingsklämma som tilltugg. Har visserligen en fjolårsburk Oscars fileade i kylen, men att fixa surströmmingsklämma i Augustimörkret utomhus, bannlyst av en surströmmingshatande övrig familj kändes lite jobbigt. Fick några salamisticks av sambon som ersättning, dom och några tärningar greveost fick duga som ersättning.


Känner mig lite seg efter lunginflammationen ännu, det som märks i bloggen. Testade att gå i snabb takt ute på stan i dag och det kändes inte alls bra. Sved som fan i luftrören. Hoppas att det ger med sig eftersom.

 






Av maricici - 2 augusti 2019 00:34

Tog en tupplur efter maten och vaknade av att en katt satt på taket och kunde inte komma ner och en bofink hade flugit in på altanen och hittade inte ut.

På något sätt kändes det som jag fortfarande låg och drömde något.

Hur som helst så fick sambon ner katten och dottern ut bofinken i var sin lyckad räddningsaktion.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards