Ensparkibaken

Alla inlägg under november 2019

Av maricici - 26 november 2019 22:44

nu kom ordet jag tappade. Det är inte min dag i dag. Eller MoDos-2-0 förlust mot Almtuna, där man inte fick in sin vanliga överväxel. Eller ett fungerande försvarsspel. Vilket fick mig att muttra; ska vi förlora 12 matcher på raken nu?  

Lämnade dom sista minuterna och gick för att ta itu med disken. Den äldre grabben kom in i köket.

Här kommer jag och står och diskar..

Det råkade vara min replik.

Dottern; mamma är så knäckt av förlusten att hon vet inte vem hon är.  

Det var inte den äldre grabbens dag i dag heller, pratade med DV och dom meddelade att han är tröttare än vanligt och blev helt slut efter den raska promenad runt hälsans stig som han inte har problem med normalt. Måste ringa och be om en ny läkartid i morgon så han får kolla upp vad som fattas. Det enda jag kommer på är att han var förkyld och hade en envis hosta för någon månad sen, men den har ju försvunnit. Och i övrigt verkar han pigg, det är just vid ansträngning.Får pricka in det någonstans mellan genomförandeplansdags, LSS-uppföljningen, julfesten och kattens återbesök. I dag har vi i alla fall satt upp utegranen och klätt den med en ljusslinga som tonar ut i olika färger. Vi hinner inte om vi ska invänta visst datum utan tar det när det blir ett tomrum i agendan.

Av maricici - 26 november 2019 15:48

En sådär dag tror jag..

I alla fall så fick vi börja dagen med ett akutbesök hos veterinären. Men det började egentligen i går morse med ett frääääs och ett klagoskri från hallen och ingen såg vad som hände. Dom rök väl ihop om samma utsiktsplats i vanlig ordning antog vi-allt lugnt tills vi såg den ständigt olycksdrabbade sköldpaddstecknades vänstra bakben vika sig när hon gick. En bit av en klo i skallen hade hon, men vi såg ingen sårskada på benet så vi beslöt oss för att avvakta ett dygn. Och då hon var lika halt i dag så ringde vi och fick en omgående tid. En lätt sedering innan undersökning behövdes då hon såg ut att vara väldigt beröringsöm. Fick en spruta så hon somnade, vidare en yttre undersökning av benet visade inget, men höften såg ut att ömma. Röntgenplåt okej, inget brutet denna gång. Och så en spruta motgift så hon kvicknade till. Diagnos; muskelsträckning (hur det nu gick till), en veckas smärtstillande och vila och sedan återbesök.

Gick in på apoteket inne i stan som har allt på lager utom smärtstillande till katt, åtminstone denna dag,

Undrade förhoppningsfullt om det finns något annanstans, Bredbyn, Bjästa, Domsjö?   Tomt överallt tyvärr  

Men dom kunde fixa hem till Bredbyn till i morgon eftermiddag, om hon står ut till dess?

Tror att det ska gå bra, verkar mest vara rörelsesmärta.

Stått ut har hon, har legat och sovit mest hela dagen på grund av sederingen.

  

Av maricici - 21 november 2019 23:29

så jag antar att det går ganska bra för den äldre grabben, som för övrigt kommer hem i morgon eftermiddag. Han får hem brorsan på besök denna helg också och sedan börjar det nya schemat där dom träffas en helg i månaden.

Själv har jag hunnit med det mesta av städning och adventspyntandet samt vaccinera mig mot influensa och pneumokock lunginflammation. Drop-in med en lång kö av mest 65+;are och andra riskgrupper, som bjöds på kölapp och en jättgod fruktkola under väntetiden. Sambon med könummer 44 och jag med 45 fick gå in samtidigt, sedan ett stick i varje arm, och riskgruppriset 70 kronor faktureras. Inga biverkningar efteråt utom lite beröringsöm på en arm och sambon har inga problem alls.

Och avslutningsvis så har jag gratulerat syster ett till ny kärlek (nåja, nästan ny då) och nytt jobb i ny stad och ny kommun. Jobbet är hårt och ganska så svårt läste jag (biståndshandläggare) men det fixar hon nog.  Hennes nya har jag redan träffat, en jättetrevlig grabb i sina bästa år så jag gratulerar till det också.

Och jag kommer att sakna henne och vår stora julpysslekväll med bakning och godiskok som nu utgår har jag en känsla av.



Av maricici - 20 november 2019 00:40

Packar in julklappar till syskonsbarn, syskonbarnbarn och grabbarna

 

Passade på att besöka några leksaksaffärer då jag ändå hade andra ärenden på stan.

Den årliga tandkontrollen där jag till min stora häpnad hade en risig munslemhinna som borde åtgärdas. 375 kronor för besöket + 100 kronor för medicin från apoteket blir dagens   .

Och så ska körkortet förnyas och foton ska tas och det ska vara utan glasögonen på. 250 spänn för fyra små foton där jag ser ut som Nemis mormorsmor blir dagens   

 

Inget vidare flanörsväder, blåsigt och regnat småspik hela dagen.

 

Och på en port vid en liten tvärgata hittar man post-it lappar som gör en glad.

Av maricici - 18 november 2019 16:10

Läser i kontaktboken att humöret varit lite upp och ner, och så har man gått en för och en eftermiddagspromenad för att bli av med lite överskottsenergi. Bjuder på middag, panerad torskrygg och potatis. Gott!  Och efter maten blir det kontroll av köksskåpen och studie av den strukturella oreda som uppstår när det ligger en massa nästan tomma brödförpackningar överallt. Den äldre grabben vill bre mackor av allt för att återställa ordningen. Jag funderar på en strategi för att stoppa intag av ett 10-tal mackor. Under tiden har den äldre grabben hittat några potatisburgare i frysen, i ett öppet paket.

Och kroppsspråket; men hörni, vad jag tycker att ni är slarviga i det här huset.   Men man kan ju värma upp dom  

Jag får ett tankeblock  Stoppar potatisburgare i ugnen och passar på att förflytta brödpåsarna utom synhåll. Det bästa jag kan åstadkomma just nu. Och den äldre grabben har fortfarande humöret uppåt. Undrens tid är visst inte ännu förbi.

Helgen tillsammans med lillebror gick bra. Och i morgon ska vi göra ett nytt försök med korttidsboendet fram till fredag. Har inga förväntningar på hur det ska gå utan tar en dag i taget.

Sammanfattningsvis så har skutan vänt åt rätt håll redan och det var mera än vi hoppats på.

Av maricici - 15 november 2019 22:48

Dussinet full genom 3-1 mot Kristianstad, men dom får lägga på ett kol om dom ska ta Leksands rekordhållare med en segersvit på 14 matcher. Ingen promenadseger denna gång utan dom fick jobba sig svett för att hålla Kristianstadspelarna på avstånd. Och sen så blev Sverige klart för fotbolls-EM genom att slå Rumänien med 2-0. Nu är jag ju inte lika såld på fotboll som jag är på hockey men jag såg i alla fall den sista halvtimman.

Och grabbarna fungerade bra tillsammans. Notera den där andan där man känner dom så bra så man kan läsa sig till vad dom säger genom kroppsspråk och energi.

Den äldre grabben ville ut och åka bil.

Jag; Men andra perioden har just börjat.

Men åkej, en liten tur då.

Den äldre grabben söker på den yngste.

- Broder, vi ska ut och åka bil och ha kul!  

Broder är inte riktigt med på noterna, han tittar också på TV. Cartoon Network.

Den äldre grabben står kvar och gestikulerar oupphörligen sitt; kom igen då!

Jag och sambon; Låt honom vara, han vill inte åka bil.

Hann bara andas om det så kom den yngste rusande ut i hallen och hämtade skor och jacka.

Någonstans i bakgrunden blev det mål. Kristianstad förstås..

Tar en hastig till på TV;n. Nehej, det var MoDo.  

Och så iväg. Sambon kör denna gång.

Den äldre satt i framsätet och headbangade till musik och den yngste började skratta.

Länsväg 348 i den svarta novemberkvällen, jag kan den här sträckan i sömnen efter att ha kört den till och från jobbet i 30 års tid. En del mötande trafik på väg i till stan, några från en förfest och andra på väg till sin arbetsplats får man anta.

Stannade till vid en kvällsöppen kiosk. Den äldre grabben gillade inte att bilen stannade. Köpte ett par små nätpåser med chokladtomtar, en till den äldre grabben och en till den yngste. Nu blev alla glada igen. Själv blev jag sugen på en grillad med bröd men hade inte tid.

Hemma igen och hann se sista halvan av tredje perioden. Det hela avgjordes när kristiandstad spelade med sex man och tom målbur. En MoDo spelare mot tom kasse och en kristianstadspelare som slänger sig så målburen åker ur läge. Dömt som ett MoDo mål och väldigt surt för det gästande laget.

Den äldre grabben har nästan somnat och tackar nej till kvällsfika. Han var uppe kl 6 och har haft en lång dag. Den yngste vill titta på TV en stund till.

 



Av maricici - 15 november 2019 15:33

https://www.expressen.se/kvallsposten/dockor-i-snaror-pa-flera-orter-i-sydsverige/

 

utan panikattacken kom då jag tänkte på att nu ska allt stämma, den äldre grabben ska komma hem och äta middag, sedan ska vi åka och hämta yngste grabben och se till att dom trivs tillsammans hela helgen. Vad kan gå fel?

Och om rubriken så är det väl några som vädrat morgonluft i bakvattet av SD;s opinionsiffror som för närvarande största parti. Och enligt min åsikt så är dom inte över den berömda bäcken än och behöver således inte ropa hej.

Tror det var i september jag kommenterade opinionssiffrorna med att effekten av skjutningarna kommer nog inte att synas för än i nästa mätning (SIFO,s då som jag följer). Sedan så är det detta med webbundersökningar där man rekryterar direkt från webben och hur många aktiva som lägger sympatierna där och där.

Hur som helst så är det långt till nästa val och det kan svänga fort i opinionsmätningarna, nästan lika fort som i hockey. MoDo-Kristianstad i kväll och jag hoppas kunna få titta med ett öga åtminstone.

Av maricici - 14 november 2019 23:35

alltså MoDos segersvit på 11 raka efter senaste matchen mot Västerås. En segersvit som jag faktiskt trodde skulle brytas efter att ha sett en första period där man inte riktigt kom till skott. Men i andra så släppte det och segermaskinen var igång igen med sex mål och vann slutligen matchen med 7-3.

Och den äldre grabben börjar sakta men säkert komma i balans igen, man tar det lite lugnt och låter honom sätta agendan till att börja med så han känner att han åter han kontroll över sin tillvaro, och sedan så får vi se hur det utvecklas. Hans inre harmoni har i alla fall börjat återvända.

Och återvända har min livsenergi börjat göra också och det första jag kommer på är att allrummet borde storstädas (gjort i går) och så skulle jag ta tag i det där med influensavaccinet till riskgrupperna och gå igenom dom två yngsta syskonbarnens önskelistor och shoppa julklapparna. Lego och slime av alla sorter, top model pysselböcker och glitterpennor var några förslag.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards