Ensparkibaken

Alla inlägg den 14 mars 2020

Av maricici - 14 mars 2020 11:01

Jaså, inte det?

Sociala medier handlar till 99% om cornonaviruset och den äldre grabben har en tilltagande slemhosta och är subfebril nu på förmiddagen. Risken för att han ska ha kommit i kontakt med cornonaviruset är dock minimal men chansen att han ska drabbats av vår ständige gäst mycoplasma pneumoniae är desto större. Behandlas tills vidare med extradryck, receptfritt slemlösande och alvedon och morsan avvaktar och håller koll på åt vilket håll det ser ut att sticka iväg.

Annars ser läget i landskapet ut att vara rätt så lugnt, rekommenderade besöksrestrektioner på äldre och omsorgsboenden har trätt i kraft, den äldre grabbens vattengympa och den yngstes motionssim är inställda ett par veckor framåt till att börja med på grund av smittorisken och anställda på tjänstemannasidan ska arbeta hemifrån i mesta möjliga mån. Ett fåtal smittade i länet (9 tror jag) varav en familj i karantän någonstans i Medelpad och 3 med hemort okänd. Och det handlar om lindrigt sjuka vad jag förstått. Och det tackar vi för med tanke på vi har ungefär 15 IVA-platser i länet fördelade på Sundsvall, Örnsköldsvik och Sollefteå.


Och i vår riskgruppsfamilj lever vi ungefär som vanligt utom att vi försöker begränsa antalet sociala kontakter och så tvättar vi händerna förstås.

Om hamstring så har jag läst att det utom handsprit är stor åtgång på torrvaror som ris och pasta och så toalettpapper.

Själv har jag alltid 3 balar toapapper i ett förråd, köper det och tvättmedel i storpack halvårsvis från en hemkörningsfirma, och så har jag ett alltid fullproppat torrskafferi.  


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards