Ensparkibaken

Alla inlägg under juni 2020

Av maricici - 22 juni 2020 13:39

Vi har

 

Hämtat yngste grabben

   

Grillat

 

Jagat krokodiler

 

Badat

 

Käkat jordgubbstårta

   

Njutit av solnedgången

 

Och bara slappat.

Det enda som fattades var den äldre grabben som varit på korttidsboendet i helgen och den äldste med familj i självkarantän som förhoppningsvis kommer hem på grillkväll någon dag i Juli.

Av maricici - 19 juni 2020 01:08

 

Av maricici - 19 juni 2020 00:55

  Tomtebad

 

Myggjävlar

 

Fågelsträck

Av maricici - 14 juni 2020 23:15

Det jag aldrig ser för än dottern fångat det med sin kamera, och då brukar jag tänka, jädrans vad fint vi ändå bor.

 

Från skolans fönster. Piggelinvinnarna i åk 4 1997, vilket råkade vara min dotters klass.

Hon blev helt nostalgisk.

 

Det röjs skog överallt numera.

 

I ett tempo där dom tog med vägivsaren för skoterspåret.

 

Genvägen från oss och ner till sjön

 

Det visste ni inte, en liten by i anslutning till byn.

   

som har en vacker sommaräng

    

Och utsikt över Mellansel upp ifrån höjden.

 

Det gamla stationshuset, samlingsplats för ungdomarna i byn när jag gick i högstadiet på mitten av 1970-talet.


Av maricici - 14 juni 2020 22:29

I tisdags fick vi i alla fall ett samtal om att hämta den äldre grabben på DV, han snorade och såg helt knäckt ut.

Han låg mycket riktigt och vilade och såg lite blek ut när vi kom. Han känna på hans panna och konstatera att han har inte feber och sedan var han uppe, hoppade i sandalerna och var på väg ut till bilen. Kom överens med personalen om att han skulle vara hemma resten av veckan ändå för att se vart det tog vägen åt för håll. Ringde vårdcentralen och fick läkarkontakt per telefon dagen efter igen, börjar känna mig som vi abonnerat på doktor kry appen.  

Beskrev symtomen; blir fortfarande lätt trött och slut vid motionspromenaderna, lite väsande och ansträngd andning emellanåt men inte hela tiden, rinnsnuva av och till, visar inga tecken på att ha ont någonstans.

Om han har någon allergi?  Känd mjölkprotein annars inget.

Fick diagnos allergisk astma, besvär på grund av mycoplasmainfektionen tidigare i år?. Ordinerad tablett desloradatin mot rinnsnuvan och 5 tabletter betapred dagligen i 6 dagar som inflammationshämmande.

Han verkade lite piggare och mera aktiv direkt efter första dosen betapred men hur det går med lite tuffare motion vet vi inte än. Hur som helst så var han ordentligt trött på att vara hemma i dag och sken upp då han a) hörde att det var DV i morgon och b) han fick välja dagens middag som blev hämtpizza från vår lokala pizzeria.


Och här tar åldern ut sin rätt tror jag; har haft tokont i skuldrorna i ett par dagar nu, först den högra som vägrade släppa taget trots värktabletter och så i dag när det lagt sig, den vänstra som dock släppte med ett högljutt knaster när jag stretchade den lite. Och jag har inte kunnat njuta av högsommarvärmen utan bara känt mig trött, yr och illamående så snart jag varit ute om så bara i skuggan.

Skyllde på för mycket värktabletter och för lite vätska först, men sen kom jag på att det är nog åldern som tar ut sin rätt. Vid 40 fick jag mitt livs första par glasögon och vid 60 tål jag inte lite högsommarvärme. Darwins lag...



Av maricici - 5 juni 2020 11:09

Den här klassikern


är utbytt mot

Av maricici - 5 juni 2020 00:00

           

Av maricici - 2 juni 2020 07:44

  Gårdagens väderbild, först 27 grader i skuggan och sedan kom ett dundrande värmeåskväder med blixtnedslag som satte eld på gräset på ett kalhygge i Norrböleskogen. Alltså i den del av bergen som är skymd av den stora häggen på bild. Var i alla fall inga problem med att få branden under kontroll vid senaste uppdateringen jag läste.

 

Och dom senaste dagarna har jag hållit mig utomhus och håller på att fixa trädgården inför sommaren, bara lite smådetaljer kvar, bl a att städa ur väggväxthuset och sedan är det klart. Men nu ska det röjas upp inomhus innan helgen då bägge grabbarna kommer hem, den ena från korttidsboendet och den andre på besök.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards