Ensparkibaken

Alla inlägg under augusti 2020

Av maricici - 27 augusti 2020 22:55

mycke, mycke bättre som den yngste brukar säga. Har fått cipramildosen ökad till 20 mg så nu vaknar jag bara en gång per natt istället för varje timme.

Lite orolig för att jag inte ska höra grabbarna nattetid men sambon tror inte att risken finns att jag missar något. Jag kan sova när åskan går, när han sätter rix morgonzoo på högsta volym, när han skriker att klockan är 6 men grabbarna har jag aldrig missat. Påstås det i alla fall.

 

Av maricici - 27 augusti 2020 22:36

Hans dagliga verksamhet har äntligen kommit igång efter coronauppehållet sedan mars. Dom börjar lite försiktigt med halva grupper så torsdagar och fredagar till att börja med för den yngstes del. Och den äldre får äntligen tillbaka hälften av sina kompisar och vad han säger om det får vi se i morgon eftermiddag. Han har nämligen varit på korttidsboendet sedan i tisdags. Båda kommer hem i morgon och då ska det bli tacomiddag har vi lovat. Korvtacos till den äldre, han är inte så förtjust i smulig köttfärs.

Och här hemma har jag putsat fönster, köpt reagardiner på rusta till den yngste grabbens rum (eller gästrum som det ska vara numera) och vardagsrummet. Skogsgrönt till gästrummet och rostfärgade till vardagsrummet. Och så har jag tvättat trasmattor med rotborste och galltvål och torkat av alla golv. Sånt som håller saknaden efter min katt på avstånd.

Tycker jag ser skuggan av henne överallt, men det beror kanske på att hon hade dålig syn på slutet och man fick akta så man inte trampade henne på tassarna. Vanans makt.

Av maricici - 27 augusti 2020 21:09

"om jag är dyr i drift?"

Det går åt en del till snus och kapselkaffe men å andra sidan så plockar jag det från mitt eget lönekuvert.

Gevalia Espresso
16 kapslar till Tassimo
150,00 kr
Gevalia Dark
16 kapslar till Tassimo
5250,00 kr
Tassimo Mjölk
16 kapslar till Tassimo
150,00 kr
Nestlé After Eight
200 g. choklad
124,90 kr
Nestlé Smarties Mini
158 g. choklad
129,90 kr
Subtotal (Excl.Tax)361,43 kr
Subtotal (Incl.Tax)404,80 kr
Leverans59,90 kr
Varav Moms49,79 kr
Totalsumma

464,70 kr

 

Din beställning

 
General White Mini Portion 1 Dosa
swm-869-11 st x 42,99 kr42,99 kr
Catch White Spearmint Mini 30-Pack
swm-973-301 st x 1.124,70 kr1.124,70 kr
 
Frakt39,00 kr
 
Totalt inkl. moms
Varav moms
1.206,69 kr
241,34 kr
Av maricici - 21 augusti 2020 12:34

  Somnade in i dag på förmiddagen hos distriktsveterinärerna i Ö-vik med halva familjen vid sin sida.

Ett tack till distriktsveterinärstationen för god vård under sjukdomstiden, empatiskt bemötande och ett fint och värdigt avslut.

Spontan minnesstund här hemma över en pigg och nyfiken katt som levt ett långt och äventyrligt liv med bl a bitsår, getingstick och benbrott som följd.


  Sov i ro, gamla kompis  


Av maricici - 18 augusti 2020 13:43

Inget fel på hjärtat eller lungorna och inga synliga problem i öronen eller svalget, så man kom fram till att det måste handla om medicinbiverkningar. Vi testar med att halvera dagsdosen för att se om det hjälper. Den äldre grabben själv tyckte också det gick bra, fast det är äckligt att få den där pinnen i halsen. Men så länge det inte handlar om nålstick så är det helt okej.   Och så var ju hjärtat, lungorna, öronen och halsen friska. Kan inte bli bättre.  


I övrigt så är det en dyster stämmning i huset då vi beställt tid för ett sista farväl till Xena på fredag. Tittar på en katt som äter lite då och då och promenerar runt ibland och undrar om jag gjort rätt. Svarar mig själv att vår veterinär tyckte att det var absolut rätt beslut och att det inte är snällt att hålla liv i en kisse som har en obotlig sjukdom som gör att gifter lagras i kroppen och hon mår inte bra. Och så säger vi det en gång till; inga fler husdjur, aldrig mer återuppleva detta.  

Ungefär som vi sa när den äldstes undulater gick bort och han skaffade ett marsvin, eller då vår hund lämnade oss och dottern och yngste grabben skaffade ett gäng tamråttor som inte blir så många år, och så mötte dottern två oemotståndliga kattungar där den ena hinner fylla 16 precis  och den andra har lovat oss att bli minst 20 år. Möjligtvis köper vi en grå jako som överlever oss allesammans.

Av maricici - 16 augusti 2020 21:35

   

Sopsortering på fredag

     

Lördag: grillkvällen som äntligen blev av. Har inte träffat den äldste med familj sedan julafton men nu fick jag rå om dom en hel kväll i alla fall. Den yngste tyckte bäst om snacksbordet och så dom grillade majskolvarna förstås.


I dag: Identifierar och tätat en vattenläcka som vi upptäckte vid läggdags i går, alltså efter midnatt. Var rören till utomhuskranen som krånglade, ett enkelt ingrepp sedan vi väl rivit halva väggen för att nå dit. Tur i oturen att vi såg det direkt så vi slapp fuktskador.

Ätit rester från gårdagen till middag och så en potatisgratäng till som den yngste beställde på.

Skjutsat tillbaka den yngste till sitt boende och hämtat den äldre grabben från korttids. Han har avbokat sista dygnet för ett läkarbesök väntar i morgon förmiddag.

Han hade också haft en trevlig kväll, varit ute på promenad med en kille ur personalen som bjöd på glass.

Men skönt att komma hem och somna i sin egen säng såg ha ut att tycka.

Sedan får vi se vad han säger om morgondagen.


Av maricici - 13 augusti 2020 00:30

 

Varit på andra sidan sjön och badat i dag. Europahettan har inte nått hit upp, behagliga 20 grader i luften och lite kallare i vattnet.

Badsäsongen är snart över och det var inte många på stranden i dag. Bara ett litet stim fiskyngel och några musslor som höll oss sällskap.



Av maricici - 10 augusti 2020 13:49

Min bröstrygg säger att jag borde vara sjukskriven och ta det lugnt ett par dagar, men andra delar av min hjärna säger att det är så krångligt för anhörigvårdare att sjukskriva sig. Det finns ungefär en flytande gräns mellan mina egna sysslor och jobbet som assistent som ibland är likamed varandra.

Vet inte riktigt vad som hände, var ute och ansade rosorna för ett par dagar sedan och gjorde en vridrörelse med höger arm för att sträcka mig efter sekatören, det brände till i axeln och armen var praktiskt taget orörlig ett par timmar. Sedan lättade det, bara för att komma igen med full kraft en dag senare. Hela bröstryggen och strålar ut i bröstet,   

Hoppas i alla fall på bättring inom ett par dagar. Kändes rätt okej tills nu när värktabletterna börjar släppa.  


Pölsa och potatis till middag, lätt och snabbt att fixa. Den äldre grabben:  Han har svårt för mat som man inte ser vad det föreställer. Han fick pölsan utbytt mot ett par grillkorvar.



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards