Ensparkibaken

Alla inlägg den 19 juni 2014

Av maricici - 19 juni 2014 08:38

Vad jag har gjort på midsommar i ett tidigare liv: Svar, arbetat! Det ligger till som så att det året jag blev tillräckligt gammal för att släppas iväg utan föräldrars sällskap råkade infalla samtidigt som året jag blev gammal nog att sommarjobba.

Satt jag inte utlokaliserad längts bort i Norra Ångermanlands glesbygd på skogsplantering så jobbade jag extra inom långvården som det hette i forntiden.. I det första fallet befann jag mig på ett stekhett alt iskallt och blåsigt kalhygge till Torsdag kl 16:00 och sedan så skulle det åkas folkabuss hem till morföräldrarna, en resa på minst 30 minuter, och sedan var det dusch och mormors supergoda middag och så en resa på sex mil hem till min bostadsort med den sista landsvägsbussen som avgick 18:30 och då kan man räkna ut att alla vänner och bekanta gett sig av till festplatserna för länge sedan. Då var det lika bra att stanna kvar och hjälpa morfar att fixa midsommarstången och sitta och titta på TV med morföräldrarna med en midsommarfika bredvid. På Söndag em hämtade föräldrarna och man stannade till vid Magnussons kiosk i Bredbyn och köpte den tidens skandlarubriker i Expressen och AB, det vilda midsommarfirandet på dom stora festplatserna i Sverige och på så sätt hade man ju nästan fått vara med.

Och inom vården jobbade man oftast helg för någon som passat på att börja sin semester.

Mer nostalgi:

 

Midsommarafton 1978, äldste grabben 4 veckor denna dag.

 

Midsommarafton 1990. Den äldre grabben och sambon rockar loss i Junsele djurpark.

 

Midsommarafton 1991, vi hade i alla fall tur med vädret. Grabbarna och en syskonsulky modell 1980-tal på väg in i en bil för att resa till en sommarstuga någonstans.

 

Midsommarafton 1992. Dottern i en blomsterkrans som hon tillverkat alldeles själv.


Så vad gör vi i morgon då när ingen av dom fyra vuxna barnen befinner sig här hemma?

Svar; Vi arbetar till kl 15 och sedan med tanke på det utlovade vädret ska vi sitta med var sin fika framför TV;n och uggla. Allt går igen.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards