Ensparkibaken

Alla inlägg under maj 2015

Av maricici - 31 maj 2015 14:26

Konfirmation i Anundsjö Kyrka med systerdottern som anledning till min närvarorapport.

   Panoramabild från insidan under en gudstjänst med konfirmation.

Trosbekännelsen: "Vi tror på Gud Fader Allsmäktig, himmelsens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde son, vår Herre,

vilken är avlad av den helige ande, född av jungfru Maria, pinad under

Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nedstigen till dödsriket, på den tredje dagen uppstånden igen från dom döda, uppstigen till himlen,

sittande på allsmäktige Gud Faderns högra sida, därifrån igenkommnade att döma levande och döda.

Vi tror ock på den Helige Ande, en helig allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och evigt liv."

 

Rollspel av konfirmander och konfirmationsledare om den kristna kärleken, och kristi efterföljare som vägrade lämna hans plats i Nazityskland. Vidare nämnde Dr Martin Luther Kings kristna prästroll i hans medborgarrätsrörelse och även kristi efterföljare i diktaturernas Sydamerika.

 

Överlåtelesebön och handpåläggning:

Barmhärige Gud

du som i Kristus öppnar vägen till dig

och utplånar all världens synder

Jag ber dig;

Rena mig så jag blir ren

hela mig så jag blir hel

drag mig till dig så får mitt hjärta ro.

 

Altartavlan närbild

 

Nattvarden, Brödbrytelsen

Präst: Brödet som vi bryter är en delaktighet av Kristi kropp    

Församlingen: Så är vi, fastän många, en enda kropp,

ty alla får vi del av ett och samma bröd. 


 

Musik av duon från Svenska Kyrkans Ungdom;

systerdottern sång och gitarr och hennes bästis sång



Av maricici - 30 maj 2015 12:45

men har mest varit upptagen utomhus med att plantera och sätta upp en jäkla garageport som levererades utan bruksanvisning till lägre pris. Sambons grej, han påstår att han kan klura ut det mesta utan beskrivningar, men lite svettig ser han ut emellanåt..   Lite sommarstämmning börjar infinna sig trots det ganska risiga vårvädret med mycket regn och dåligt med värme.

I går och idag; tvätta den äldre grabbens veckotvätt efter korttidsvistelsen och så försöka få lite ordning inomhus, något som försvårades av någon vattenläcka där vi har minimalt tryck i kranarna. Beräknas vara fixat till i morgon em..

I morgon; närvara vid systerdotterns konfirmation fm och så en salladsbuffe hemma hos henne och syster ett på kvällsidan. Alla syskon ska närvara, tjohooo  

 Majbilden till nästa års väggkalender; inte rikigt säkert men den här med lite hajvarning ligger nära till:

 


Musik; Lite ur spår där, var inne på snabba associationer nätdebatter nationalism, nationaldagar, skolavslutningar ,svensk sommar, Taube och något annat än sommardojan, nämligen min egen musa och favorit, här framförd av Cornelis W:


Av maricici - 27 maj 2015 01:10

    Bläddrar igenom gamla fotomappar och hittade en fullmåne från 2013

Och så nattmusiken


Av maricici - 27 maj 2015 00:54


   En hand   



Av maricici - 24 maj 2015 12:39

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article20845682.ab

Själv somnade jag efter andra låten, hörde sambon hurra för Australien som klart piggaste låt långt borta någonstans, blev väckt till Heroes (Det eminenta framförandet, grattis igen till alla välförtjänta tolvor) somnade och blev väckt till omröstningen..

Inte för att det var dåliga låtar utan för att det var balladernas år med dom allra goaste sovlåtarna, måste skaffa samlings-CD;n om den kommer ut.

Vaknade i morse med sambons frågande; Vem?  

Jag: Måns!   

Sambon: Inte Australien då?   

Dom kom högt upp i alla fall om det kan vara till någon tröst.

Och måste jag ta ett par som fick mig att öppna ögonen lite så kan jag nämna Bojana Stamenov Seriben och Beauty never lies med en myckte riktigt skolad röst, en av dom få som orkade sjunga ut.

Och så givetvis Rumänien, Voltaj och De La Capăt, en stark älsklingssnyftare som hämtad från den gamla samlingsCD;n More Power Ballads.. I  It...


I övrigt har vi bara fortsatt att snickra på uterummet idag, är bara inne på en tillfällig paus. Håller på att sätta upp en extra bjälke till alla kryddväxter i amplar bl a..

Finns inget som överträffar doften av oregano, timjan, lavendel, och lite annat i ett uterum..




Av maricici - 23 maj 2015 23:40

     

Någon där?

Johoo

En pärluggla?


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards