Ensparkibaken

Alla inlägg under januari 2022

Av maricici - 31 januari 2022 12:07

Har lite länkar till sidor där jag brukar nätshoppa som uppfyller kraven låga priser och rimlig fraktkostnad.

Finns på min länksida också, men här i en lite utförligare presentation.


Engelsons Postorder

Kläder och prylar för jakt och friluftsliv till rimliga priser.

Normal fraktkostnad, men det lönar sig då det oftast är dyrare grejor man handlar.


Luxplus

Hygienprodukter och dofter för både dam och herr, smink, städ och tvätt, kosttillskott och liknade till låga priser.

Nackdelen är att dom har en abonnemangskostnad på runt en hundralapp för extra rabatt, men har man behov av att handla en gång i månaden så lönar det sig ändå.


Matsmart

Torrvaror, konserver, godis, läsk, hygienprodukter och annat som inte är frys eller färskvaror, ett slags överskottslager där man säljer från lageröverskott, kort datum och säsongsvaror.

Fördel; fri frakt vid en viss summa eller antal lådor, det kan löna sig att storhandla. (länkar direkt till den sidan)

Nackdel: Ständigt varierande utbud, man får kolla sidan ofta.


Sellpy

Har det mesta inom second hand, men med tonvikt på kläder och skor.

Prisförslag; Man kan köpa ett par jeans, tröja, klänning eller pumps i hyfsat skick för 30-50 kronor, eller om man söker märkesprylar

en Mikael Kors väska för mellan 600-1000 kronor eller en Desigualklänning för runt 500 kronor.

Ingen rabatterad fraktkostnad för än man handlat för högre summor dock.


Tights Shop

 Polsk site som har det mesta inom strumpor, stay ups och strumpbyxor till lågt pris. Finns dessutom ett sortiment nattkläder och underkläder.

Lite lång leveranstid men jag var helt nöjd med strumppaketet som kom i brevlådan.

Betalningsmetod Pay Pal







Av maricici - 31 januari 2022 10:56

Då fixar vi en tacopaj

 

Med fyllning:

500 gram köttfärs (har i frysen)

1 liten burk majskorn  (alltid i prepperskafferiet)

1 skrynklig röd paprika (släng inte mat!)

 2 msk tacokrydda (utan tillsatser från pepparberg)

går också att blanda egen krydda eller köpa färdig med tillsatser, då får man testa sig fram med doseringen

1 tsk salt om man gör egen krydda eller använder pepparbergs, uteslut annars

150 gram riven ost (av överblivna småbitar)

Lite chili om man föredrar extra hetta,

jag använder

 

Lite för stark för ketchup men perfekt som krydda.


3 ägg (alltid i kylen)

3 dl mjölk (alltid i kylen)

Sätt ugnen på 200 grader och medan den värms upp

Bryn köttfärsen tillsammans med dom torra kryddorna, öppna majsburken och hacka paprikan och lägg i grytan. Bryn en stund för lite kokihop, smaka av med chilin.Tillsätt ev ett par matskedar vatten om det vill bränna fast.


Klä en form med pajdegen och nagga den i botten med en gaffel.

Vispa ihop äggen och mjölken lite lätt.

Lägg färsfyllningen i pajskalet, strö över den rivna osten och häll över äggblandingen.

Grädda i mitten av ugnen 30-40 minuter.

Servera med grönsallad.



Av maricici - 31 januari 2022 10:48

Fick precis veta att jag redan förlorat 40 timmar i februari på att vara sjuk en helg, ingen vågade vänta ut provsvaret utan det var bara att ta in en annan vikarie.

Hata förkylningssymtom och hata restriktioner  

Har en inskolningskväll på en ny avdelning på onsdag i alla fall.


 

Så här snygg är jag när jag ligger till sängs med förkylning.  

 

Fredag kväll; Det hjälper inte mot förkylning men det blir lite roligare att vara sjuk.

 

Läser förra årets blogginlägg; var lyckligt ovetande om att det var sambons sista dag i livet.

Har kvar hans vinterjacka som jag går och andas in doften av ibland. Det levande minnet.

Träffade en gammal bekant i går som nyligen förlorat sin bror i covid och sin vuxne son av ett dolt hjärtfel. Minns fortfarande sonen, en skicklig musiker och en underbar människa strax över äldste grabbens ålder.   

Vi kom överens om att moder natur är en skitstövel och sedan så skildes vi.

Av maricici - 30 januari 2022 17:17

Bara vanligt förkylningsvirus som ska vara borta till i morgon kväll för jag har fått en natts vikariat av en hygglig kollega.

Mår i alla fall mycket bättre i kväll, värken har försvunnit och ingen feber. Legat och vilat mest hela dagen för att komma i form, bara varit ut och sopat snö från bilen, dottern tog hand om skottningen av gårdsplan. Längtar efter mitt vanliga energiska jag, känner mig bara slö, slöare och slöast denna helg.

 

Av maricici - 29 januari 2022 15:45

daterat 21-11-10 har jag totalt missat, såg det när jag loggade in för att beställa provtagningskitet för covid.

"Tar du 10 eller 20 mg citalopram? Du borde boka tid så vi får se hur du mår ur psykisk synpunkt. Har förnyat receptet med ett uttag.

MVH

Din familjeläkare."


Läser FASS:

" Paniksyndrom

En peroral singeldos på 10 mg rekommenderas under första veckan, innan dosen ökas till 20 mg dagligen. Dosen kan ökas till maximalt 40 mg dagligen beroende på patientens individuella svar. Detta för att undvika paradoxala reaktioner (t.ex. panik, ångest) (se avsnitt Varningar och försiktighet)."


Får nog beställa en tid för att öka till 30 mg då jag börjar känna av symtomen yrsel, svartnar för ögonen och hjärtrusningar igen. Jo, dom har kollat EKG 1000 gånger och det är alltid i sin ordning.


Annars så tycker jag att jag har klarat det här sorgeåret över förväntan framför allt praktiskt, eller som syster ett konstaterade "måste man så måste man".

Och något testsvar har inte kommit så jag gissar på en vanlig förkylning, är det covid så brukar dom vara snabba på att skicka ut.

Det halsonda har i alla fall gett med sig, men istället verkar det ha flyttat till mina artrosdrabbade leder som var onda som fan i natt. Varit uppe och tagit alvedon gånger två. Och jag slipper i alla fall gräma mig över att känna sig bara lite förkyld och uppe på benen, med dom här lederna kan jag inte ens köra dammsugaren här hemma i dag.



Av maricici - 28 januari 2022 15:16

Vaknade med ont i halsen, inte mycket men tillräckligt för att jag skulle bli fundersam om jag skulle kunna jobba helgen.

Precis då ringde vår chef och undrade om jag kunde ta ett par dagpass också, det är kris på jobbet med all sjuk personal,

svarade att jag funderade på om jag kunde komma övht och han tyckte inte så. Personal med symtom, hur än obetydliga dom verkar ska stanna hemma och ta ett covidtest.

Beställde tid för hemtest på 1177 medan jag funderade på vem det är mest synd om, jag som förlorar 17 timmar med helg ob eller cheferna som har ännu en sjuk vikarie att stryka från listan.

Dottern hängde med och hämtade och lämnade testet i eftermiddags, men svar kommer nog inte för än tidigast måndag på grund av det hårda trycket på labben.

Funderar och tror inte det är omikron, men å andra sidan är jag dubbelvaccinerad + haft covid för ett år sedan så symtomen kan mycket väl vara minimala.

Träffat folk; Den äldre grabben gjorde ju sin första karantänfria dag efter förkylning sist han var hemma, men han gick ju som sagt var inte att testa så vi vet inte.


Dottern har i alla fall tipsat om en serie på Netflix, så jag kryper väl upp i soffan med en varm glögg och tittar.


 

Utsikt från mitt sovrum. Notera alla kalhyggen som blivit till det senaste året.

Vet inte vad dom håller på med, ser likadant ut över hela kommunen.

Av maricici - 27 januari 2022 19:13

            

 


   

Av maricici - 27 januari 2022 18:52

och så blev det en tur på stan efteråt, Dottern skulle köpa nya vinterstövlar och och jag shoppade lite nödvändigheter; 1 par svarta mockapumps med lite lägre klack (utgående udda sttorlekar 49 kronor) Din Sko, Karlssons klister och kontaktlim på Craft store, Sovlinne och trosa, en hoodie och klisterullar mot katthår från KappAhl, Färdigmat för ännu en jobbhelg från COOP City och så påfyllnad av vinlagret från systembolaget i samma galleria.

Jo, dom ringde mitt under KappAhl besöket och undrade om dom fick fylla på min jobbkalender; 16-21:15 i morgon, 14-21:15 lördag och 16-21 söndag. Det gick väl bra; bilen är precis hämtad från verkstan och jag har tomt i min kalender för helgen. Enda frågan är vad jag hade på systemet att göra; jobb den här helgen och nästa helg så är det dags att ta hem grabbarna igen.

Dottern passade på att fota lite på vägen hem:

 

Ett skatbo

 

mitt emot rådhuset

   

och min favoritparkering på andra sidan om rådhuset.

 

väntar på högersväng grönt vid polishuset korsningen mot E4. Vet inte hur hon lyckades med den här vinkeln.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards