Ensparkibaken

Alla inlägg under september 2021

Av maricici - 30 september 2021 21:45

ett med för långt pendelavstånd för att det ska löna sig, ett med hemtjänst i område där det är rörigt att hitta och så två verkligt intressanta. Två alternativ på sökt hemtjänst Sund/Svedjeholmen ; ett timvik och ett längre vikariat, kryssade intresserad på båda och så ett LSS jobb inom samma område där jag gissar att det handlar om den äldre grabbens gruppbostad. Och i så fall är det mindre chans att jag får den tjänsten då det inte är någon hit att ha anhöriga anställda.3 mil pendelavstånd per enkel resa på båda vilket låter rimligt för en Norrlänning.

Helst skulle jag vilja stanna på min nuvarande arbetsplats där jag stormtrivs, men tyvärr så är timvikariat en osäker inkomstkälla. Har skrapat ihop 75% arbetstid varje månad sedan jag började, men nu börjar det mattas av lite.

Har i alla fall fått två kvällspass 16-21 nästa vecka och hoppas på mera.


Och nu väntar en helg tillsammans med den äldre grabben som hämtas i morgon. Har handlat i dag, kryddig korv, falukorv, grillkorv och köttbullar. Klart man ska ha önskemat dom få gånger man hälsar på.   ( Om varför det inte är någon hit med anställda anhöriga, det blir nog lite förvirrat när dom plötsligt intar ett professionellt förhållningssätt.) Och så fredagsmysgodis förstås, lite choklad ur plockgodiset, minipåse chips, minipåse ostkrokar och en ask fruxo.

Och så blir det väl tecknat från någon barnkanal och så går man till sitt när godiset är slut.

Och jag har en känsla av att jag kommer att missa även fredagshockeyn på C more. Gästerna först!  


Av maricici - 29 september 2021 21:54

Tumörerna i nedre delen av buken har krympt till nästan ingenting och jättetumören jabba the hutt har krympt till halva sin storlek.  Innebär att hon svarar bra på behandlingen och har stora chanser till tillfrisknande. Hennes problem just nu är andras glädjeämne; dom slopade covidrestrektionerna. Hon får nämligen öka sina från att gå till livs under folktomma timmar till att isolera sig helt. Immunförsvaret fungerar nämligen inte alls under en cytostatikabehandling.

Hon hade i alla fall en idé som hon hittat på nätet; designa din egen reflexväst. Hon ska designa en med texten; "Nedsatt immunförsvar. Vänligen håll avstånd"

Och själv har jag varit på mammografi i dag och suttit i sjukhuscafeterian en och en halv timme efteråt och väntat ut äldste grabben som hade en tid på medicinmottagningen. Sedan satt vi hemma hos honom och försökte låsa upp sambons mobil som han skulle överta och efter sju svåra år, 10% batteri kvar och ingen laddare som passade fick vi upp den.

Själv hade jag tänkt gå ner på stan och köpa en ny till mig (vill ha en gammal välbeprövad Sony och inte sambons gamla Huawei), men när vi var klara var jag så less att jag åkte raka vägen hem. Nåja, fick ett infall och stannade till på ett ICA supermarket för att köpa färdiggrillad kyckling vilket visade på intuitiv framförhållning. När det var middagsdags gick nämligen strömmen så jag och dottern satt och käkade grillad kyckling med potatissallad alt kall spagetti.  

Och sedan så blev det hockeykväll och vi fick ingen kontakt med nätet efter strömavbrottet. Försökte med omstart på nät, tv och hela alltet men ingen kontakt och en fryst pixlad bild.  

Kom sedan på att göra en fabriksåterställning på routern och vips så var nätet tillbaka.

Hann se dom sista 10 sekunderna av matchen och att MoDo vann med 4-0.

Det var allt från kvällens hockeyallsvenska.,

Av maricici - 24 september 2021 22:04

Och en 5-2 förlust borta mot Västervik i premiären. Men så här första matchen finns det inte så mycket att säga om hur säsongen blir, svag inledning-stark avslutning, medelmåttig inledning-stark avslutning, stark inledning-bottenavslutning, stark inledning med högform hela vägen.. Bara några varianter.

Och om matchen har jag inte mycket att säga, jag somnade på soffan under period ett och vaknade till 2-2 i tredje och när jag började titta så var det kört. Gick nämligen av ett fyra nätters pass i morse, därav kvällströttheten.


Och så blev jag bjuden på middag av bästa dottern i dag:

 

Hemlagad gnocchi med knaperstekt bacon och champinjonsås.

Hur gott som helst.

Av maricici - 18 september 2021 14:40

 

 

I lurarna just nu: Radiostation Rockklassiker.

 

Förra veckans studier

Av maricici - 18 september 2021 13:18

medan yngste grabben är mera intresserad av Cartoon network kanalen än av mitt sällskap. Det handlar alltså om webbkurser från Svenskt demenscentrum och jag ska börja med Demens ABC plus särskilt boende. Visst, jag är redan utbildad men det ligger till som så att när man arbetar med människor blir man aldrig fullärd, det kommer nya rön och man behöver upptatera sig och få nya infallsvinklar.

Som att en pratstund över en kopp kaffe kan ersätta en sömtablett.

Eller att sjunga ett par Zarah Leander covers kan ersätta en lugnande tablett.

Om varför vi behöver en personaltäthet på en på max 6 boende på natten.

Om tragedin där man oftast är en på 12 boende.

Av maricici - 18 september 2021 12:31

Följer turerna kring den moderate riksdagsman som anklagats för sexbrott mot barn, där det rör sig om en flicka i 15-årsåldern. Twitter är uppdelat i två läger; det ena håller på flickans version och det andra på riksdagsmannens och själv försöker jag ligga lågt och överlåter det slutgiltiga avgörandet åt domstolen.

Ska inte hymla med att jag tycker oerhört illa om nämnde riksdagsmans aggressiva retorik på nätet, men det hör inte hit.

Att man balanserar på och går över gränsen för det passande i debatter gör en inte till sexbrottsling per automatik.

Precis som det faktum att man är en okänd kvinna i övre tonåren inte gör en till lögnare per automatik.

Eller att påstådda politiska intriger är en konspirationsteori per automatik, min livserfarenhet är inte fullt så naiv.

Eller att det skulle vara en förmildrande omständighet att flickan var juridiskt lagliga 15. Det är en gång för alla inte biologisk mognad utan mental mognad som avgör om man är redo.


Länkar till bådas versioner och sedan får domstolen avgöra:


Riksdagsmannens version


Flickans version


Av maricici - 8 september 2021 15:13

Trodde det var klippt för bilen i söndags när vi lämnat av den äldre grabben och var på väg hemåt igen. Efter en mil så började det tjuta som vi haft en elefant i baksätet,   blev en aning stressad och stannade vid närmaste parkeringsficka för att tänka; går det att köra överhuvudtaget, borde vi ringa efter bärgare?   Beslöt mig för att testa till nästa parkeringsficka men då hade tjutet omvandlats till ett stillsamt gnissel som tystnade när man bromsade lätt och började om när man nuddade gaspedalen. Men i alla fall; nu måste jag ringa verkstan akut på måndag. Dom hade en tid följande dag, men tyvärr så var alla lånebilar upptagna hela veckan. Åh men, jag som ska jobba i helgen   Kom överens om att jag skulle köra in så dom fick titta på den till att börja med för dom trodde att den var körbar en kortare sträcka i vart fall.

 

Tisdag förmiddag:

 

Laddar kaffemuggen och åker. Ingen elefant i baksätet i dag åtminstone.

 

Nervös väntan:

 

Försöker koncentrera mig på TV,n på väggen och konstaterar att det är är värre än i tandläkarns väntrum.

Hör hur dom ringer upp en kund för att meddela att hens bil är fixad för 17 000   

Nervös väntan en timme till innan jag fick beskedet; trasigt bromsbelägg som vi kan fixa medan du väntar . Frågar om priset och det skulle gå på runt 2000 kronor.

Kände mig som på Trissreklamen där dom skrapat fram en högvinst där jag just vunnit 15 000 och väntade snällt i en timme medan dom fixade felet. Sedan tog jag och dottern en liten omväg förbi Rusta och Willys för att köpa lite stapelvaror till lågpris.  

Den här hade dom inte på lager men det hade vårt eget COOP nära fick jag veta nu på morgonen. En helt underbar pölsa som smakar som hemlagad.

Av maricici - 8 september 2021 15:03

    Ingen svamplycka denna gång, hittade bara flugsvamp av alla modeller; vit, röd och panter   Men hur som helst så är det uppfriskande att gå i skogen och äta lingon direkt från riset. Och nu har älgjakten börjat så det känns lite osäkert att trava runt i skogarna under en tid, man får hålla sig till skogskanten på andra sidan vägen och till stranden.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards