Ensparkibaken

Alla inlägg under mars 2021

Av maricici - 31 mars 2021 11:18

nu havererade hans akvarium också och jag fick beställa ett nytt från nätet, det här:

https://www.zoo.se/aquael-shrimp-set-smart-led-10-30l-vit.html

Ett nanoakvarium, och som alla nanoakvarium omtvistat för sin ringa storlek. Saluförs som räkburk enligt förpackningen men ärligt talat så tycker jag att räkor är lite trista att hålla. Inte mycket till liv som syns till. Funderar på alternativ, bara växter, växter och en kampfiskhane eller ett litet stim av endlers guppy (dom evakuerade innevånarna)


Och från det ena till det andra, här är sängen:

https://www.mio.se/p/dream-delux-stallbar-sang-enkelsang-med-baddmadrass-dream-delux/M2060378

tog den utan huvudgavel i enighet med den äldre grabbens tycke och smak, men det kommer inte att räcka långt.

Det är inte hans gamla säng och därmed är väl sista ordet sagt.  

Och från vårt FAQ: Nej, det är inget som kommer på er skattenota, utan ingår i deras privata inköp. Och vi har samlat under årens lopp till just detta ögonblick då man ska starta upp sitt egna boende.

Och det räcker till säng till gästrum, litet köksmöblemang och en vilfåtölj till hans egna. Samt lampor, gardiner, bäddtextilier, badrumstillbehör som handdukar och duschdraperi och allt annat lösöre som ska till.

Av maricici - 30 mars 2021 21:20

Följde med syster två i dag för att hämta och lämna covidtestkit till henne. Hon började känna sig krasslig i går och tyckte det var bäst att kolla upp. I dag mådde hon i alla fall mycket bättre och jag försäkrade att det gjorde jag också på dag två och likt förbaskat var jag smittad. När jag och dottern lämnade våra test var kön på max två personer och i dag kom och gick folk med testkit hela tiden. Antingen har vi nått toppen av en andra våg eller också har vi drabbats av den brittiska varianten lokalt. Man träffar alltid någon som haft covid själv eller känner någon som har eller har haft. Nästan så det börjat vara det nya normala. Inte att man blir mer oförsiktig och så men den där skräcken och ovissheten har börjat släppa.

Nu har vi själva bekantat oss med det där spöket som bara fanns på avstånd tidigare. Och dom flesta av oss blir bara lindrigt sjuka men vi följer restriktionerna i alla fall. Man kan ju smitta någon som blir svårt sjuk eller dör i värsta fall.

Och jag tog precis min första långpromenad efter sjuktiden och konstaterade att den hade inte tagit ner kondition och lungfunktion i vart fall.


Hämtat den äldre grabbens säng har man också i dag. En allservicefirma var här kl 7:30 i morse och tog med den till hans nya boende då det är en hjälpmedelssäng som ska finnas på hans permanenta boende.

Och i morgon kommer en snygg säng med höj och sänkbar huvud och fotända inköpt på MIO. Berättade för den äldre grabben innan han åkte till korttids i dag och han; "likadan som i brorsans rum, inte höj och sänkbara ben alltså"  

Och jag har en hel vecka på mig att grubbla över hur vi ska hantera det här när han kommer hem.

Av maricici - 30 mars 2021 21:14

       

Av maricici - 27 mars 2021 15:03

Dom tunga drivorna har knäckt staketet på minst två ställen, knäckt stora grenar på min ungerska syren samt knäckt stöden runt bär och rosenbuskar. För att inte tala om hur buskarna ser ut. Men taket klarade sig i alla fall.    

Så att göra i sommar; Jobba, såga grenar, ha yngste grabben på besök, jobba, laga staket, laga buskstöd och jobba, jobba, jobba, måla om förstubron som flagnar. Och så är grabbarna hemma och hälsar på emellanåt.

Något slappa på stranden blir det inte tal om i alla fall.  Dessutom så väntar anticimex på att göra en obligatorisk inspektion av vind och krypgrund inför en nytecknad helförsäkring på villan. Och någon vind kommer dom inte åt för än snön har töat bort på gavelsidan. Händer väl gissningsvis inte för i början av maj och jag hoppas att försäkringsbolaget har överseende.

Av maricici - 26 mars 2021 15:57

   

 - En hök?

- Tycker det ser ut som en örn.

- Örnar är ju stora, det är en hök.

- Den kan mycket väl ha varit stor han flög ju så högt upp.

- Bildgoogla på hökfåglar!

- Ser ingen teckning som liknar en hök, men fåglar är ju så luriga, skiftar färg efter ålder, kön och årstid.

- Googla på kungsörn då.

- Du ser, teckningen stämmer inte. Nehej, den är svår att tyda.

- Men havsörn, vad gör en havsörn här?

- Hämta Norsteds fågelbok.

- Kan vara en havsörn som är på väg tillbaka, dom återvänder vid islossning.

-Men borde den inte vara vid kusten? Och, ja, nu ser jag, teckningen liknar faktiskt kungsörn i slutet av mars.

Vi är i alla fall överens om att inte säga något om vilken fågel det är.



Av maricici - 26 mars 2021 11:16

Fick napp på ansökan till äldreomsorgen direkt från min gamla arbetsplats.  Börjar inskolning i månadsskiftet Maj/Juni och ska vara färdig vikarie i Juli. Dokumentation sker på data numera och larm och låssystemet är nytt för mig, men i övrigt så går det nog rätt fort att komma in i rutinerna skulle jag tro. Blev bara lite ställd inför löneförhandlingarna där jag inte hade en aning om vad man begär från reguljära arbetsmarknaden men av mitt inskickade CV att döma kommer det att ligga nära högsta lön. Vet inte var jag hamnar som semestervikarie men förmodligen blir det på ett demensboende där lång arbetslivserfarenhet är ett plus.


Av maricici - 22 mars 2021 18:07

på grund av ändrade familjeförhållanden. Prisidé 30 000, ev byte mot småbil i hyfsat skick. Ingen brådska med affären som min svåger skulle sköta för min räkning. Skadar inte med experthjälp.

Från att ha varit 5-6 stycken som trängts i bilen så är jag snart ensam, med max 2 passagerare försedd någon gång emellanåt. Och ensam i huset blir jag också men det är inte till salu, åtminstone inte så länge jag är pigg och kry och i form att sköta det själv.

Vidare om hälsan så är jag friskförklarad från covid 19 från och med i dag och den äldre grabben har kommit hem, glad som en lärka och undrade om vi hade något gott över från helgen som gick?  Jo då, det hade vi. Ett par nävar ostkrokar och ett par chokladminimuffins som slank ner som förrätt och sedan var det väkomstmiddag med makaroner och stekt falukorv (jag jag vet, men det är vad den äldre grabben önskar sig)

just nu ligger han och tittar på sin Kalle Anka DVD och jag lämnade nyss över en presenning som rymt från sin ägare under blåsvädret i helgen.  Efterlyst på anslagstavlan "vad händer på byn" och lyckligt upphittad bakom mitt garage.

Av maricici - 21 mars 2021 11:23

Läste lite i går kväll och drömde så konstigt på natten.

Jag befann mig i ett varuhus med utförsäljning av allt och tittade på kläder åt mina kommande två syskonbarnbarn och så snart jag bestämt mig för vad jag skulle köpa var plaggen spårlöst borta. Plötsligt frågade en röst om jag inte skulle handla av xxx, dom hade en egen monter. Jo, jag skulle vilja köpa det där vindspelet. När jag öppnade plånboken fanns bara sedlar med runskrift på och jag konstaterar att det där är inga riktiga pengar. Samtidigt kom dottern och påpekade att jag inte kunde skylta så öppet med flera hundra tusen. Frågade hur som helst om jag kunde betala med swish och det gick väl an. Bara det att mobilen hängde upp sig i något spel som jag inte kom ur.

Och så vakande jag.

Min tolkning är att jag ska följa min egen intuition och inte lita till vedertagna normer eller fråga andra om lov. 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards