Ensparkibaken

Alla inlägg under december 2020

Av maricici - 30 december 2020 23:22

Vi skulle som sagt ha en lilla julafton samtidigt så det blir:

Förrätt:

Kallskuret, julskinka, leverpastej, kalvsylta och pepparsalami med något tillbehör till varje sort.

Valfri dryck till.


Huvudrätt

Oxfilé från Lillpigans med hemlagade pommes, rödvinsås och tre sorters kryddsmör att välja mellan,

Dryck:

The black shiraz

eller alkoholfritt alternativ


Efterrätt

Hjortronparfait.


Sedan blir det julklappsutdelning och den äldre grabben sken som en sol då han hörde att julafton skulle gå i repris.


Av maricici - 30 december 2020 21:30

Januari: Skålar in det nya året, lyckligt ovetande om vad som väntar bakom nästa hörn.

Februari: Inlagd på sjukhus med yngste grabben som drabbats av mykoplasmapneumoni, insjuknar själv efter ett par veckors inkubationstid. Samtidigt dyker ett mysko virus från Kina upp, något som ska dominera hela året.

Mars: Allt fler i det här landet insjuknar och dör i covid-19, man lyssnar på preskonferansen med FHM varje dag. Den äldre grabben insjuknar med luftvägssymtom, bara telefonkontakt med läkare på grund av smittorisk och antibiotika på recept mot förmodad mykoplasma.

April: Samma dystra läge nationellt. Min katt börjar se riktigt dålig ut. Diagnos; njursvikt, finns bara symtomlindring att ta till. Den äldre grabben är feberfri, men trött och orkeslös.

Maj: Covidläget i länet börjar se lite bättre ut. Katten blir bara sämre, åker fram och tillbaka mellan hemmet och distriktsveterinärerna. Den äldre grabbens tillstånd oförändrat, telefonkontakt igen.

Juni: Vi försöker i alla fall njuta av en ovanligt varm Juni. Jag blir tröttare och tröttare och känner att väggen närmar sig. Försöker ta det lugnt och inte anstränga hjärnan det minsta, får cipramildosen höjd till 20 mg.

Juli: Vi försöker njuta av en ovanligt kall Juli. Ljuspunkter; kombinerad syskonträff och 50-årsfest i trädgården hos syster 3 i Sundsvall. Den äldre grabben börjar se piggare ut.

Augusti: Lät min stackars katt somna in då inte ens symtomlindring fungerade längre. En liten diva som är oändligt sörjd och saknad. Ljuspunkt: Den äldre grabben fick äntligen tid för läkarbesök. Lungor och alla värden var okej, utom D-vitaminet så var lite lågt. Fick utskrivet på recept.

September: Ganska okej månad.

Oktober: Andra vågen av covid-19 drar igång, den här gången drabbas vår kommun betydligt hårdare än vid första.

November; Det ryktas för att senare bekräftas att smittan härjar i grannbyn framför allt. Jag börjar med munskydd vid behov. Smittan tar sig in på den äldre grabbens DV och vi sitter i självkarantän ett par veckor. En eloge till personalen på DV som lyckade hålla tillbaka så inget större utbrott inträffade. Den äldre grabben klarade sig denna gång. Yngste grabbens hittills smittfria LSS-boende vill helst ha totalt besöksförbud om det går. Vi som är riskgrupp själva får hämta och lämna honom vid ytterdörren när han ska hälsa på. Ljuspunkt: Jag känner att hissen är på väg upp i mitt psykiska mående.

December: Inställd 60-årsfest för mig och ett julfirande med bara hemmaboende familj (undantag för yngste grabben)

Försöker se det ur ett större perspektiv och att vi inte sitter i ett fångläger på Lesbos direkt.

Ljuspunkter: Dom har framställt ett fungerade vaccin som snart ska nå alla som vill!   Först ut i familjen blir yngste grabben LSS-boende i fas 2 februari, och sedan får vi se hur det blir med den hemmaboende grabben som har LSS på halvtid, räknas väl som mindre utsatta för smitta när dom bor hemma kan jag tänka mig. Själv hälsar han nog att det är ingen brådska för hans skull   och den yngste blir nog glad när det finns hopp om att rutinerna med DV och boende kommer igång igen (han saknar fortfarande sin DV-assistent) Och sambon brukar gå före mig i vaccinationsköerna, hjärt/kärlsjukdom brukar räknas som större riskfaktor än KOL i stadium II.

Och i morgon blir det kombinerat nyårs och lilla julaftonfirande. Äldste grabben med familj är friska och glada.

Av maricici - 29 december 2020 17:42

måste nog försöka ta mig in till stan och fixa en flaska. Pommac i lyxförpackning känns lite torftigt på åets sista dag.

Funderar annars på menyn..

Förrätt

Ingen förrätt, men det finns frukt och godis framme för den som blir sugen på något.


Huvudrätt (er):

Blir två om äldsta barnet med familj kommer.

Välj mellan oxfile med 3 sorters kryddsmör

eller nötrulader med rosepepparsås

Den äldre grabben har beställt på stekt falukorv.

hemlagade pommes till.


Efterrätt

Något som inte är så mäktigt,

en chokladmoussecoupe kanske?


Kväll:

Lite snacks och en ostbricka.


Och så skulle det bli julklappsutdelning, såvida det inte spricker nu igen.

Hoppas på det bästa.



Av maricici - 27 december 2020 23:57

Läser om åldringar som fått sin första dos i dag och nu kan inget inkräkta på min glädje, oavsett vad som dyker upp så ser jag bara fram emot bättre tider. Biverkningar; Alla läkemedel har biverkningar, något som inte många tänker på. Själv är jag känslig för acetylsalicylsyra och närbesläktade preparat, inga allvarliga reaktioner utan bara lite hudutslag. Och detsamma gäller vissa sorters antibiotika, alltid lika spännande när jag behöver en kur speciellt när det ska ges intravenöst. Men dom två senaste gångerna gick det faktiskt bra.

Och så har vi dom här som håller mig lugn och balanserad (nåja),

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20040607006399

En lång lista på mer eller mindre farliga biverkningar, men det är bara av och till attacker av tinnitus som jag direkt kan relatera till läkemedlet.

Så nej, jag är inte speciellt rädd för att få biverkningar av vaccinet. Dvs, inte mer än vanligt, Man bara håller för näsan, dyker och hoppas att det går bra. Och för det mesta gör det så.

Av maricici - 27 december 2020 01:41

På nätet alltså, man är väl rädd om liv och hälsa. Beställt från H&M:

Svarta jeans:

https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0870643005.html


Kompletterar med ett par blusar:

https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0938143001.html

Den är kort men jag räknade med att dom höga jeansen skulle jäma ut det hela.


Och så den här grönblommiga som passar både till jeans och kjolar året runt.

https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0821148001.html




Av maricici - 27 december 2020 01:19

i lite mindre format än vanligt, gästerna saknades, buffebordet minskade till hälften och med högtidskläderna var det lite si och så men jul blev det i alla fall. Och om allt går vägen planeras en lilla julafton med gästerna på nyårsafton. Vi håller tummarna.

Julafton 2020

 

Julfika på säng

 

Julgranen och nostalgin.

Nötskålen är en grötskål från farmorsmors barndomshem och tomten bredvid är från min barndom.

 

Fotografen

 

Kalle Anka på TV

 

Julbordet

 

Janssons

 

köttbullarna

 

Julklapparna

 

Jultröjan

 

Tomtemor

 

Tomtefar laddar tomtetrucken

Av maricici - 25 december 2020 15:47

för grabbarna alltså. Den yngste har haft astmakänningar i natt, hostat och varit tät. Andats symbicort, druckit honungsvatten, längtat till vardagen,   somnat, vaknat, hostat och så vidare. Men runt halv fem tiden lyckades han somna i alla fall. Den äldre grabben undrade om det verkligen varit jul, storebror med familj dök ju inte upp som dom brukar göra.   Senare: Yngste grabben har hittat den chokladfyllda sockerkakan och tagit en bit. Den äldre grabben fick för sig att han inte skulle få någon och fick ett affektivt sammanbrott. Inte ens en bit egen kaka kunde få honom att släppa saken.

Klockan är 11:30 och den julfrukost planerat för mig själv kom allt lägre bort. Den där jag skulle frossa i gårdagens kallskurna. Lunch till grabbarna; den yngste vill ha överbliven janssons med kokt ägg och råriven morot och den äldre vill ha sin överblivna julspagetti med köttbullar. Och så gör jag misstag två; tar hemlagade köttbullar istället för Felix småköttbullar.   Den äldre grabben ska inte ha något alls  inte ens om jag plockar bort köttbullarna.

Själv tar jag ett par tuggor iskall janssons och konstaterar att där rök juldagspromenaden vi skulle ta, jag dottern och grabbarna. Tittar in till den äldre grabben som känner sig lurad; du SA ju att det skulle vara en vanlig dag i dag.  


Klockan är 14:00 och det är lite lugnare. Grabbarna har dragit sig tillbaka och sambon badar i whisky, dvs några badpärlor med whiskydoft som han fick i julklapp. Sånt man kan hitta till en whiskydiggare som har allt.

Och jag måste kompletteringshandla, ber dottern titta till grabbarna och åker iväg. 3 rullar färdiglagad julgröt, 2 burkar ansjovis, 2 påsar saltade chips och gräddfil till dipp.

Kommer hem. Grabbarna är glada, den äldre har ätit upp åtminstone spagettin nu när det var någon annan som serverade och så fick dom några bitar lösviktsgods i varsin liten påse.

Själv är jag hungrig. Slevar i mig ett par skedar janssons och hugger några handskalade räkor ur en burk och äter med majonäs till (dom överblivna äggen var uppätna)


Grabbarna är nöjda och friden är återställd.

Av maricici - 24 december 2020 12:49

Kommer inga gäster på grund av sjukdomssymtom så nu firar vi en ensam jul som alla andra. Och står vi och tittar på varandra och undrar hur man gör? Har bara firat två jular utan släkten, 1992 och 2007 då vi låg däckade av säsongsinfluensan. Man drar i alla fall ner på tempot och står och ser frågande ut, känns ungefär som man är en fryst bild mitt i en film. Men grabbarna är lugnade, dom ska få vår del av paketen ändå och så ska vi äta jullunch, spagetti och köttbullar som på Lady och Lufsen. Och så har vi planerat att fira nyår ihop istället om alla är friska till dess. Med undantag för yngste grabben som firar nyår på sitt boende. Vi får planera in en vanlig helg till honom så han äntligen får träffa sin storebror. Kanske efter han har fått sitt covidvaccin, vilket bör ske inom tiden som utlovats till riskgrupperna.

Men vi får göra det bästa av den här dagen och tänka på att vi är långt ifrån ensamma om att få en annorlunda jul i år.

  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards