Ensparkibaken

Alla inlägg under november 2015

Av maricici - 22 november 2015 13:13

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21810395.ab

Vi börjar med Åsas Lindeborgs inlaga


Han blev anhållen på skäliga grunder misstänkt, men inte dömd, förhörd och friad från misstankar och frisläppt, precis som det förväntas gå till i vårt system.

Nu är det så att vi har inga trollkarlar, clairvoyanter eller övernaturliga förmågor i samhälletrs tjänst som kan pricka rätt direkt, vore det så skulle vi vara befriade från alla problem.

Fick man inte ens anhålla och höra misstänkta, då skulle vi få verkliga problem...

Hade man för en gångs skull rätt och kom in till tungt beväpnade terrorister med en liten tjänstepistol i hölster skulle man få problem..

Att ställas mot något som inte alls känns bra och det är vettskrämda småbarn som rycks upp ur sina sängar.

En svår avvägningsfråga som jag är glad att personligen slippa -nöj er med detta.

Och givetvis så kommer en personlig tragedi för den misstänkte, där man publicerat namn innan bevisningen prövats, den där tragedin där man fortsättningsvis kommer att bli igenkänd och utpekad i värsta fall. Gäller inte bara misstänkta terrorister av utomeuropeisk härkomst, utan även misstänkta och friade djurplågare, hustrumisshandlare, pedofiler, mördare, bankrånare etc, av alla hudfärger och nationaliteter.

Personligen ser jag inget fel i att publicera fantombilder på efterlysta men det bord kanske stanna där till saken är avgjord.

 Sedan förlorar jag fotfästet en stund, ställd inför familjens hisnade kommentar, i Irak kan man straffas för saker man inte gjort, det är bra i Sverige . Teroretiskt så visste jag detta sedan länge och undrar om jag gått förlorad i allt tjafs om "lyxflyktingar" och andra sanslösa citationstecken. Men orka, hur var det med din time-out?


För övrigt så såg jag att min barndomsidol sprintern Linda Haglund gått bort alldeles för tidigt.

  R.I.P  



Av maricici - 22 november 2015 01:46

Alltid på julbordet; Ris á la malta med konserverade mandarinklyftor .

Aldrig på julbordet; Grönkål.

Favoritpyssel; Lägga in sill i olika smaker.

Favoritjulgodis: Engelsk fudge

Julmusik: Ja tack, hur mycket som helst.

Favorit; The Brendon Consort Gregorian Christmas Music, en gammal julklapps CD

Dryck: Julmust alt Guiness extra stout, mineral eller kranvatten.

Must have; En äkta gran

Kan avstå ifrån; Julotta och Julkalendern på TV

Största svaghet; Julpyntet. Det tillkommer något nytt för varje år.

Julklappar eller födelsedagspresent? Hör till dom som

fyller år i December och inte kan få både och så det blir Julklappar.

Mysfaktor; Levande eldar, massor av marschaller utomhus och så en eld i braskaminen.

Tips för att undvika julstress; Slå inte på större än din personliga potential tillåter, strunta i reklamens och andras megastora arrangemang.

Karl-Bertil faktor: Sabba inte för andra genom att ge dom en massa "du skall" till livs.

Ge eller Ta? Eftersom jag har en massa barn så är det alltid roligare att ge.

Program 24/12; Förmiddagen går åt till diverse förberedelser, 15:00 Gästerna får välkomstglögg och Kalle Anka önskar God Jul, efteråt är det julmiddag med cirkus 2 timmars sittning, efteråt julklappsutdelning och samling vid Karl-Bertil, kaffe med juldoppa och allmänt umgänge. Vid 22:30 börjar gästerna dra sig hemåt och så är det nedvarvning med julklappsböcker och en whiskey on the rocks..

   God Jul!

 



Av maricici - 21 november 2015 12:26

http://www.expressen.se/noje/gina-jag-fattar-inte-vad-som-ar-problemet/


Och här är det gammalkristna julbudskapet orginal:

Ära vare Gud i höjden, och frid på jorden, bland människor till vilka han har behag!

Lukas 2:14

Dogman kräva; Ska man vara ateist ska man inte fira jul. Eller Gud hjälpe oss, muslim.
Själv älskar jag att gå ut och handla dan före dan eller i sista minuten på julafton för den speciella stämmningens skull, där människor som aldrig tittar åt varandra normalt önskar varandra en God Jul. Jag kanske svarar med ett; detsamma till dig och kanske till och med bjuder på en julkaramell ur en medhavd påse. Helt omedveten om att det är det kristna julevangeliet som praktiserats Jag tycker inte att det är stor sak i vad dom positiva livsenergierna kommer ifrån, huvudsaken att dom finns.

En sak till; ska man vara ateist ska man inte befatta sig med kristen tro. Ändå har jag som terminalvårdare ryckt in som ställföreträdande präst och läst den sista bönen tillsammans med troende kristna. För att ge dom det trygga och värdiga avslut dom önskat. Inte för att jag själv måste tro på gud.


Själv tittar jag aldrig på julprogrammen i TV, när Kalle Anka går håller jag på att lägga den sista handen vid julbuffén priorieterande familjegemenskapen vid julbordet. För den delen så är vi omgivna av Ankeborgarna 24/7 365 dagar om året numera, åtminstone i vår familj där dom är yngste grabbens favorit. Annat var det när jag var barn, det fanns bara en TV-kanal och kommersiella barnprogram sändes bara en gång om året, den 24/12 kl 15 prick. Det tillhörde liksom julklappspaketen.


Låt oss inte hymla med att julen för dom flesta är en bra anledning att ha fest, för fest sprider postiv livsenergi och av detta mår man bra. Ett grundläggande budskap som jag tycker man borde behålla.

En ofin fråga, hur bra mår man när man firar traditioner för traditionens egen skull, självkorsfäst på tomma och innehållslösa dogman?

Ska inte ställa den för att a) Ni blir bara mera upprörda och b) jag kommer att förbi helt inkonsekvent och ge er en seriös kram och en julkaramell om några dagar..


Och så säsongens första julsång och efter lite grubbel om traditioner så kom jag fram till att det blir ingen musik. Det ska läsas poesi, Viktor Rydbergs Tomten. Den tillhörde nämligen mitt föräldrhem och brukade deklameras av pappa.



Av maricici - 19 november 2015 22:21

Hittade länken i mitt newsfeed Facebook, som för övrigt delats från trakterna runt Trelleborg så jag höll på att missa det där med Boliden.

Den misstänkte terroristen är hittad, eventuellt på ett asylboende, SÄPO kunde inte direkt bekräfta.

Däremot är det fritt fram att spekulera i både det ena och det andra, det som det mesta handlat om i kväll.

T ex om man ändå haft några hemliga Norrlandstips på gång och det skulle förklara varför alla visiterades vid den senaste hemmamatchen i Fjällräven center eller varför säkerheten skulle höjas på krogarna.

Och jag har haft påhälsningar på nätet allanredan, som bara ville påpeka att deras bedömningar av situationen anses fortfarande luta som tornet i Pisa och kan anse sig diskvalificerade.

a) Vem har påstått att inget skulle hända, någonsin? Inte jag, utan dom där "ni" som skapats i er fria fantasi.

b)Vem har påstått att detta inte har med flyktingströmmen att göra utan är en strategi mot hela Västeuropa från det dom flyr ifrån, från deras hemmabas? Det kan jag stå för.

c) Ja han kom med flyktingströmmen, men kunde lika gärna kommit på falskt turistvisum från Cuba eller nåt.

d)Han hittades på ett asylboende. Och?

e) Påstod inte att ryktena om ISsympatisörer i västernorrland var falska, utan att dom skulle bedömas äktheten i, med  två tänkbara scenarion. Precis som SÄPO jobbar med inkommande tips, u know  Herregud, det är ingen som tycker det är konstigt att dom är traumatiserade och hyperkänsliga. Skulle jag också vara om jag satt fast på ett asylboende med dig.

f) Vem postade en länk till SÄPOS tipstelefon och bad att den skulle spridas vidare på flera språk?

Moi!   

g)Bara en motfråga, vad gjorde ni andra? Jo, utstötte det vanliga ramaskriet som aldrig fixat någon terrorist!  

h)Det är nästa 28 mil mellan Ö-vik och Boliden

i) Jag bor nära ett asylboende, ja. Eller rättare sagt ett bostadsområde med en mix av asylsökande, dom som fått sin flyktingstatus godkänd och vanliga svennar. Och?

j) Det hyser inte några gömda terrorister för närvarande, en magkänsla jag har. Det enda dom bar på idag var två liter mjölk och ett paket röka. Så du tror dom tänkar mörda oss via passiv rökning, eller va?   

k) Ja vad ryktena påstår om att svenska staten tänker göra med hemvändarna, kan vi lämna därhän, va?

Read my lips, i don´t believe you!

l) Dom som slog till i Paris var visst Franska och Belgiska medborgare som inte varit utomlands. Du ser, hur än du gör kan du aldrig helgardera dig, va?


Och till sist, då jag är samtida med både Stefan Löfven och Lena Melin och minns hur mamma och pappa satt och tittade på extrainsatta nyhetssändningar, det var innan internet fanns.

Förutom känslan av att detta med oskuld hänger ihop med ens ålder, så kan jag konstatera att somt när normaliserat, terrorister igen? jaha   Och att det är enda gången jag hört talas om aktiva vänsterextremister, och att dom nästan utan undantag kom från dom intellektuella kretsarna.. Så ligger det nog till även i dag, eller ni som läser alldeles för mycket som min mamma sade på sin tid.

Och att mina morföräldrar som upplevt andra världskriget inom Sveriges gränser inte heller hade någon oskuld kvar eller tyckte detta var någon big deal.


Och nu ska jag fortsätta söka den försvunna stora silverfärgade adventsstjärnan.





Av maricici - 19 november 2015 14:48

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21792719.ab

Och konstaterar att jag inte kunde sagt det bättre själv. Just nu har vi en yttre fiende att besegra, våra interna krig får vi återuppta en annan dag. För övrigt så går jag inte med på att "vi" har varit speciellt naiva som lagt över bedömingen av läget på säkerhetstjänsten precis som det skall och brukar gå till i varje land i Väst..

Som sagt var; vad hvilja den lede fi? Jo, att vi ska drabbas av panik och hela samhället ska lamslås, och helst ska det till inbördes oroligheter, det som faktiskt blev spiken i kistan för Syrien.

Låt oss konstatera att a) Allt missnöjt gny kommer att spela IS, Daesh eller vad man nu väljer att kalla dom i händerna och att b) det gäller att ha lite perspektiv, det är ju inte som att vi är utsatta för ett direkt kärnvapenhot, utan just nu jagas EN kille som dessutom fått in ett rejält störningsmoment i sina avsikter. c) Vad som kännetecknar säkerhetspolisen är att dom inte har någon offentlighetsprinip, dom sitter förmodligen inne på rätt mycket info och spaning som allmänheten inte känner till. Så riv gärna den där självskapade illusionen om att dom inte vet, kan eller gör någonting.

Hittade en gammal beredskapsaffish från andra världskriget

 

Sammafattar läget rätt bra även idag.

Vaksamhet, det räcker med att ha läget i bakhuvudet,

oavsett om man bor i högriskområden som storstäder eller i lågrisk som landsorten..

Själv ska jag börja förbereda den kristna högtiden med att plocka fram adventsprylarna-

det ligger väl någon slags symbolik i detta.   





Av maricici - 18 november 2015 00:30

1. Det är nollgradigt ute och har regnat hela natten i går och halva morgonen. Kommer att bli snorhalt i morgon bitti om det fryser på.   

2. Det kommer inte som en överraskning, vi har vinterdäck på alla bilar, men de är fortfarande snorhalt. Surprise!   

3. Ett fyramånadersskov av artrosvärk i axelpartiet, fötterna och bröstbenen har gjort en stillasittande sommar och höst, och + kilo i vikt som gör att brallorna sitter för trångt.

4. Det måste vi göra något åt. Max en cappucino dagligen, helst till frukost   

5. Misstänkta hudgrumlingar på dom siamesiska algätarna och två platyngel.

6. Medicinera i karet med Easy-Life Anti-Spot + 15 ml havssalt till 300 l vatten i engångsdos

7. T det lugnt med matningen under pågående medicinering

8. Black Ghost segar på så han hinner inte få sin portion Carnivore Pellets innan praktbotiorna hunnit fram

9. Lyfter på gömstället och ser hur han seglar iväg till nästa ihålighet medan maten sjunker ner

10 Och så hinner praktbotiorna fram

men äntligen hittade han dit och knuffade bort dom från käket..

Angående sjuklingarna så har dom en grå hinna fläckvis men ser inte allmänpåverkade ut, hopp om livet med andra ord..


Det positiva med akvariefiskar är att dom överträffar både tillfälligt lugnande och antidepp där man ar något att ägna sig åt till 100% angående skötsel..

Somliga påstår att dom är rogivande att titta på men det vet jag inget om. Lyckas alltid sätta in nattaktiva och smått som gömmer sig så akvariet ser alltid tomt ut dagtid.

Det andra akvariet står i hallen så det blir inga tillfällen att sitta och titta på kampfisken och neonerna, men dom är kul att umgås med vid matningarna. Speciellt dagarna när dom ska ha sina röda mygglarver, extra gott för små köttätande fiskar.Mer positivt; sambon har löst problemet med avgångsvederlaget som betalas ut månadsvis under en treårsperiod, och så har han nedräkning 13 arbetsdagar den sparade semestern inräknad.


Om vi någonsin är oense om något frågade någon...

Senast var det klimatet och klimatförändringarnas samband med allt för hög köttkonsumtion över frukostbordet och en DN, men sedan så small det ju nere i Paris och det hela rann ut i sanden..


Musik i natten, Fred, min egen favoritversion..




Av maricici - 17 november 2015 16:19

Dagens rubrik; Besegra IS, hur svårt kan de va?


http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article21778937.ab

Varför?

Därför!

Och det är bara ett exempel i mängden hur alla skiftar fokus för att ägna sig åt något helt annat. Israel denna gång som inte kan tolka en skriven text, en text som analyserade läget, förra gången var det visst Åsa Romson som fick be om ursäkt för att hon vantolkats i ett delat twitterinlägg, där man  valde att beakta bara den ena delen..

Nu är jag inte ensam om att ha gjort den bedömingen utan det finns andra kretsar, utanför miljöpartiet..

Upphittade på nätet med klassikern; Dr Livingstone förmodar jag?

Nåväl, så länge man fortsätter att förlora fokus på detta sätt så får man väl finna sig i att behålla sin terrorism,

om det inte vore för att det är andra som drabbas av detta politiska apspel.

 mest dom som kallas "vanliga människor.

För den delen heter dom inte IS längre utan Daesh, för att markera dom statslösa som inte ska slå upp sina bopålar någonstans har jag förstått. (Fritt översatt med dubbelbetydelsen terroristerna)Och det innebär att nu vet folk som inte är engagerade och uppdaterar sig (dom flesta) vad man pratar om längre..

Jag förstår grundtanken och den förintande innebörden, men räcker det hela vägen ut, till alla?

Kan man inte säga IS i samma tonfall?

Avmarkerade en underkategori med; Hä ska int va nån debatt!




Av maricici - 16 november 2015 13:08

http://www.allehanda.se/kultur/omafalt-nakt-bag-eller-hagda-vilket-ar-ditt-angermanlandska-favoritord

Redan när jag såg rubriken tog det stopp. Är med i en FB-grupp för min lokala dialekt, men kom på att det är inget alls jag använder i vardagslag. Däremot så har ett annat ord tillkommit, "grödisar", alltså grönsakerna i FB-spelet Farm Heroes.

Hur mycket jag än biter mig i tungan och rättar mig högt; grödisarna hör inte hemma utanför spelplanen, så dyker dom upp igen, senast igår över en påse frysta ärtor, majs och paprika..

Förmodligen har jag flyttat ut på nätet och är helt assimilerad till denna lilla vrå med världen utanför, men å andra sidan så är Farm Heroes ganska harmlöst.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21771695.ab

Och apropå det så slår anonymous tillbaka..


Läser lite rubriker i efterskott då jag instinktivt inte velat titta åt en nyhetsrapportering under helgen,

utan någon medveten tanke bakom, det kanske blev bara för mycket?

Börjar med Lena Melin

och kommer att tänka på ett citat;

"There's nothing to fear, except fear itself"

Franklin D Roosevelt

I den meningen fruktan försvagar och lamslår en människa

kommer att tänka på ett annat citat Ronny Eriksson;

Pessimisten säger att det kan inte bli värre och optimisten säger; joodå, det kan det visst!

Vem är det då som är optimist?

Förmodligen ska man vara vaksam och inte naiv,

men absolut inte orolig.


Frankrike svarade med nya bombningar

Inte helt förvånande, dom fick en krigsförklaring och

ligger i krig. Dom har inte råd att kalla sig lamslagna

offer för terrorism.


Tittar lite på chatten

Och konstaterar att Frankrike har en helt annan bakgrundshistoria än Sverige, en bakgrund som forna kolonisatörer som man kan tycka till om och är därmed ett troligare mål för terrorism. Men å andra sidan ska man vara vaksam och inte naiv och konstatera att precis som det finns obildade svenskar som tänder eld på asylboenden och uttrycker sig å det kriminellaste, finns det dom på FB-sidor i mellanöstern som betraktar Refugees welcome i Tyskland med en viss ogrundad misstro. Och svaren är likadana som på IRM, Källa på det?, Men nu talar vi om det vanliga folket och inte regimen, eller ett kort och gott;

Håll käften!

Och med vaksam och inte naiv menar jag att man är medveten om att det kan råda delade åsikter, inte att man borde misstro alla per automatik.

Eller som Cornelis skaldade, "för övrigt är det väl ungefär, samma alkoholister här som där"

Egentligen är det smartast att tänka terminologin militär strategi enligt mig, alltså vad reell terrorism beträffar.






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards