Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 9 mars 2016

I går; akvariets dag

Av maricici - 9 mars 2016 13:03

Det var ungefär det enda jag sysslande med under den äldre grabbens frånvaro. 30-liters har i alla fall brakat ihop, allt utom dom Malaysiska sandsnäckorna dör så nu har jag tömt ut allt vatten, fyllt på nytt och ska låta det stå tomt en månad och se om det ger med sig.

 

Nytillskott i 60-liters;slöjguppyhane med antydan till krokrygg dessvärre. Ska mata på med artemia för extra proteintillskott, ett råd som jag fick av en hobbyuppfödare.

 

60-liters

Innerfilter Eheim Pick Up 60, doppvärmare Aquael.

Bottenunderlag grus.

Växter Anubias, javaormbunke och javamossa.

Innevånare; Slöjguppys, inavelsguppys och malaysiska sandsnäckor.

 

100 liters

Innerfilter Eheim Pick Up 2012, Doppvärmare Aquael

Bottenunderlag färgat grus.

Växter Javamossa, Anubias, Vattenpest, Svärdplanta

Innevånare En siamesisk kampfiskhane, ett gäng neontetror och ett par vilsekomna guppys.

Och så Malaysiska sandsnäckor,fördel;  bra på att hålla rent i botten. Nackdel; Förökar sig katastrofalt vid övermatning eller slarv med delvattenbyte och sen är det nästintill lögn att decimera antalet.

 

Nytillskott i 300-liters, fem snygga slöjguppykillar som ska göra en genräddningsaktion var det tänkt.

Gick inte att få bättre bild, dels är vattnet lite grumligt efter delvattenbytet och dels vägrar dom slösimma.

 

Praktbotia och siamesisk algätare.

 

Han vägrar titta fram den här tiden på dagen.

Akvarium 300 liter

Innerfilter Hydor Crystal Duo R20II, Doppvärmare Eheim

Bottenunderlag Engelsk sjösten

Växter Svärdplanta, Javamossa, Javaormbunke och Gälört. Mysterium, vem käkade upp all anubias?

Innevånare: Slöjguppy, Siamesisk algätare, praktbotia, ancistrus och en black ghost knivfisk.

Inga sandsnäckor här, botiorna käkar upp dom eftersom.




  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards