Ensparkibaken

Alla inlägg den 11 augusti 2018

Av maricici - 11 augusti 2018 23:45

faktum är att varenda äldre människa jag mött säger sig aldrig ha upplevt något liknande som denna sommar..

Det har varit torrt, det har varit varmt och skörden har slagit fel, men aldrig har man sett maken till skogsbränder på en och samma gång-eller i den omfattningen. Och inte heller har man varit med om att glaciären på Kebnekaises sydtopp börjat smälta. Eller att man sitter ute i t-shirt i 15 plusgrader på Svalbard.

Jag talar förstås om kvällens Twittersnackis-detta förnekelsetal


Nu sitter jag förstås inte inne med alla svar och smarta lösningar, faktum är att jag tycker att man varken behöver vara raket eller klimatforskare för att ana orsak och samband. Man ser hur jordklotet förändras både här och där och forskare påpekar att.. Ja givetvis, varför skulle det inte ligga någon sanning i detta?

Och det är inte bara den svenska sommaren utan dom senaste vintrarna på hemmaplan som oroat mig personligen. Det kom mycket snö denna vinter, det är inte speciellt extremt för att vara mellersta Norrland. Däremot så kan man lägga märke till en liten temperaturhöjning där det blir allt vanligare med ösregn och ishalka på julafton-tidigare hade snön alltid lagt sig oavsett mängd. Och runt nyårshelgen brukade det alltid komma en köldknäpp, vissa år med temperaturer ner mot 40 minusgrader. Det ser man aldrig numera.

Inte för att det var skönt med 40 minusgrader, men det var normalt och något man fick uthärda, inklusive dom stora strömavbrotten som blev när alla började värma upp bostäderna maximalt..


Sant är att apokalypsen inte kommer denna vecka, det skrev jag tidigare också, men det förändras sakta men säkert. Den framtid som ligger långt borta närmar sig hur som helst vare sig vi vill eller ej.

Sedan kan man ju bli filosofisk och notera att planeten Tellus kommer alltid att bestå i en ny livsform, men utan mänskligheten homo sapiens. Moder natur behöver inte oss men vi behöver henne.

Ansvarsfrågan; Själv är jag ingen elit utan ligger väl ungefär fem på skala ett till tio, ett för sämsta och tio för bästa möjliga insats. Sopsorterar  men inte komposterar, kör diesel men försöker inskränka resorna till absolut nödvändiga, står skumögd och läser minibokstäver på förpackningar, konstaterar att det är microplast i precis allt, ger upp och lägger ner en i varukorgen. Funderar på egna lösningar-ger upp. 

Vaknar plötsligt upp i en priviligerad del av världen där vatten är en självklarhet, men nu måste det ransoneras på grund av torkan. Lärt mig några tips av folk med egen brunn och fortsätter att inte slösa med vatten av bara farten..

Själv tror jag på att gneta på så gott det går med det lilla och inte hoppa av för att industrin förorenar mycket mera än privata hushåll. Eller för att Trump drar iväg motvalls.

Mänskligheten borde ha ett gemensamt intresse som förenar - att överleva.

 

 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards