Direktlänk till inlägg 2 december 2019
Börjar med artrosen som slag till med ett nytt skov på morgonsidan med en låsning av höger bröstrygg som har gjort svinont hela dagen och där alvedon har gett minimal lindring. Inte min glamorösaste dag, med värmande omslag och en yllekofta utanpå allt för att sätta fart på cirkulationen. Och i morgon ska vi ha avstämmningsmöte för LSS-här. Tänkte städa upp lite i dag men därav blev intet. Har i alla fall hunnit baka lussekatter och kan bjuda på klassiskt adventsfika, och det händer ju inte varje dag. Och den äldre grabben har haft en bra dag igen. Gått hälsans stig i maklig takt och så hemlagad pizza till middag. Jag hade lite skinkrester och några ostkanter som blev dagens middag och den äldre grabben tackade inte nej. Och sedan så hittade han några julpaket och undrade a) vad det var för dag i dag och b )om det var godis i dom?
Nej, det är inte julafton. Och det där stora paketet är till din bror, ännu en drake till hans samling. Den vill du inte ha. Och det där är inte godis utan en bauermössa med MoDo logga, my dear. En till dig och en till din bror.
Godiset köper vi för övrigt inte för än i sista minuten så det håller sig färskt.
Den äldre grabben samlar också, men det är röda bilar som är objekt. Det blir en brandbil och en gammal folkabuss i år.
Nyhetskoll:
https://www.svd.se/sd-gor-skolan-konservativ--med-statliga-internat
Jag gick grundskolan mellan 1967-1976 och känner inte igen den skola som Jomshof påstår har existerat. Det låter som han tänker på något gammalt Brittisk internat, eller mina föräldrars fyrtiotal då skolaga var tillåten. Och allt fungerade inte ens då, minns att min mamma berättade om pojkarna från grannbyns terror av en stackars lärarinna, år 1944 eller 45 måste det ha varit. Och av det kan vi dra slutsatsen att någon idealskola utanför " det vänsterliberala skolexperimentet" aldrig existerat. Sedan kan man alltid analysera detta påstådda experiment och konstatera att det möjligen handlar om den alltid pågående sekulariseringen av samhället, du-reformen, förbud mot barnaga, ifrågasätta aukorieter för att ta några exempel.
Själv är jag av födsel och ohejdad vana motståndare av hinder och förbud att tänka fritt. och jag har aldrig kommit någonvart med nätets haters genom att försöka disiplinera dom. Däremot genom att ta dom på allvar, och ge dom en chans att uttrycka sig.
Själv har jag inte hunnit med att plocka fram ett åtgärdspaket för skolan, utan jag nöjer mig med att invända på grund av av vad jag vet om utanförskap och disciplin. Utanförskap föder ofta en känsla av vi och dom, och svårigheten är att nå fram utan att förstärka den känslan hos gruppen, du kan hota, du kan vädja och det enda du gör i deras ögon är att bekräfta ditt hopplösa fall. Om varför just segregation måste motverkas på ett tidigt stadium för konkreta resultat.
Dom lärare jag minns med glädje var just dom som brann för sina ämnen, som verkligen kunde inspirera och motivera.
Lärandets glädje och motivation, något jag alltid saknat i läroplanen.
Och givetvis kommer man inte att lycks nå alla, tyvärr. Men åtminstone flera än i dag.
Tack för att du/ni lyssnade.
CC/förespårkare för en skola för alla.
Och på spellistan just nu:
4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar? Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...
efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...
I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 | 4 | 5 |
6 |
7 | 8 | |||
9 |
10 | 11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
|||
16 | 17 | 18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 | 25 |
26 |
27 | 28 |
29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|