Ensparkibaken

Alla inlägg den 26 mars 2014

Av maricici - 26 mars 2014 09:18

Ännu en ICA supermarket prickad för att ha malt ner gammalt kött till färs i Örnsköldsvik denna gång.

Den butik där jag ofta brukar handla av bekvämlighetsskäl för att det ligger ett parkeringsgarage våningen under, alternativet är Hemköp Centrum med tillhörande parkeringsgarage.

Förmodligen så blev jag lite förvånad då jag alltid upplevt förstahandsvalet denna ICA-Supermarket som fräsch och välskött, och det vägrar fortfarande gå ur min skalle. Min första tankegång var också, herrgud, vilket slöseri med kött som inte är något fel på alls. Felet är väl enligt mig inte förfaringssättet i sig, där dom förmodligen inte mal ner härsket kött, utan den stora bristen är väl datumommärkningen, där malet kött är en av dom där känsliga matvarorna där det lätt börjar frodas bakterier om man inte hanterar det rätt. Gäller även färs med korrekt angivet datum som bör fraktas hem i en så obruten kylkedja som möjligt om den ska hållas fräsch.

Teoretiskt sett så fanns där massor av kött som man kunnat sälja på kort datum ät idag till nedsatt pris, och det gäller även sånt som malts ner till färs..

Och i praktiken så kommer det där bokslutet med vinster och svinn för vare butikschef oavsett vilken livsmedelskedja det handlar om, dom som också har chefer som har sina direktiv och kräver en viss omsättning. Och om man fuskar bort lite köttfärs som ändå var ätbar vid beredningstillfället till gällande dagspris, så har man det bättre bokslutet kvar..

Eller också så spricker bubblan på detta sätt, ja, ja..   

Personligen så är jag fortfarande nöjd med butiken i stort , speciellt frukt och grönsaksutbudet, och tänker inte byta, och färs, aldrig någon risk, vi har för långt hem för att köpa något annat än färs i charkförpackad frysvara..



Av maricici - 26 mars 2014 00:32

Var är vargen?

Massor av nätspekulationer om tjuvskyttar eller en varg som gått ner sig i Ångermanälven och drunknat florerar och själv har jag inte gett upp hoppet. Det låter otroligt att man utplånat alla spår efter en vargslakt, inte ens skoter eller fotspår fanns att beskåda. Att hon drunknat låter inte heller särskilt troligt. Troligast är väl att hon håller sig undan någonstans.

Jag håller med Jakob Norstedt-Moberg om att en liten förekomst av rovdjur får man tolererar i renbeteslandet, för den existerar redan i form av björn, lo och järv och har alltid gjort, man kan fråga sig varför vargar skingrar renhjordar effektivare än andra rovdjur och man kan fråga om inte begäran som skyddsjakt kommer in ovanligt fort, så fort att man misstänker nolltolerans för varg.


                           


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<<
Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards