Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 16 december 2015

En gran på stan

Av maricici - 16 december 2015 20:03

Ska åka in och handla dom sista julklapparna i morgon och får nog se några av dom irl, men läser ändå granresencionen i tidningen. Om det är något speciellt med julgranar eller ej råder visst delade åsikter om, förmodligen beroende på uppväxt och tradition. Farsan var skogsarbetare och som en sådan hade man en underförstådd julbonus i form av en levande gran. En noggrant utvald, först hängade upp och ner utomhus och sedan ställd i ett kallgarage för att långsamt vänja sig vid inomhustemperaturen. Inburen och ställd på fot, dan för dan och inte en timme tidigare. Klädd med kulor, pumlor eller bulor beroende på vart i norrland man befinner sig. Och så elektriska ljus som det alltid sakandes en  hel lampa i. Men nu var det årets kommunala utegranar det gällde så;

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/har-ar-grangranskarens-dom

Och mina jämförande betyg

Hörnettrondellen: Jämn och tätt mellan grenarna, och invädningen att storleken inte håller propotionerligt i en rondell faller åtminstone när man ser omgivnande smått. Ger lite känsla av ett halvavverkat hygge.  

En klar femma.


Arenan: Ser den inte ut att vara lite på sniskan?   

En tra med reservation för att den kommer mera till sin rätt när den är tänd.

Tre julgranar


Muséet:

Helt okej storlek och parkkänsla. Lägg även märke till stjärnan mellan popplarna, samma modell som pryder Ö-viks affärsgator under julen.  

Fyra julgranar.


Örnsköldsgården;

Nej men fy så ojämn och ful!  

Jag skulle hellre satsat på gruppen "Dom tre vise männen" om jag vore stadsträdgårdsmästare, med förbehållet att granen ska synas och glädja alla boende på äldrecentrum.

En gran på denna i vart fall.


Norra Rondellen:  

Yes! Två grupper med "dom tre vise männen", det perfekta valet på en liten yta.

Fem julgranar för den.


Södra Rondellen:

Och detta ska föreställa?  

Buskar med ljusarrangemang och ingen gran, åtminstone inte enligt denna bild.

Passerar det där stället på väg in i morgon och får ta en extra titt.

Till dess;

En liten tveksam gran.


Stadshustorget;

Ett stålskelett efter något haveri.   

Tyvärr det här avantgardistiska experimentet faller ut totalt.

Minus en gran


Den klassiska placeringen på Stora Torget om man ska skriva en adress i vart fall.

Imponerande höjd, men med för korta grenar för att ge ett fulländat intryck.   

Fyra granar får den av mig.


Gamla IP;

En orättvis betraktelse bredvid duploklossen som gör att den försvinner helt.

Men ensam i sitt slag ser den ut att kunna vara värd fyra granar.    


Och vem kan undgå att ryckas med i stämmningen på den julpyntande gågatan?

Den som har en lång tradition.

Inte jag i vart fall.  

  Detta personifierar Ö-vik vintertid  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards