Ensparkibaken

Alla inlägg under mars 2016

Av maricici - 24 mars 2016 23:49

 

07:00-15:00 Assistansjobb.

Lämna av den äldre grabben på korttidsboendet .

Ledig till Måndag kl 14:00.

Vad ska vi hitta på nu?

Långfredagsmiddag får bli en hamburgare på stan och sedan så ska jag hem och läsa ut ett par böcker och sova omväxlande.

Fick oväntat besök idag; först en systerson och sedan syster ett med dotter.

Passade på att bjuda henne på middag, stekt strömmingsflundra med potatismos och frysta och upptinade lingon naturell. Vi kom överens om att ta med lite godsaker och hälsa på pappa någon av påskdagarna.

Hans vanliga, mjukt tunnbröd, ett par sorters rökt korv och så lite Engelsk konfekt i ett ägg.

Målar naglarna påskgula och bläddrar genom senaste Reumatikervärlden avslutningsvis.

En artikel om telemedicin såg givande ut, måste vara toppen för oss i glesbygden.

Loggar ut från FB som står bortglömt. Får förslag på 26 break-up songs i newsfeed.

Har min egen spellista:





Av maricici - 24 mars 2016 13:25

Fick återbud från banken på grund av sjukdom och tackade så mycket för tidsfristen, kände mig inte alls i form nu på morgonen.

Åkte iväg i alla fall, hade några apoteks och livsärenden att uträtta.

Ryckte åt mig en påskaftonsmiddag för dom två hemmavarande, en liten västerbottenspaj, en burk ishavsrom (kalixlöjrommen med en doft av rå fisk, slut), en citron och ett par dillkvistar.

Och så ett par sillburkar och ett kilo färskströmming för resten av helgen, omega3behovet är räddat!

Räckte grabben vid dörren en tjuga, jo idag blev det lite växelpengar över. Får frågan om jag behöver hjälp med dom tunga kassarna som motrestation. Nej tack, bilen körde precis upp bredvid trottoaren.


Lite lunchläsning hinns med, köpte för en gångs skull två tidningar, en för TV och den andra för skvallerbilagan.

Läser om Bryssel och våndas med dom som inte hittar sina anhöriga, känner riktigt ovissheten och dom tysta panikskriken..

Läser Cecilia Hagen, hon ska också till Blåkulla i påsk, rätt många kärringar har lagt in intresseanmälan  via skämtsamma små bilder med undertext på sociala media.

Läser Patrik Kronqvist ledare, med ett ironiskt beklagande "bock, skraaaap, bock skraaap",

det man slås av är det försiktiga i den allmänna kritiken, överslätandet, tystanden och försvartalen.

I jämförelse med det likasinnade äldre paret, Herr och Fru Svensson från landsorten, värda att häcklas och skaka på skallen åt och så  mumlas något om livets hårda skola. Noterar att klassamhället jag trodde spelat ut sin roll plötsligt lever igen i stora mått.   

Och att någons insikt om hur det alltid sett ut inte stämmer. Det har talats om vinklat till dens och dens fördel, rätta mig inte om jag har fel men är det inte så opinionsbildarna förväntas fungera? Däremot har det mig veterligen aldrig talats om att avsiktligen mörka något - en brasklapp innan allas vår tjugo frågor går igång med sina nyinhämtade livsvisdomar.

Det är därför man loggar in på Facebook, hittar rubriken Vättar anklagas för mystiska olyckor på E4;an och detta känns helti tidsenligt och fullt normalt.

försiktigtvis lovar man att titta en gång till på "det finns mycket mellan himmel och jord som inte går att förklara"

Själv tror jag att jag åker till Blåkulla i kväll - och stannar där.



Av maricici - 24 mars 2016 00:23

   Skulle precis gå och lägga mig då jag har ett möte på banken tidigt i morgon, det gällde lite penningplaceringar.

Tog rätt på den sista tvättmaskinen, gick för att titta till yngste grabben men dörren till hans rum stod öppen och sängen var tom. Hörde ljud från badrummet, gick in och undrade om han behövde hjälp.

-Jag sitter och ritar. Ut!       

Teckningen hann inte bli färdig innan läggdags och nu måste man lägga sista handen vid..

Hörde i alla fall hur han tassade iväg till sängen igen, och nu måste jag också i säng.

Och nu kom den äldre grabben rusande upp och till kylen..

-Finns inget där, bara dassig grönsaker., du   

Man vaknar och är sugen och behöver något för att somna om, jag vet hur det kan vara..

Hämtade en veteskorpa med smör och lite vatten och fick den äldre grabbens leende i samförstånd-precis så kan det vara, ja.

Skulle precis gå till sängs men blev kallad tillbaka,

nu är det magen, fy tusan, allt gjorde en helomvändning och...  

- Hämtar torra och våta servetter, omeprazol och gaviscon och så ska vi fixa det här,

hoppas i mitt stilla sinne att det inte är en senkommen vinterkräkssjuka, det brukar vara lugnt med magen nattetid vanligtvis.

Tror det lugnade ner sig litegrann för det blev lugnt utanför dörren.

Tänker på mötet och hur alert jag kommer att vara-

stoppa dom bara någonstans, i ett hål eller nåt..   


Skärtorsdag 2016

Assistanstimmar 06:00-07:00

Ragga upp en läkare som kan förnya ett recept akut per telefon

Bankärende

Assistanstimmar 15:00-21:00 i betald tid räknad.

Och så lite jobb däremellan.

Glad Påsk!





Av maricici - 22 mars 2016 23:48

  Har aldrig förstått vitsen med lösenordsskyddet, är det något jag vill hålla privat så låter jag bli att blogga om saken.

Som nu t ex.

Av maricici - 22 mars 2016 16:21

Har vare sig hunnit läsa tidningar eller vara ute på nätet, har haft en massa ärenden ute och varit igång hela dagen.

Han slänga i ett svar till på ett inlägg i väntetiden och sedan var det min tur. Synhälsoundersökning.

Begynnande grå starr på höger öga och glasögon tjocka som flaskbottnar löd domen.

Inte dags för operation ännu, men ska gå på kontroll vartannat år.

Läste det nu, ja det har varit en terrorattack till och då kan jag glädjas över att vara halvblind på höger öga. Eller vad tjugo frågor nu försökte antyda. 

Och just när man börjar uppnå resultat slår dom andra asen till igen, det är som det alltid brukar vara då. Antagligen innnebär det att dom söndrar och härskar och möjligtvis för det inte den effekten dom hade i åtanke, men så är det  i alla fall.

Det var vad jag hade att säga om Bryssel just nu, ska läsa mer i kväll när grabbarna är nöjda med dagen och har hoppat i säng.

Jag tittade till en annan rubrik, nämligen "Högerextrema mål för ammoniakattack", men vilka det drabbat har jag inte lyckats uppdatera mig med.



Av maricici - 21 mars 2016 22:52

Kan därför bara hänvisa till Inlägg 22;dra Februari från Tommie Erikssons mörka magi, finns under rubriken livsåskådning-magi.

Om konsten att på undersidan meddela att man satt upp en personlig skyddsbarriär mot en jobbig omvärld som hotar krascha det meningsfulla liv man själv anser sig hittat.

Därför avfärdade jag något som bludder och andliga dagrömmar, då jag är tillräckligt livserfaren för att inse det meningslösa för att inte säga hopplösa i företaget att väcka en djupt troende med "argument".

Och det faktum att jag fortfarande föredrar att hålla en låg profil och har inget utrymmer för small talk och chattkonferenser om sakens natur på andra ställen än där kärnämnet diskuteras.


Så vad är en ritual?

Per defintition en social, praktisk handling med symbolisk betydelse.

En ritual kan utspelas i psykodraman ensam eller i grupp med massor av rekvisita och attribut men den kan också vara vardagsenkel; Den gamla barntrudelutten "Jag har stoppat bomull uti ööörat, för att, det bullrar så" är ett exempel på en rituell handling för att stänga ute oönskade influenser.

Det kan också vara det traditionella rönnbärskoket då man mosar rönnbären med en potatisstöt medan man säger godnatt till sin fiende. Som bonus får man en god sylt eller gele.

Med en snygg specialdesignad athamé riktar man energi, men det kan lika gärna ske med en vanlig kockkniv. Låt magin flyga fritt!

När jag var ny på det här köpte jag en massa specialdesignade prylar, kristaller och andra stenar, bekymmersdockor, drömfångare, rökelse, kaftaner och ljus i hela färgspektrat men ju mera jag lärt desto mindre rekvisita behöver jag.

Därmed inte sagt att det är fel att använda dom prylarna, det är en fråga om tycke och smak och dessutom är dom dekorativa och vackra.

 Det är som med smink, ju äldre och säkrare jag blir desto mindre behöver jag av den varan.

Bekymmersdockorna; några inköpta pyttesmå garndockor i en tygpåse, att använda som talisman för den som vill.

Man bantar ner sina oöverskådliga problem genom att berätta för dockorna och se hur dom förminskas inuti den pyttelilla kroppen. Också en ritual.


Från föregående inlägg om kvinna med stil; visste att jag skulle få tjugo frågor direkt, men det kan inte få hindra min yttrandefrihet.  

Människors attityder och hur dom uttrycker sig är upp till var och en precis som det är upp till var och en att tycka det är fräckt, snyggt, stilfullt eller vad du vill.

Om vi kör metaforerna en viktoriansk korsett vs en rosa lackdräkt så anser jag inte att en rosa lackdräkt eller ett ovårdat språk skulle vara mera naturligt och barnfött, attityder är oftast sociala konstruktioner och pynt.

Själv råkar jag föredra Viktorianska korsetten för egen del. Inga fler frågor på detta.





Av maricici - 21 mars 2016 11:37

läste det i sin helhet först idag då jag är barnsligt förtjust i papperstidningar till frukost och har ingen tidningsutbärning på Söndagar där jag bor.

Här är det:

http://fokus.dn.se/vreden-pa-ostermalm/

Vad säger man?

Att det inte känns speciellt överraskande eller fått någon uppmärksamhet av den del av allmänheten som jag följer.

Man får känslan av att betrakta ett slutet frimurarsällskap utan inflytande som ingen fäster någon större vikt vid, ett något alienerat från andras  verklighet och med markerade drag av xenofobi. Paret Adelsohn Liljeroth.

Det är mycket "man har hört att" och "man tror att det är så". Likheterna med "dom lågutbildade på landsbygden som röstar på SD" är markant.

Någon som sett sig om i världen med sina enkla små tankegångar om sin storhet som präst, känns den igen? Jo då, men den här bodde på Danderydsgatan. Länge leve jämlikheten!

Det ultimata beviset på att det gamla klassamhället spelat ut sin roll och kvar finns bara dom skygga och dom vetgiriga arketyperna?

På Laboratoriegatan får kvinnorna också "ouppfostrade brev hem". Jag gillar hennes modesta sätt att uttrycka sig.

Kvinnor med stil.

Läser avslutningsvis Banérgatan och kommer att tänka på en låt:







Av maricici - 21 mars 2016 00:36

http://www.expressen.se/nyheter/misstankt-jordbavning-i-norra-sverige/


Hörde det igår när folk började titta ut i diverse Facebookgrupper och undra om det var flera som märkt något som kändes som en jordbävning?

Husen och inredningen skakade.

Och när dom skulle kolla nyhetssiterna så låg dom nere för ett hackerangrepp.

Gav den rätt som undrade om Norrlänningarna utsatts för något stresstest.   

Men här märkte vi inte av något i alla fall, för långt åt sydväst skulle jag tro.

Och det gjorde inte dom som tittade på TV4-nyheterna heller för där sa dom inget alls om saken,

det fanns visst viktigare orter och nyheter som prioriterades.

Hur jag kan veta det?

En massa skitsura Norrlänningar på Facebook delar och delar och delar.   



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards