Ensparkibaken

Alla inlägg den 2 maj 2019

Av maricici - 2 maj 2019 22:13

Varit på Sundsvalls sjukhus mammograficentrum för den där närmare undersökningen och möttes av ett litet tummen upp direkt. Och snälla var dom på mammograficentrum också, trygga, proffsiga och tydliga med information om vad dom gjorde och vad dom såg. Först tittade sköterskan på bilderna som togs på allmänna kontrollen och sedan tog hon några nya bilder på en liten förändring i vänster bröst som tillkommit sedan 2017. Vänta i omklädningshytten och sedan träffa läkaren som visade röntgenbilderna och pekade på förändringen, en 5 mm liten fläck. Enigt hans erfarenhet såg det inte ut som en typisk cancer, men han måste göra den kompletterande undersökningen, det enda sättet att få en korrekt diagnos.

Så var det dags för ultraljudsundersökning och tillhörande finnålsbiopsi och det gick sådär, han hittade inte förändringen. Men bra för dig ju mindre vi hittar försäkrade han.   Och så till plan b, biopsin ska göras med ledning av röntgenapparaten för mammografi. Nu kände jag mig lite stressad med bröstet i kläm och nålar som ska stickas in och så frågar han efter en extra lång nål.  .

Oroat mig i onödan, var lokalbedövning i nålen så det kändes inte mer än en vanlig injektionspruta.

Och så fick dom innehållet som inte var en klockren cysta så det skulle skickas på analys, svar kommer om ca tre veckor.

En mammografibild och ett lugnande besked till, den krympte något efter biopsin och det brukar inte cancertumörer göra.

Tackade så mycket för ett bra mottagande och gick ut i kulverten med en strålande min som bara rann av mig när jag mötte en patient på väg till sin andra cytostatikabehandling, tänkte helvete, vad livet är orättvist.  

Gick ut i ett snöslaskigt Sundsvall för att efterlysa sambon som följde med som stöd, han gick och fikade under tiden dock. Men ärligt talat så var det väl mest bilkörningen jag behövde hjälp med, kände mig helt stirrig och okoncentrerad dagen till ära. Tackade nej till hans erbjudande om fika.

-Nej, jag vill bara hem och äta den där pizzan till middag.  

Och hoppas att dom har rätt i sina positiva förväntningar, det finns ju alltid en risk.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards