Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 18 februari 2022

Vi borde prata mer om klimakteriet

Av maricici - 18 februari 2022 13:11

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/wO5qjd/nina-var-bara-39-ar-nar-hon-kom-i-klimakteriet

Trist att det ska vara under en låst plusartikel bara.


Alltså, alla symtom man inte vet vad dom kommer ifrån och att det går att göra något åt de flesta av dom.

Myten om psyiskt ohälsa och att vara gammal, förbrukad och förbisedd har vi alla hört talas om men få har upplevt den i verkliga livet. Själv har jag den oförskämda känslan av att aldrig förr ha mått bättre och varit självsäkrare någon gång under min livstid.

Men så kommer vi till det fysiska; T ex den artrofierande torra, sköra slemhinnan i underlivet (både inre och yttre delen) som fick mamma att aldrig begripa vad hon drabbats av, ingen hade berättat för en 30-talist och inte visste hennes döttrar. Men nu vet vi att det går att behandla med östrogen, i tablettform eller lokalt om man inte vill utsätta sig för det grova artilleriet. Och det vill man ju helst inte om man som jag har en viss ärftlig disposition för bröstcancer. Östrogen kan nämligen boosta cancergenen.

Eller att samma hormon kan förbättra lindring urininkontinens - känns inte särskilt fräscht att kissa på sig och det löser vi genom att hålla tyst om saken.

Tills jag av en tillfällighet fick höra något av min gynekolog (var där för att kolla upp en förändring inne i livmoderslemhinnan).

- Om jag börjar bli inkontinent? Tja, ja... 

- Och det gör du inget åt förstås. Börja med lokalt verkande östrogen så har du snart löst det problemet.

Och det hjälpte inte med receptfria vagifem, så jag tog ny kontakt och fick ett receptbelagt vaginalinlägg Oestring utskrivet.

Så nu är jag fräsch och fri igen - min gynekolog, min helbrägdagörare.


Oförklarlig viktuppgång - själv ökade jag 10 kg som sitter som berget. anledning; östrogen lagras i fettvävnaden och nu försöker kroppen desperat behålla det lilla som finns kvar genom att vägra bränna fett. Okej, det har jag accepterat och ser bara till så dom inte plussar på sig ännu mer.


Krympande muskelmassa. Det jag har näst svårast att acceptera är att min förr så vältränade kropp har veck här och där som inte går att träna bort. Uppförstorat till en trött engelsk blodhund när jag har en riktigt dålig dag.

Svårast är synen; började med svaga läsglasögon i 40-årsåldern och nu 20 år senare så är jag som en leende mullvad utan glasögon.


Och till sist ska vi prata om den minskade sexlusten. Öppnar man tidningar så ser man bara glada boomers som sexar som aldrig förr och man undrar vad som gick fel för egen del.

Alltså; somnar extremt pigg i bäret och vaknar neutral och slät som en barbiedocka.

Sånt kan ge en verklig ångest.

Och det handlar enligt läkarvetenskapen om, hör och häpna testosteronbrist

Sånt pratar man aldrig om.

Men nu vet man att det finns botemedel för den som vill.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards