Ensparkibaken

Inlägg publicerade under kategorin Julen 2018

Av maricici - 16 december 2018 01:19

 

Noterar att yngste grabbens luftrörsbesvär kommit tillbaka, läser Tweets om katastrofbudgeten och konstaterar att nog är det så. Allt som skulle komma en bred allmänhet tillgodo dammsugs upp i en rasande fart. Bakar saffaranssnäckor medan en lätt känsla av uppgivenhet börjar infinna sig.

Av maricici - 15 december 2018 17:22


Nu har vi hunnit få jul utomhus i alla fall  

 

Utanför köksfönstret

 

Från gatan. Svårt att få med på bild men den gröna belysningen dimmar över i rött, blått och grönt och lyser upp en klättertomte.

Runt staketet; några billiga slingor LED-ljus och likadant på granen.

Och en strålkastare som lyser upp rosenbusken inifrån.

 

Garageuppfarten; Levande ljus och en tomte till.

 

Välkommen önskar två tomtar, en minicypress med batteriljusslinga i ananasform.

På ytterdörren; en soppåse som påminnelse åt någon och en granriskrans med LED-ljus.

På dörren till grovingången; Ett wiccapentagram som jag fått i present någon gång.

 

Inspekterar slutresultatet.

 

Vi sa vi skulle göra en grej varje dag i förberedelser och vissa dagar har halkat ur på grund av möten, läkarbesök och annat nödvändigt.

Fixat från att göra listan:

Pyntat inomhus (-gran som ska upp i sista stund enligt sambons tradition)-jag

Bakat schackrutor-jag

Bakat Studentmössor-dottern

Köpt en gran-jag och sambon

Fixat utomhus sambon och jag

Köpt en rå julskinka som ska ugnsbakas-jag.

Raggat köttfärs till kampanjpriser som ska vara till julköttbullarna-jag

Köpt och packat in julklappar-jag

Nej, jag är sämst på att julklappsrimma-inte ens lönt att göra ett försök.

 

Från spellistan:

 

Av maricici - 9 december 2018 19:36

vi öppnar den och finner ett avslutat magisnack på webben, alltså ska vi inte prata mera om det. Eller också kan vi dra den där om julens magi. Fick nämligen hem ett exemplar av den här boken i går:

 

Traditioner, myter och övertro från vikingatid till i dag.

av Line Therkelsen.

En bok som tar julmånaden dag för dag med en berättelse om dagens tradition och vad den kommer i från.

Att lufisken ska läggas i blöt i dag har dom flesta hört, men hur många vet att i dag ska julölet bryggas allt enligt gammal vikingatradition där man inte bara brygger till gudarnas ära utan måste också hedra dom med ett dryckeslag.

Eller att nunnornas pepparpakor marknadsfördes med sedativa egenskaper som förmodligen satt i kryddmixen.

Nu fick i alla fall jag veta varför man påstås bli snäll av pepparkakor.


Sammanfattningsvis så har jag hittat ett intressant och snyggt illustrerat häfte, julklappstips till den som gillar folklivsforskning.

Av maricici - 6 december 2018 19:18

Testar sockerfri julmust, något jag inte trott var möjligt men nu har sambon diabetes typ 2 så hela familjen kör med samma sort för enkelhetens skull.

Börjar med Vasa Julmust

  Som jag dessvärre måste ge klart underbetyg för en bismak av sötningsmedel som biter sig fast och stör hela smakupplevelsen.

 

Lyckats har däremot Carlsbergs bryggeri med sin

  Musten som har en lagom beska som både balanserar smaken av syntetisk sötma och tilltalar vuxna som vill ha en julig läsk till skinkmackan. En fullträff som får högsta betyg.




Av maricici - 2 december 2018 18:00

 

Här har vi fortsatt julförberedelserna denna sista dag på ledigheten. Alla julklappar är köpta och inslagna i paket, utebelysningen är på plats, fyra nya vinterdäck till en bil som skrotades på grund av för tuffa påkörningsskador för att fixa är bortforslade till en ny ägare, och så har vi käkat smörgåstårta till middag, inköpt till mindre än halva priset på kort datum-ät nu. Var inget fel på den. Allt går efter schemat, gör en sak om dagen och se vart vi landar..

Själv har jag min dagspunkt kvar; inventera skafferiet och se vad som finns och inte finns hemma för julbak och godiskok. Allt för att slippa det där irriterande ögonblicket när man står med tre flaskor ljus sirap som används en gång om året. Och så gömma julchokladen för grabbarna innan dom kommer hem. Den 24/12 finns några bitar som efterrätt på frukostbrickorna och inte en dag tidigare.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards