Ensparkibaken

Alla inlägg under oktober 2015

Av maricici - 9 oktober 2015 00:01

har hållit på att höströja tillsammans med sambon, packa åt den äldre grabben inför morgondagen, tvätta och planera min lediga helg..

Iofs så hade jag inte förväntat mig några MoDo-poäng som skadeläget ser ut just nu, men jag måste säga att oproffsigare kommentator har möjligtvis hört, men jag minns inte när..  Han lät som en frustrerad amatörsupporter i sitt esse.

Nej, jag är inte härsken, inte alls, då det faktiskt var nästan ett löjets skimmer över fler - om man säger så.  


Vilket påminner mig om - stackars människa att va tränare för det här eländet, åtminstone enligt dom väl timade opinionssiffrorna i September, dom låg visst på 3.7% och har gissningsvis tappat till FP och C..

Vilket påminner mig om att glasbron på 1000 meters höjd har börjat spricka   


Tittar i planeringskalendern, i morgon ska jag städa  hänga med sambon som smakråd, han skulle köpa något nytt att ta på sig.

Lördag ska jag kratta löv  käka lunch med syster ett och sedan skulle vi gå igenom ett storloppis med lupp och pincett och sedan skulle vi handla lite käk till Måndag..

Åker till Sundsvall tillsammans med syster ett och två för att överraska syster tre..

Vi lagar käket , jag skulle fixa kålsoppa med frikadeller - helt nytt, aldrig gjort denna soppa förr..   

För ett år sedan på dagen åt vi en jättegod champinjonpasta noterade jag tidigare i kväll och ett år senare åt vi ärtsoppa med fläsk   Konstaterar också att för ett år sedan var det sambon som grät.

 

Men som tur är så hann jag med på lite pannkaka...

Gjutjärnspanna från Skeppshult -den bästa pannkakslagg jag någonsin haft.

Sylt fattas inte, har en hel minifrysbox med nästan bara bär, blåbär, lingon, jordgubbar, röda vinbär, hjortronsylt.

När började jag samla på bär?  

 

Och så varva ner med lite höstmys innan läggdags. Temperaturen har stigit till plusgrader och det regnar ute..




Av maricici - 8 oktober 2015 20:41

   

Chiliplantan på köksbordet och så en tallrik chili con carne

 

Fransk Dragon och Rosmarin i fönstret. Stående; Oregano

 

Sambon byggde en vägghylla till Mårbackapelargonerna i skafferidelen för lagom svlt.

 

Till höger; en hängsparris, till vänster; inte ens den lokala interflorahandeln lyckades få fram namnet, men innekatterna gillar att tugga på den. Den växer upp lite på sommaren och så tuggar dom ner den under vintern.. Ej giftig i vart fall. Och så det rena tvättberget..

  

Av maricici - 8 oktober 2015 20:04

   Morgondimma

   

Och frost i gräset

 


  Morgonpromenad

 

På väg bort

 

Laddar upp för en vinter i Västernorrland


 

Strax innan gryningen




Av maricici - 8 oktober 2015 19:43

   

 

På besök i grannbyn - ICA Nära

     

Hälsar på hos morfar

 

Intressant

 

Man kan ha bättre saker för sig än att få håret klippt

Av maricici - 5 oktober 2015 10:43

Började med ett samtal från den äldre grabbens läkare, belastningsprovet valporinsyra hade inte försetts med remissetikett och utgått. Jävlars, med tanke på hur svårstucken den äldre grabben är. Ena handen och handleden är full av blåmärken efter misslyckade stickförsök i Fredags..

Men sedan så hade han folsyrabrist och det får man om man äter för lite grönsaker sa doktorn, och det kunde ju äga sina grunder till han lagt på luren och jag kom på att isåfall skulle han haft folsyrabrist för en herrans massa år sedan..

Googlade lite efter en vag misstanke och jo då, folsyrabrist kan uppstå som biverkning av vissa läkemedel, bl a den äldre grabbens antiepileptika  Den har en himla massa andra biverkningar också, såna där ruggiga som jag brukar intala mig står på mindre vanliga och sällsynta en gång för alla  

Får ringa sköterskans rådgivningstelefon i morgon och beställa ett nytt belastningsprov och undra lite..

Och så hämta ut folsyra i tablettform på apoteket i eftermiddag.

Och så ska det besällas ortopedtid för utprovning av nya promenadskor..


Tittar på veckokalendern, idag fisk och rispudding, med skirat smör och råriven morot..

Tittar på DN,Löfven har sagt ifrån om ockerhyrorna för asylboenden.  Precis de jag efterlyst, men herreje, ni måste ju börja sätta ner foten någon gång! Han hörde mig alltså! Bra!  hinner inte läsa mer, sportsidorna i Allehanda prioriterades tillsammans med en tallrik havregrynsgröt och inlagd strömming på en macka..

Släppte segern med en noslängd, men vi ska fokusera på två kanonbra perioder och att Färjestad på hemmaplan alltid varit MoDo;s svaga punkt..

Fattar inte varför vägen inte lagas, Nicke på JS har sagt ifrån -igen!

Vet inte vem som sköter den där gatan, det är ju lagt ut på entrepenad numera så man kan få tre, fyra bud om vägnätet runt ett visst område när man ska fråga sig fram. Men, men.. Vad Ö-viks kommun beträffar så kan dom ju köpa in dom här vägsträckorna tillsammans med den prioriterade vägen till och från Kusthöjden    Tror alla börjar tröttna på framtidens stadskärna i världsklass och dom blivande kåkstäderna runt omkring, bara en hint...


Av maricici - 3 oktober 2015 00:26

Har varit på sjukhuset med den äldre grabben som skulle dra två visdomständer under narkos. Tog en fika i cafeterian och köpte några medicinska fackböcker (utgånget datum) på sjukhusbiblioteket medan ingreppet pågick och sedan satt jag och sambon på dagvården och väntade.

Allt flöt perfekt till vi kom hem då han började må illa och fick ont då bedövningen släppt helt.   

Men lite mat fick han ner i alla fall; grillad kyckling som vi köpte på hemvägen och så en mix av blomkålsriset och vanligt ris.

Fattas bara, ska mycket till innan man missar en nygrillad kyckling   Och så blev man äntligen av med den där tanden som krånglade av och till, nästan värt besväret att må lite illa efteråt ansåg han..

Nu ska jag strax gå in med hans medicin, antiepileptikan+alvedon, har väntat ut illamåendet som ser ut att ha släppt nu.


                                          God Natt!


Av maricici - 2 oktober 2015 08:31

    

Jepp! Så e de...

 


Ligger ute på Tradera just nu

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards