Ensparkibaken

Alla inlägg under augusti 2014

Av maricici - 23 augusti 2014 12:41

Klipp inte gräset här

 

Min mamma ska växa upp till en blomma


Vaknade och tyckte att reinkarnationen var en vacker tanke. Upptäckte sedan att jag somnat på soffan, påklädd och med svarta mascararingar runt ögonen och håret klibbigt av stylingprodukter. När man aldrig sminkar sig till vardags så är det sämsta tillfället att börja vid just en begravning.

Av maricici - 22 augusti 2014 22:09

  

  

   

  R. I. P mamma- nu är du - free as a bird  

  



                             



Av maricici - 21 augusti 2014 12:39

och det gick bra-not. Han hade låst in sig på toaletten mest hela tiden enligt hans nuvarande assistent. Inte för att jag tror att hans nya behöver ta det personligt utan för att han motsätter sig situationen med LSS-indragning och tvångsförflyttning till ny dagligverksamhet.  Mitt i eländet känns det skönt att se detta friskhetstecken och jävlaranamma.

I övrigt är talet genomläst med tillägget; du glömde mammas äkta röst om allas lika värde så den lade vi in..

Jag glömde den ja, hemmablind för allt vad mamma och uppväxt heter. Som någon annan sa på internet en gång så Citat; "innebär det inte att jag vill krama om alla, jag har mina personliga preferenser" Det innebär väl mera för min del att kunna möta en individ förutsättningslöst under lika men ändå olika, olika men unika. Nog om detta.


Satt och läste bloggar och kom till ett allvarligt, men vänta här nu själv, fotbollsfrun

Det handlar om Robin Williams död och självmord och jag kommenterade inte för jag har avvecklat mitt disqus som upptog alldeles för mycket fritid. Utifrån mina erfarenheter; Depression är en sjukdom förenat med dödlighet vis självmord om den inte upptäcks i tid, och det är alltså fullt korrekt att säga att man dog som följd av en djupare depression. En depression är inget som självläker, en depression är ett psykiskt tillstånd av apati, vanmakt och ibland självförakt och känslan av att ha fallit i ett bottenlöst svart hål. En depression är inte lätt att upptäcka vare sig för den drabbade eller omgivningen då den ofta kommer smygande och djupnar gradvis. Depressioner kan uppstå både ur ändrade livssituationer som skilsmässa, anhörigs död, arbetslöshet, fysisk sjukdom som t ex kroniska smärttillstånd och  för höga prestationkrav på sin egen person. En depression kan även komma till synes oförklarligt, där man förr talade i terminologin endogen depression. En person som drabbats behöver alltid fångas upp och få hjälp att komma ur sitt tillstån Oftast med en kombination av stämmningshöjande preparat och samtalskontakt. En deprimerad behöver under tiden stöd och tillsyn av vänner, anhöriga och medmänniskor. Att FASS ibland varnar för suicidrisk när man ätit sin medicin  en kortare tid är ingen skum biverkan utan beror på att apatin släpper men inte känslan av att allt är nattsvart.

Det finns allmän upplysning om hur du känner igen en stroke och larmar ambulans i tid. samma sorts information borde finnas om hur du känner igen en depression och agerar för den drabbades räkning.

Av maricici - 20 augusti 2014 16:06

först kom ingen ketchup alls och sedan rann allt ut på en gång. Jag talar om mammas minnestal förstås som äntligen är klart och inskickat till övriga syskon för godkännande och redigering. Rubriker som facklig konferens after work, sanningen om Gösta Åhlen, att föda barn anno 1960, köksbiträde på frälsis uppfostringsanststalt 1953, skrock, folktro och tvivel i Norrlands glesbygd inspirerar mig fortfarande att leka med tanken på att skriva en liten biografi. En doldis i massan men i sanning en intressant kvinna som levt ett rikt och omväxlande liv.

Och nu över till vardagen igen, käket ska fixas och yngste grabben har kommit hem (den äldre är på korrtidsboendet till Fredag em) Avslutat med introt till minnesstunden i egen regi och mammas favorit. Polka dots and moonbeams:


Av maricici - 20 augusti 2014 00:00

Eller en händelsefattig period full med vardagssysslor där det inte direkt finns något att förtälja, utom ett och annat matrecept.


 

Så yngste grabben och jag bjuder på bortglömd svensk husmanskost. Ris och fiskpudding, ursprungligen en resträtt gjord på överbliven risgrynsgröt och fisk. Numera med ett förenklat recept som vi hittat i en veckotidning.

För 4 portioner

2 rullar sockerfri risgrynsgröt

6-7 hg sejfile

4 ägg

salt

vitpeppar

dill hackad

paprikapulver.

Ströbröd.


Börja med att sjuda fisken i en låg, vid kastrull, krydda med salt och några vitpepparkorn. Fisken är färdig då köttet är fast. Blanda sedan risgrynsgröt, ägg, fisk, salt, mald vitpeppar, hackad dill efter behag och ca 2 tsk paprikapulver. Häll smeten i en ugnsform, strö över ett tunt lager ströbröd och grädda i 200 grader ugnsvärme i ca 40 minuter eller till smeten stelnat.

Vad man serverar till är en smaksak, vissa föredrar kokt potatis medan vi tycker det blir bäst med rårivna morötter.

Smält smör är enligt mig ett måste tillbehör i alla fall.



Av maricici - 17 augusti 2014 23:27

    


Av maricici - 17 augusti 2014 00:24

Besökt bondens marknad inne i stan, och givetvis var den efterlysta broccolin slutsåld. Blev affärer i alla fall, spagettipumpa, västeråsgurka, dillkronor, sommarsquash, några tomater, 3 kg blåbär orensade, tunnbröd, ett knippe rabarber och flytande honung.

Köksdag i morgon med andra ord.

Sambon hade en överraskning när jag kom hem, grillplatsen skulle invigas med grillad fläskkarre, korv, och paprika och så en liten whiskey till. Och grillade bananer och vaniljglass till efterrätt.

Somnade efter maten och vaknade av knack på dörren, syster 2 med systerdotter kom på besök för sista inprovningarna på min rockabillyklänning och sedan satt vi och surrade om ditten och datten till klockan 23..

Syster 2 hade också gjort Aftonbladets friendtest Valkompassen och fastnade icke helt oväntat någonstans på vänsterkanten och jag hade också gjort det mest på skoj och kan ni gissa vad...

Alla gissade; Sverigedemokrat, du blev Sverigedemokrat  

Nej jag blev *konstpaus* CENTERPARTIST!  

Fråga mig inte hur det gick till  

      

Nej, jag ska inte rösta på dom då, inte alls  


Sedan funderade vi på att åka på evenemanget "Naturens dag" nästa Lördag, kollade om det fanns något för grabbarna bland alla aktiviteter och möjligen tipsrunda och hamburgare kan passa. Den stora systerdottern ville testa bågskytte och det blev jag också sugen på, dottern har fågelskådning och småtrollen har åkturer med häst och vagn.. Men vi får se, än är inget spikat...

 

Sambons favorit. Själv föredrar jag Jack Daniels






Av maricici - 16 augusti 2014 01:06

och svärmar för mig själv enligt bild i föregående inlägg.. Ringde bara ett samtal, den äldre grabben hade fått för få assistanstimmar i Juli, han skulle ha några till och den yngre ska lära känna sin nya personal, dom ska arbeta med kontinuitet som ledstjärna och hans kontaktperson heter Erik. Erik, Erik  få se, någon som brukar följa den äldre grabben till badet heter visst så, går nog bra om det är samma person..

Har inskolningstid till den sista Oktober och sedan får vi se..

Kom sedan på.. Ringe korttidsboendet för att upplysa om att den äldre grabben har fått Andapsin utbytt mot Gaviscon som ligger i hans dagligbag. Och dom mådde bra, den äldre höll till i köket där man lagade middag för fullt och den yngste tittade på TV. Precis som hemma.

Hämtsushi till middag; nigiri och maki och av misstag en alldeles för stor bit wasabi.  

Skjutsade sedan syster 2 halvvägs till en pubafton och skickade med en flaska Fireball bara utifall att ölet skulle vara för blaskigt.


Och med lite gubben i månen säger jag godnatt

   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards