Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 8 september 2014

Att skiljas från en vän

Av maricici - 8 september 2014 18:12

https://www.bookcrossing.com/


Tyckte detta var en pigg ide till jag kom på att det måste nog vara någon av ens favoriter, inte det där sömnpillret man knappt orkade läsa ut..

Så nu står jag och stirrar hålögt in i den ena bokyllan efter den andra och vill inte skiljas från -  ¨någon.

Har i alla fall lyckats plocka åt mig en packe tänkbara kandidater som tilltalat mig och förhoppningsvis tilltalar fler.

1. Nostradamus profetior i pocketformat, den har ofta legat på utgående litteratur men jag har adlrig lyckats skiljas från denna kuriositet och den trenden ser ut att fortsätta.

2. Berättelser ur Svenska Historien av A. Fryxell, en bok ur mitt antikvariat daterad 1894 med sirligt guldtryck på pärmarna och vackra tidstypiska illustrationer- den kan jag inte skänka bort. Nej.

3. Nästa antikvariatfynd, August Strindbergs återfunna brev till Harriet Bosse, tryckår 1955. Nej, den är och förblir min.

4. Mian Lodalen Tiger, finns inte en chans att det blir skilsmässa från denna välbekanta tidsepok. Dessutom hade jag ett sjå att buda i den på Tradera.

5. Alexander Solsjenitsyn, En dag i Ivan Denisovitjs liv. Har aldrig blivt så galet fäst vid någon romanfigur som denna lille sege kille i Sovjetstatens straffläger, han som inte andas ett uns offermentalitet

6. Ken Kesey Gökboet, en annan nära vän som stannar kvar. När jag var yngre hade jag alltid lätt att identifiera míg med den envetne Randall McMurhpy som inte kände några utanförskap och lobotomerad i slutet blev jag alltid också..


Men nu vet jag Bodil Malmsten Kom och hälsa på mig om tusen år. Prosa i bloggformat med Bodil Malmstens alltid lika mustiga och jordnära språk - Till den framtida upphittaren: Bodil Malmsten är alltid värd att hälsa på.




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards