Ensparkibaken

Alla inlägg under december 2016

Av maricici - 26 december 2016 21:00

när dom har fått tina långsamt i ugnen och bytt skepnad till pulled pork. Åt en stor portion med kokt potatis, äppelmos och sallad till. Restveckan mellan jul och nyår. I morgon; Uppstekt kall potatis, stekt ägg och falukorv.

Annars är det lugnt precis som det skall vara på en ledighet, har varit till återvinningen med julpapper och kartonger när jag varit som aktivast och så är det grabbarna här hemma förstås. Just nu håller dom på att blåsa upp ballonger tillsammans med resten av familjen, vanliga ballonger och så en stor heliumfylld haj i byggsats som ingen blir klok på. Allra minst jag som tog en paus. Det hänger i alla fall några fina ballonger i kökstaket som jag boxar till så snart jag passerar.Det är inte ofta jag blir i lektagen, fast ibland så..

Har haft en näst intill nätfri jul men gick i alla fall in och läste om den annalkande stormen Urd. Inte här förstås, i den här skyddade delen av bottenhavet stormar det nästan aldrig. Senast var det Ivar som bara visslade lite i utkanterna, hen härjade som värst i Härnösand och Sundsvall vill jag minnas.


Och så detta, här går katten till attack, mitt i klappöppningen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K4V36/har-gar-katten-till-attack--mitt-i-klappoppningen

Och alla undrar vad det är med den ser jag.

Det gör jag också. Jag har haft en okastrerad och väldigt bossig hankatt som brukade attackera armar och ben när han var på humör, men mest som en markering, aldrig så att blodvite uppstod.

Och så har jag faktiskt haft en katt i skallen på detta sätt, men han var heltaggad efter att nyligen varit i revirstrid. Mitt fel som skulle lägga mig i och inte kattens. Men inte ens då behövde det sys, det räckte med en stelkrampspåfyllning.

Hur som helst så tycker jag mig se en väldans taggad katt som försöker köra bort en inkräktare.




Av maricici - 25 december 2016 18:28

Jag valde en tallrik julgröt och skinkmacka och dom andra stekte överbliven potatis och köttbullar. Annars har det varit en lugn dag med bara varva ned. Grabbarna har käkat upp sina chokladaskar av sjöfruktsmodell, ätit det sista chokladgodiset i julkalendrarna och sen stoppar vi lite, det finns ungefär en halv årsförbrukning kvar så vi portionerar ut. Annars har dom haft en låååång sovmorgon, tittat på sina julklapps-DVD och lyssnat på sina julklapps-CD. Jag kan den där sagan om mössens julafton nu och hur mamma mus lyckades tända granen som folket i huset satt på någon slags glappkontakt (glad att ingen frågade hur)

Pratar med syster 3 via FB, dom har inte möjlighet att komma upp hit i jul och vi har inte möjlighet att åka ner, vi får stämma träff runt April någon gång då.

Ett inlägg med "godhetsargumentet" fladdrar förbi i hastigheten, jag som hoppats att dom skulle tittat ut nu på morgonen och beställa den största kalkonen i staden med någon, men inte då....     Ignorerar och hoppar vidare i fältet..

Vilken figur som mest är jag i disneyprogrammet? Tja, Något mellan Toker och Hackspetten tror jag

Den äldre grabben har hittat en kvarglömd chokladbiskvi sedan fikat  Den yngste tjurar lite för att han åt upp sin  

Kommer på att jag måste ringa syrran som hade möjlighet att åka ner och be henne ta med våra julklappar. Och så kom jag på att jag hade en korg med hemlagat godis oöppnad (syster ett och systerdottern). Den och ett par fina köksgardiner, gjorda med sådan omsorg att jag trodde dom var ateljesydda (av svärdottern och hennes mor). Och så en väggalmanacka med personligt utvalda foton (från dottern). Klappar gjorda med    Sånt värmer i vinterkylan.


Av maricici - 25 december 2016 02:30

   Dags att duka upp julbordet. Här tillsammans med äldste grabben.

 

Julklappsutdelning

 

Specialdesignad klapp från syrran; året som gick i bilder.

 

Julchokladen, Guylian sjöfrukter!   

 

Meen, titta vem mer som fick julklappar. Julsnö som föll på morgonen, En ängel på väg att packas upp, 12 linneservetter och servettringar i nysliver, Bebisvaccin till amref flying doctors, presenkartong med försvarets hudsalvor (dom två från sambon) och lite annat (mera om dom senare)

Vi slutade inte fira för än runt 23:30 då äldste grabben med familj åkte hem och sedan har vi försökt lägga grabbarna som var uppe i högvarv, städat undan det värsta, käkat en nattmacka med cheddarost och julmust till och försökt varva ner för egen del.

  

Av maricici - 24 december 2016 11:59

December månad 1941, i en fattig skogsby i Norrland. Postorderkatalogerna har kommit och det blir bara att titta i dom i år, och önska. Till barnen; Varma vantar och vinterskor då dom har fyra kilometer att gå till skolan. Dom kommer att "frö föttern å sä" i dom gamla. Hennes barn och barnen i granngårn.

Hon får en idé och skriver personligen till Herr Gösta Åhlen och berättar om sin livssituation, om herrn istället för kontanter kan tänka sig att få betalt i hemkärnat äkta smör.

Och hon får svar tillsammans med ett paket; ett svar där detta stannar mellan oss, då det finnes llt för många behövande för att jag ska kunna sörja för dom alla. PS. Smöret behöver frun bättre för sig själv och sina barn. MVH

I paktet; vinterskor och vantar i till sex  skolbarn, hennes och grannfruns. Och något oväntat; ett paket med en leksak till var och ett av barnen.

Se det var en julsaga och en alldeles sann, min mamma var ett av barnen och hon fick en fin blunddocka i sitt paket. Hennes äldre bror fick ett leksaksdragspel.

Hon brukade berätta den här sannsagan varje jul och jag har sparat denna muntliga berättartradition.

  


Av maricici - 24 december 2016 02:15

F   Pappas favoritfika; Hembakt tunnbröd och blandade rökta charkprodukter. Kaffe och julmust till.

    

Revbensspjäll på mitt vis

Ugnsstekta i 175 grader i 1½ timme

Krydda med salt och svartpeppar, lägg i formen med köttsidan neråt, häll i lite vatten så att en bottensky bildas, in i ugnen och vänd och ös ungefär var 30,de minut. Sista 10 minuterna glasera med sweet chilisås, ett par droppar kinesisk soja och lite flytande margarin. I sista minuten för att glaseringen har lätt att brännas vid.


 

Dotterns Polkasnöbollar

250 gram kokosflingor

1 burk kondenserad mjölk

2 msk kokosmjöl

15 st polkagrisar

Blanda 200 gram kokos och den kondenserade mjölken, tillsätt kokosmjölet och rör om. Finkrossa polkagrisarna i en mortel. Ställ in smeten i kylen 10 minuter så att den stelnar lite. Rulla små bollar av smeten och rulla i en blandning av 50 gram kokos och polkakrosset.

 

Fick godkänt!

 

Baconlindade kycklingfile

Dela stora fileér på längden, salta och peppra, linda in varje file i en skiva bacon, bryn i en gryta på spisen, flytta över till en ugnsform och efterstek i 200 graders ugnsvärme ca 20 minuter.

 

Och så är granen på plats.

Av maricici - 24 december 2016 01:00

Den borde inte komma som en överraskning men det gjorde den, någonstans mitt mellan dom baconlindade kycklingfileerna (grabbarnas beställning) och en liten paus medan första omgången eftersteker i ugnen.

I övrigt så har jag, syster ett, dottern och en systerdotter firat lilla julafton hos pappa under eftermiddagen, han är trött och slut efter influensan och orkar inte komma hem denna jul. Men ordningen höll han reda på, julafton är i morgon och då ska paketen öppnas!

Grabbarna har varit nöjda med att det äntligen är dags samt tjuvsmakandet av julmust och julfikat när dom kom hem. Dom har varit med på det traditionella vakandet och nyligen somnat.

Och i morgon eftermiddag (eller var det i eftermiddag) kommer äldste grabben tillsammans med sambo och svärföräldrar. Han hade visst hunnit bli präktigt förkyld men skulle hålla sig på benen ändå sa han.



Av maricici - 22 december 2016 02:15

Två för mig kända namn:

I klass; Årets avslöjare; Inte rasist, men...

och i klass Årets integration; webbgruppen #jagärhär


Till IRM-gänget där jag inte aktivt brukar bidra, jättegrattis och må ni få dom flesta rösterna!   


Och till nominerade #jag är här;

ahhh, hmmm. jag vet vad jag ska,

man känner lite med Bob Dylan, va?  

Tror vi lämnar över till gruppens skapare Mina Dennert.


Annars så brukar det vara tyst om detta på bloggen för att det känns helt enkelt inte bekvämt att nästan "hänga ut" motdebattörer och andra i blogg. Om man ska vara konsekvent och det skall man nu.

För övrigt är det snart 24/12 så vi kan ju hänga ut vad vi gör här hemma. Grabbarna räknar dagarna på sitt eget vis, den yngste räknar ned på fingrarna och den äldre vill inte kliva upp på morgnarna i en stilla undran om det inte var idag?

Kylen fungerar lite sådär fortfarande, all snö har regnat bort, jag har tjuvtittat på sambons julklapp till mig (en bra!) Dottern har bakat och fixat godis i två dagar och i morgon ska jag handla hem sista maten. Håller på med inköpslistan just nu

och spelar julmusik:

Va? Vad jag röst...

Man ska ju inte rösta på sig själv så jag drar två andra ur gruppen  

I årets integration ger jag rösten till Yallatrappan och som Årets avslöjare; Magda Gad, Expressen-som gammal anmnestymedelm tycker jag fortfarande att det globala arbetsfältet är viktigt.

Av maricici - 20 december 2016 17:15

   Selfie

Termostaten till kylen har pajat, den går upp och ner mellan varmt och kallt. Sambon vill ha en beställningsvara och säger att det borde gå bra till den 29/12 och jag påstår att det går bra med vilken modell som helst och den ska hit nu, annars kommer kylen att stanna permanent den 23/12 på kvällen.


Läste om terrorattentatet i Berlin i sent i går kväll men hann inte vara med ute på nätet. Låg och tänkte på den döde lasbilschauffören, kapning och hans frus vånda innan jag somnade, sov oroligt och vaknade tidigt. Tillagning av revbensspjäll idag, julstök och alla irrar omkring och en split vision av stämmningarna uppstår.

Vaknar till och loggar in på FB.

En familjemedlem drar förbi och undrar om det är full huggning i kommentatorsfältena?

Jepp!

 

på två ställen minst. Never mind, man kan inte alltid räkna med att åka ut som allas favorit.  

Läser en tidningsrubrik:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article24125649.ab

Ungefär min egen analys, konsten att sprida skräck, förvirring och så split.

För terrordåd har väl aldrig förekommit i Europa innan Merkels och flyktningvågens tid? 


Julmusik, kommer att tänka på John Lennon och att jag aldrig blir klar över om han var lätt vädjande eller bara ironisk, sardonisk:


 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards