Ensparkibaken

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2014

Sankta Luciiiiaaaaaa...

Av maricici - 15 oktober 2014 08:37

Apropå rubriker jag hoppade över i veckan då jag har fyra vuxna barn, noll barnbarn och noll engagemang numera, men så kom julmusten och, äsch det gjorde den inte, det kom visst ut som riksnyhet i aftonbladet,(noll kommentarer från mig på båda) men jag länkar till orginalet i alla fall,

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/foraldrarna-inte-valkomna-pa-lucia

Så har Hållängetskolan motiverat väl och genomtänkt vad jag ser..

Hur kul kan det vara att vara den som aldrig har några föräldar närvarande eller blir uppstressad i sin ADHD?  

Eller min egen scenskräck som skolbarn, där man dessutom skulle hålla reda på ett levande ljus så man inte tände eld på nästa tärna och så läsa den lilla fusklappen på manschetten, med hög och klar röst, inte mumla...  

Och några pepparkaksgubbar minns jag inte till, därmot så fick killarna tigga till sig en tomtedräkt ibland för "fröken" hade regisserat ett strikt St;a Lucia och St; Stephan i renaste vitt.

Och om mina egna barn så finns det fyra dagisfoton; Ett där dottern skymtar som en bland många lucior, ett där den äldre grabben helt sonika lämnat luciatåget och minglar hos alla föräldrarna, ett där en rödklädd tomte sitter i ett hörn och bygger med duploklossar (yngste grabben) och så det sista på hans kusin 18 månader gammal och ny på dagis som ser ut att helst vilja vara någon annanstans. Den äldste grabben var hos privat dagmamma på sin tid så han finns inte med på foton alls. Och som föräldrar och nu är jag ärlig; skulle vi inte saknat vår närvaro och det där tidspressmomentet när man slutar jobbet 17:00 har 15 minuters restid, hämta ungar på dagis, kasta i dom risgrynsgröt på rulle, klä dom i lucialinnen och tomtedräkt och så vara på plats på dagis igen kl 18:00.    

Undrar på tal om detta hur detta livspussel går ihop för syster 3, barnskötare på en av Sundsvalls många förskolor, som utom sin egen barngrupp har två egna småbarn på en annan förskola? Min enda fråga till henne. För övrigt, för den teoretiskt jämställda kärmfamiljen som alltid efterlyses behövs en pappa som jobbar 9-5 på ett kontor inne i stan, inte en som reser i jobbet och är i Kina eller strandsatt på en ö Indiska oceanen utan fungerade flygförbindelser just den dagen..  Om varför man inte kan ta för givet att det alltid finns någon förälder som kan närvara.


Angående övriga tidningsrubriker slogs jag återigen av den fullständiga surrealismen i ett människoliv, katatstrofrubriker om Ebola som rycker närmare, Putin som tänker göra likadant, värdetransport och bankrånepidemi i Stockholm och mitt i alltihopa sitter jag med mitt eget olösliga problem:

Hur får man många randiga och strösslade karameller bredvid varandra????? Nämligen ett måste för att krascha gelen i dom understa rutorna har jag räknat ut. Var nära idag och använde upp mitt ihopsamlade fuskförråd med godisklubbor för att krascha dom fyra sista rutorna.. Och då händer, ingenting  en femte och sjätte jäkla geleruta låg gömd under droppande smält choklad   Ah ja, bara att bryta ihop, komma igen och lösa dom här världsproblemen en annan dag  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maricici - 31 maj 2023 11:57

4000 kronor och vad ska jag göra med alla dessa pengar?   Svaret är att jag flyttade över dom till min buffert som krympt betänkligt under vintern på grund av elpriserna, en bil som behövde verkstad, småfix och ombesiktning samt en ny gräsklippare. V...

Av maricici - 31 maj 2023 01:04

  Var just på väg att lägga mig när dottern ropade och undrade om jag såg vad hon såg. Jo minsann, det brinner någonstans, ser ut som det är i skogen. Ringde 112 som redan fått larmet men tackade för uppmärksamheten. Tog en sväng ut för att försöka...

Av maricici - 3 maj 2023 20:50

efter att ha fått ombesiktning på trasiga bromsskivor bak och ett kostnadsförslag på 6000:- (en grundlig biltvätt inräknad) från verkstan. Och ärligt så var jag jävligt låg till att börja med. Elförburkningen har precis börjat minska och jag har ökat...

Av maricici - 1 maj 2023 21:19


  Blev bara en bild för vi hade fullt upp med att sitta och prata med besökare som stannade till. Prat om kameran och och berättelser runt bilden för den som var intresserad. Om huggormen som fick många att stanna till och som inte var ett dugg f...

Av maricici - 30 april 2023 22:32

I kväll efter 7 långa år gick vi nämligen upp till SHL igen inför nästa säsong. Och det känns ungefär som spelarna beskrev det, jag har inte riktigt hunnit ta in det än. Men visst fan är man glad, sitter med ett fånigt flin på läpparna och dunkar IRL...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards