Ensparkibaken

Alla inlägg den 17 november 2014

Av maricici - 17 november 2014 22:29

Bra.  Jag vill inte ge någon fel signaler om att det måste vara si och så och måste göras det och det, ett år låg jag inlagd på kirurgen från lucia till dan före dan och det fungerade ändå. 2001 hade vi influensa och 40 graders feber, alla, hela helgen så jag vet att man överlever utan att fira alls.

Dottern och den äldre grabben sitter i köket och käkar julknäcke och dricker julmust. Det är julrelaterat - och spontant.

Näthandlar julklappar, jag får klaustrofobi av att trängas inne i stan under rubriken alla ska hit och det på samma dag.

Köper födelsedagspresent till sambon som fyller år i början av månaden;

Dom här och den

Födelsedagsbio; liten och klen och den enda överlevande av tvåäggstvillingarna, systern levde bara 24 timmar efter förlossningen. Prematur och neontalavård fanns inte i utvecklad form 1955. Var i kapp sina jämnåriga vid 6 månaders ålder och på den vägen är det.

Min bio dagen före fem år efter; Kom till världen med hjälp av sugklocka och handkraft efter en mardrömsförlossning på 36 timmar med bara värksvaghet. Var enligt uppgift storväxt, storögd, pigg och utforskande och hade rekord i barnolycksfall i hemmet och på den vägen är det..

Vi Decemberbarn (Åtminstone dom här två) är för övrigt inte bortskämda med födelsedagspresenter, det sparar vi till jul, och inte med storstilade födelsedagskalas för det hanns inte med i julstöket.

Fick precis besked om att jag vunnit 640 kronor på postkodlotteriet. Det får bli min present.

 

Lite adventsstämmning eller nåt..  Vi firar inte advent i det här huset, det har bara blivit så.

Men stjärnor har vi överallt, jag gillar mysbelysningar.

 

Titta, isen börjar lägga sig på sjön. Tyckte att det var nyss jag och syster 1 var här och nattbadadade. Årets Juliminne; Värmeböljan med 34 grader i skuggan och ökenhet sand dagtid. På kvällen blev det perfekt.

Syster etts julklapp är beställd, ett presentkort på Kicks med ett bidrag till hennes favoritparfym.

Har en surprise till hela familjen, jag ska byta namn och det får bli min julklapp, det kostar nämligen en slant.

Nädå inte så, utan jag ska göra ett tillägg med ett bortglömt släktnamn som syster ett hittat. Kierf-och så mitt andra efternamn. Ett gammalt soldatnamn som hängde med någon farfarsmormor eller hur det nu var.

 

Lite julstämmning blev det




Av maricici - 17 november 2014 07:58

http://www.allehanda.se/allmant/angermanland/det-hande-nar-du-sov-102


Och det här hände när ni trodde att vi låg och sov:


Kl 01:30: Frun vaknar i TV-soffan med Håkan Juholt över näsan, boken alltså. Jävlars vad seg den var. Kliver upp, tittar till grabbarna och låser altandörren mot söder. Nyligen varnad för bilstölder och en inbrottsvåg på väg hitår måste man ju köra lite överkurs. Ja, ja.  Bara notera att här är ljuset alltid tänt och vi sover aldrig.


Kl 01: 55 : Vaknar av tusen nålar mot axeln, inte inbrottstjuvar utan en mjölktrampande katt.  Spinner så fjäskigt gör hon också så hon får hållas. Och det låter i natten; *KRAS; KRAS; KRAS*

Sambon; Men Vad GÖR du? SLUTA!  

Jag; Hon mjölktrampar.

*KRAS; KRAS; KRAS*

Sambon; Men lägg av då. Hey, i´m talking to you!   

Katt:   

Jag; Hon håller på att bädda på min axel, hon lägger sig nog snart.

*KRAS; KRAS; KRAS*

Sambon: Tyyyst!  

Jag: Hon måste fixa till det på min axel, det är den högsta utkikspunkten och...

Sambon: *Fatta tag i katt och dra*

Jag:MEN AKTA FÖR FAN, HON HAR JU KÖRT IN KLORNA!  

Sambon: *Har lagt katt mitt emellan oss och där ska hon ligga lugnt och stilla*

Jag: Kom just på; Altandörren här inne är också olåst och vi har en inbrottsvåg på...

Underförstått; Du ligger närmast och borde kliva upp och låsa.

Sambon: Ah, låt dom komma..

Jag; I was born ready? Jag också, bra!..  

Altandörren är olåst och vi somnar in lungt och stilla.


Kl 04:00: Yngste grabben vaknar till och undrar vad klockan är. 04:00, du kan sova en stund till efter avklarat toalettbesök.

Det borde jag också, men jag börjar känna mig vaken och sugen på något. En snus? Eller rent av en rök?

Tassar iväg upp och söker dosan med den heliga jungfrun på.. Var har jag nu lagt, i handväskan? Nähä då.

Vid datorn, trevar mig fram i mörkret, glömmer att där stod en stol och mosar en lilltå.

Känner stjärnor och planeter i tån som långsamt sprider sig runt foten. *Svär långa ramsor i det tysta*

Och där var den; snusdosan! Ahhh, och nu kan man lägga sig och somna om..


Kl 06:10 : Vaknar av ett samboskri om tio snooze och grabbarna..

Jag: *Har han glömt att det är Måndag?*  


Så har ännu en natt gått utifrån gatan sett; varde ljus och så släcks det, varde ljus och så släcks det, varde ljus och så...

Tror inte vi behöver oroa oss för någon inbrottsvåg.









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards