Ensparkibaken

Alla inlägg under april 2014

Av maricici - 18 april 2014 11:31

Ja, det var inte min rubrik utan rubriken på en insändare i allehanda.se och den handlar om svårsålda och billiga villor framför allt. Och jag håller med, med priser från 100 000 och uppåt så går det att slå till med köp två, betala för en. Håller dessutom med om att läget är perfekt för barnfamiljer och den som gillar friluftsliv framför allt. Och 30 minuter enkel resa in till Ö-vik med egen bil är inte speciellt långt egentligen. Bussförbindelser finns också åtminstone dagtid.

Kan bidra med ett smakprov egna bilder även om mitt hus inte är till salu.

   

Hus i utkanterna av villaområden borde anses speciellt attraktiva där man upplever det bästa av två världar.

Här kök och utsikten från frukostbordet vintertid

   

Sovrum med magnifik morgonutsikt över bergen, här vårvintertid

 

Området bevakas av Operation Grannsamverkan

 

Som sagt var inte långt in till stan. Här lunchar vi på Reuterdahls Cafe&Bar en vanlig vardag. Mysigt cafe och matbar för den som gillar retroinredningar. Gott fika och goda sallader har dom också.


Av maricici - 17 april 2014 23:49

Har varit en intensiv dag där jag varit igång sedan 7:15 och jag har lyckats gå segrande ur kampen med dom trasiga lederna, en baggis för den friska mänskligheten men ett stort steg för mig som varit ganska passiv och försiktigt sedan värkeländet började för tre år sedan..

En plötslig brännande smärtattack under vänster fotsula fick mig nästan att ge upp, men det gick bättre efter 10 minuters paus med benet i högläge.

Trött så här vid midnatt på ett normalt sätt som jag inte känt på tre år.   är bara förnamnet.

 

Ute i kolsvarta natten när gatljuset släckts. Sitter och varvar ner och njuter av ensamheten, mörkret och tystnaden.

 

Gömda. Min egen karamellpåse som ska räcka hela helgen. Försöker förpassa sötsaker ut ur mitt liv, men till påsk gör jag ett undantag för min egen favorit.

Av maricici - 16 april 2014 13:25

Varit ner på COOP nära och börjat handla till 5 personer för 5 dagars ledighet och trots att vi inte skulle ha någon påskamat enligt gemensam överenskommelse blev det en del konsumtion de luxe, bl a Ubergs hembakta tunnbröd 3 paket och lite ekologiska apelsiner och päron, och så påskmust och en stor påse blandgodis kampanjpris 39.90 kilot förstås för att liksom jämna ut det där med hembrödet utan konserveringsmedel och den ekologiska frukten.. Och så två dosor portionssnus till undertecknad.

Det gäller ju att inte leva för tryggt och ängsligt  

Stod packade för brinnande livet från varubandet, då det kom fram en äldre dam och undrade om jag visste vad hon tänkte när hon såg mig?

Neej, det visste jag inte (Nu kommer det vanliga, ni är en ganska stor familj va?  )

Satte mig därför nästan på ändan då jag fick höra att jag var en ängel.

Det visade sig att jag skött damens mamma på ett äldreboende för många år sedan och tydligen gjort det till största belåtenhet. jättekul att få höra att man lyckats med något på jobbet, helst för mammans skull, där jag alltid brunnit för att dom boende ska känna sig som hemma, även om jag inte känner mig änglalik. Speciellt inte idag, det enda jag kände var att det är inte många änglar som avbildats med en halvt synlig prilla under läppen.

Men den fina påskpresenten värmde gött mitt i alla frågor om vanvård. Tack ska hon ha, lilla damen  

 

En selfie? Gud nej, jag skryter inte och dessutom fattas det en prilla.


Av maricici - 16 april 2014 08:29

 

Uppe och påklädda sedan 6:00, morgonens snackis var; Bara idag sedan har vi sovmorgon till Tisdag

 

Morgonutsikt från sovrummet, snart kan man öppna dörren, kliva ut på altanen och dricka morronkaffet

 

Men än så länge.. Roligare än så här blir aldrig köket på morgonen


Av maricici - 14 april 2014 20:43

Älskar därför att man behöver bekräftelse på att det är okej att ha en dålig dag eller hatar för att man ville läsa om något trevligt och så möter man en gammal gnällspik.

Kort sagt så har det inte varit min dag i dag. Började så bra med en svullnad på magen strax ovanför naveln i förrgår och jag har försökt igonera den under helgen, men då det ändå slog till så fortsatte det med en avdomnad vänster kroppshalva och anfåddhet. Kom in på en akuttid med hjälp av virknål och möttes av Västernorrlands läns landstings nya friskvårdsenhet i form av ett frågeformulär, hur ofta motionerar du ? Så fort jag börjar händer detta!   Vill du ha hjälp av sjukgymnast eller distriktsköterska att utforma ett program? JA TACK!  

Sätt ett kryzz för rökning eller snus- snusar när jag inte röker. Vill du ha tobaksavvänjningshjälp? Det är det programmet jag försöker köra enligt direktiv-igen  

Alkohol- något som jag kunde hoppa över som nyttjar ej starkt i alla fall.  

Så var dags att gå in och den lilla lappen hade sagt sitt, jag motionerar inte, men vi ska lyssna i alla fall. EKG togs i Januari och var normalt, det hoppar vi över, blodtryck finfint och puls lite hög. Lungor låter okej.

Invände att det kändes i alla fall som jag har lunginflammation.

Om jag gått upp i vikt? Nej jag har gått ner 2 kg  

Och så den mysko svullnaden på magen, ömmar inte, möjligtvis svagt och tarmljuden låter normala. Men det ska tas en massa prover på lab i alla fall och sedan skriver jag provsvar..

Vikt+ längd och diverse blodprover.

Jag brukar ligga bra till i BMI i alla fall- en dyster labsköterska tar fram en lathund och räknar ut avrättningstalet 30..

Orkar bara säga; Åh fan..

Hem och matdags; tur att vi har rester som är bara att värma.. Hjälper grabbarna att portionsberäkna var sin tallrik och sätter mig, en bild av en fin dukning tar vi en annan dag..

Idag puttar jag dyster undan avmaskningsmedel för katt och undrar över provsvaren..

Kan ju hoppas på fibrpmyalgi, den brukar ju ge dom mest udda symton som läkarna avfärdat med ; Det är något fel på patienten  

Av maricici - 12 april 2014 08:58

Pratade min yngsta syrra i går och kom på att vi har samma dilemma, så mycket städning och så lite tid. Syrrans senaste försök att röja under en tredagarsledighet från jobbet gick visst förlorad i VAB och sjuka småbarn, och jag håller på att påskstäda.. Men egentligen när jag tittar ur ett större perspektiv så håller jag fortfarande på med julstädningen som påbörjades för tre år sedan, inget blir rikigt färdigt, bara gardinerna åker upp och ner i fönstren.  

Men igår tog jag och sambon ett krafttag och såpatvättade ugnen som inte blivit rengjord på, jag det var välbehövligt i alla fall  Blogginläggen därmot är en enkel sak, man skriver två meningar och sedan markerar man spara som utkast och på så sätt får om ta den tid dom tar. Hela eller halva dagen. Det är den nya tidens melodi och inget onormalt.

Men just nu försöker jag läsa Psoriasistidningen som legat i hallen över en vecka.. Börjar att läsa på toan om Ellinor Bjurström i Top Model som jag inte ägnat något intresse tidigare, och kan härmed presentera; det visste ni inte om: Att hon är en av dom svenskar som har psoriasis (den andra är jag) och är medlem i förbundet Ung med psoriasis. Går vidare till tema Norrland medan jag gör frukost åt grabbarna och att resurserna i landet är ojämt fördelade kommer ju inte som någon nyhet även om jag ligger bättre till geografiskt än Åsele/Dorotea. Vi har en psoriasismottagning på Ö-viks sjukhus men dåligt med läkare på reumamottagningen där psoriasisartrierna behandlas. En ambulerande läkartjänst som måste prioritera dom svårast drabbade av diverse reumatiska sjukdomar (dit hör inte min artros, men däremot sambons RA) För den delen kör jag alternativmedicin egenvård på min psoriasis för det mesta..

Har även hunnit konversera med a) grabbarna, b) katterna och c) fiskarna men det hinner jag inte blogga om nu..

 

Han pratar med mig!  

Av maricici - 11 april 2014 01:27

Och välkommna till äggindustrins baksida med illavarslande djurhållning.

Men först en eloge till alla konsumenter som bidragit till att Willys och COOP plockar bort burhönsäggen ur sitt sortiment, beviset på att tillsammans har man makt att förändra. Att det har blivit bättre, men fortfarande inte bra innebär att man tar nästa steg, att se över hur dom frigående hönsen mår. Just nu, alldeles för stora flockar med stress och hackningsproblematik som svar..

Och som vanligt så ligger jag i med vad kan jag göra själv för att förbättra? Personligen tror jag inte att det är försäljningstoppen runt påsk som gör det utan hur mycket ägg man konsumerar sammanlagt över ett år..

Ju fler ägg som konsumeras ju större efterfrågan och mera höns i trängsel. Att det efterfrågas mera ekologiska KRAVmärkta ägg än vad som produceras är både positivt och illavarslande, illavarslande för att det har en tendens att dyka upp fuskverk. Bättre då att importera till en produktion med bra djurhållning kommit igång.

Till min privata konsumtion; Först funderade jag på hur det gick till på gamla bondgårdar? jo, där styrde tillgången på ägg efterfrågan och inte tvärtom, som det går till i äggindustrin.

Alltså dra ner på min personliga konsumtion. Ägg som bindemedel i köttfärs, överflödigt, det går lika bra med potatismjöl. Ägg till frukost, lyxkonsumtion som är vikt åt Lördag eller Söndag på gammelsvenskt vis. Äggrätter som pannkaka och omeletter finns inte med varje vecka och till sist datummärkningen; Ägg som förvaras i kylskåp håller betydligt längre än datummärkningen anger, idag använde jag ägg med utgångsdatum Mars 22 och dom var det inget fel på. Jag har även använt ägg som varit över en månad efter bäst före. Man gör på gammalt vis, knäcker dom separat i en kopp för att se om dom är ätbara. Principen är densamma som om alla släcker ner dom små elkällorna i hushållet för att spara energi så blir det en del sammanlagt, om alla spar in på ägg så minskar efterfrågan och på den vägen..

Mitt personliga val av ägg, det minst dåliga som jag hittade i butiken: COOP Änglamark frigående inomhus med tillgång till utevistelse. Dom spårades hit med hjälp av märkningen.


2013 års påskägg

 

Styling: Cornelia och Louise


Av maricici - 9 april 2014 23:47

 

Ska sitta som fondtapet bakom sänggaveln i sovrummet. Har också fyndat en körsbärsträfanderad bokhylla för tre hundralappar i kväll, en sextio-sjuttiotalsmodell med massor av förvarningsutrymme som ska stå efter en kortsida..

Bilder kommer senare.. Längtar till sommaren då jag får börja tapetsera för resten av den doftkänsliga familjen.  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards